Sällskapssjuk Ardenner

M

Maloutt

Hejsan allihopa.

Det är såhär, att jag har ett problem och hade varit så grymt tacksam om någon hade kunnat hjälpa mig med råd osv.

Jag är delägare på ett ardennersto på 11 år. Hon har varit här hos mig och den andra tjejen som äger henne, i ett halvår nu. Hästen var, innan hon kom till oss, hos en hästhandlare, och vi har ingen aning om vad folk har gjort med henne.

Så, nu till problemet; hästen är otroligt sällskapssjuk.
Mitt vackra sto är hur snäll som helst i all hantering. Hon har ett bra huvud och är inte dum på något sätt. Jag rider henne i en hage där vi mestadels står vid eltrådarna och vi kommer ingenstans. Hon ska alltid vara så nära dem andra hästarna som möjligt.
Hon har blivit riden i skogen rätt mycket, med sällskap såklart. Men på senare tid har hon vänt rakt ut i skogen för att komma hem.
Jag har också provat att longera henne en gång, men då drog hon iväg med mig i longeringslinan. Hon springer också var gång jag har satt upp.
Jag använder varken spö eller sporrar eller liknande på henne för att inte skapa obehag för henne.
Hon är som sagt en ardenner och är därav en väldigt stark dam. Hon är också väldigt envis. Så jag är rädd att hon ska bli lite av en fara i t.ex. skogen.

Är det någon som har lite tips att ge mig? Jag är i ett rätt så desperat läge.
Mvh Malou.

Sv: Sällskapssjuk Ardenner

Träna träna träna! Ta med dig en kompis så att ni kan hjälpas åt eller ring en duktig tränare som kan ge dig råd.

Kan man på något sätt göra det jobbigare för henne att rusa iväg, ex en gång som hon sköter sig låter du bli en kort och lätt runda. Väljer hon att dra hemåt så mana på henne ut i helsike istället, kanske ber hon tillslut om att få stanna? Kör ett stenhårt dressyrpass var gång hon sticker, till slut lär hon tröttna och ge med sig. (har hört om hästar som detta fungerat på, dock aldrig testat själv.)

En tanke bara: du säger att du inte vill använda spö och sporrar för att det skapar obehag, trots att hon är väldigt stark. Jag tycker att din häst beter sig på ett både farligt och respektlöst sätt emot dig. Genom att inte säga ifrån ordentligt (det räcker inte på alla hästar att ryta..) så tillåter du också hennes beteende eftersom du inte kan förmå henne att sluta. Sedan ska man självklart inte ta i mer än vad man måste, men ibland är det snällare mot båda parter att ha ett sådant hjälpmedel än att dra och slita i munnen eller som sagt, låta situationen gå över styr.

Senast ändrad av en moderator:

Det må vara hänt att hon är sällskapssjuk och det är ju gulligt i och för sig. Det jag ser när jag läser din text är dock inte i första hand gulligt utan farligt och fruktansvärt dominant av din häst.

Du måste hitta ett sätt att få henne att lyssna på DIG. Oavsett om hon själv vill springa hem för att hon längtar efter kompisarna eller för att bara dominera. Jag brukar tänka som att om hästen har frihet 22 timmar per dygn att göra vad den vill och jag vill att den ska jobba för mig två timmar per dygn (borsta, rida etc) så har den ju väldigt snälla arbetsvillkor. Jag jobbar många timmar mer för att försörja hästen! De två timmarna är mina och hästen är då min arbetstagare och då ska den göra som jag ber den så länge jag kräver på ett juste sätt och i övrigt begär rimliga saker.

Sporrar eller spö skall inte missbrukas men det är inte fel att bruka dem om de behövs. I ditt fall skulle jag nog ta hjälp av någon som kunde se vad som går snett i er kommunikation i första hand dock. Duktig nh-tränare eller akademisk ridkonsttränare till exempel brukar kunna vara en bra början för att se hur och varför din häst tar sig dessa friheter.

Det är inte lätt att hitta nyckeln dock. Men den finns nog där någonstans i ditt sätt att förhålla dig till hästen.

Ush det låt otäckt, att bara sticka så på det viset med dig hängades i sadeln och longerlinan.

Jag hade rekomenderat dig att ta itu med henne som ovanstående sagt med hjälp utav en tränare eller annan ruttinerad hästmänniska.

Att använda sporrar och spö är inte dumt så länge syftet är det rätta.
Är det för din egen säkerhet så GO FOR IT!

Jag använder sporrarna nästan jämt vid ridningen speciellt i skogen när min donna kan få för sig att det är mysigare i stallet än i skogen.

Att bara dra i tyglarna tills armarna går av är inget som hjälper.
När hon vänder ta tag i höger eller västertygeln (beroende på vilken arm du är starkast i) och samma sidas skänkel så hon blir som en "falukorv" för hur lätt är det att springa på "sniskan".

Då brukar de stanna, gör även detta i "banridningen" så hon vet vad hon ska göra.

Vad trevligt att hon har fått nya ägare den "lilla" ardamen :)
Bara hålla tummarna nu att det löser sig för er och att ni kan få ett långt,roligt och lyckligt hästliv ihop :)
Skickar en lyckospark *spark*

Jag har en häst som nu hunnit bli 21 år jag köpte henne för tio år sedan och då var hon otroligt sällskapssjuk, hon var rädd för att bli ensam. Inte dum utan rädd, skärrad och fick panik av att vara själv. Om det berodde på att hon aldrig tränats i att vara själv eller om hon lämnats själv och någonting hänt vet jag inte men hon blev farlig då hon kunde springa över folk och genom staket för att komma till sin flock.

Det hjälpte inte alls med hårda tag på min häst utan det tog tid och tålamod att lära henne att lita på mig och följa med mig. Hon var helt enkelt inte trygg med bara människan. Som lågrangad häst och en häst som flyttat runt en hel del var och är hon fortfarande en väldigt osäker häst, snäll men osäker och då blev det farligt i början.

Idag litar hon på mig och följer med mig snällt men hon tycker fortfarande inte om att bli instängd i boxen själv om alla andra är ute i hagen. Hon är helt enkelt väldigt flockbunden.

Huruvida din häst är rädd för att bli själv eller inte vill vara själv, vilket är en viss skillnad, är lite svårt att avgöra på det inlägg du skrev

Senast ändrad:

Det må vara hänt att hon är sällskapssjuk och det är ju gulligt i och för sig. Det jag ser när jag läser din text är dock inte i första hand gulligt utan farligt och fruktansvärt dominant av din häst.

Du måste hitta ett sätt att få henne att lyssna på DIG. Oavsett om hon själv vill springa hem för att hon längtar efter kompisarna eller för att bara dominera. Jag brukar tänka som att om hästen har frihet 22 timmar per dygn att göra vad den vill och jag vill att den ska jobba för mig två timmar per dygn (borsta, rida etc) så har den ju väldigt snälla arbetsvillkor. Jag jobbar många timmar mer för att försörja hästen! De två timmarna är mina och hästen är då min arbetstagare och då ska den göra som jag ber den så länge jag kräver på ett juste sätt och i övrigt begär rimliga saker.

Sporrar eller spö skall inte missbrukas men det är inte fel att bruka dem om de behövs. I ditt fall skulle jag nog ta hjälp av någon som kunde se vad som går snett i er kommunikation i första hand dock. Duktig nh-tränare eller akademisk ridkonsttränare till exempel brukar kunna vara en bra början för att se hur och varför din häst tar sig dessa friheter.

Det är inte lätt att hitta nyckeln dock. Men den finns nog där någonstans i ditt sätt att förhålla dig till hästen.

Jättebra inlägg. Enkelt, men talande. :bow: Håller helt med.

Till TS:
Din häst är farlig om hon uppför sig så. Det är inte ett gulligt beteende av en sällskapssjuk häst. Tvärtom är hon dominant och skiter dig. Hårt sagt.

I ditt inlägg så läser jag mellan raderna att du är väldigt mjuk och vill vara "snäll" mot hästen. Tror inte att det fungerar. Med ditt sto tror jag att du måste vara tydlig och kunna sätta gränser när det behövs. Med en så stark och dominant häst kan gränserna säkert i början behöva sättas på ett kraftfullt sätt. Kanske är inte ditt sätt att hantera hästar överensstämmande med den häst du har? Dvs, du kanske skulle passa bättre ihop med en annan hästtyp?

Jag tror också att du ska ta hjälp av en duktig sk "nh-tränare", dvs en tränare som är duktig på hantering från marken. Men var noga med vem du väljer, det finns många självutnämnda "nh-experter".

Norrland

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 400
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka