Sällskapshäst till Fånghäst

J

JusticeGirl

Jag har två hästar. Min ena fick fång för 3 veckor sen. Första veckan var stod hon helt ensam utan sällskap alls, gick jätte bra.

Sen på bara några få timmar så blev hon helt tokig, börja gnägga efter dom andra hästarna och springa runt i boxen som en galning, hon vart helt svettig och ville inte alls lugna sig för 5 öre.

Vi tog då in våran gammelgubbe. En 28 årig nordsvensk gubbe. Hon vart lungn som en filbunke. Jätte nöjd och glad.

Men jag tycker så synd om Gammelgubben, vi försökte med att ta ut honom så han skulle få gå i hage på dagen, men åter igen blev hon helt hysterisk.

Har frågat runt alla hästägare som har sina hästar där. men ingen kan tänkas byta av med våran gubbe. Eller, jo, en häst stod inne en natt, så han fick gå ut.. men ändå.. Känner lite sorg för hans skull..:cry: jag försöker ta och gå lite med han på stallplanen, så han får röra sig, och även beta lite gräs längts kanterna.
Men inne i stallet hör jag hur lilltjejen börjar bli orolig, hoppar omkring och betersig som hon ska bli lämnad för alltid.:crazy:

Någon som har lite Tips på vad jag kan göra?:confused:

Sv: Sällskapshäst till Fånghäst

Gör en sjukhage i "gammelgubbens" hage så ser hon sitt sällskap, även om inte hon betar.

Gör en sjukhage i "gammelgubbens" hage så ser hon sitt sällskap, även om inte hon betar.

Jo, tanken är att jag ska göra det. men hon har fått strikt boxvila dom närmasta veckorna :(

Din Häst börjar bli Frisk !
Fråga Behandlande vet om utevistelse i Fånghage, det är ju bättre att hon går där och är lugn än att hon hoppar runt i Boxen .

Hej från Hambo

TYvärr är det så med fång att när HÄSTEN tycker den är frisk, så är det ganska långt kvar till frisk. Och har TS veterinär ordinerat strikt boxvila så är det ju bara att skapa det.

TS - handlar det bara om ett par veckor så kanske gammelgubben kan stå ute? Du kan också prova att när du tar ut honom binda upp stoet (under övervaktning såklart) och ge henne mat precis då. För VISSA fungerar det, då kan de inte snurra runt och stressa sig själva, och sen kan man efter ett tag släppa lös dem och de är lugna i boxen.

Alt är ju att hitta en annan fångis/konvalescent som kan stå som sällskap, eller att skicka hästen till någon annan som har fångis/konv. Lite haken med fångisar är ju det där med om de är i skick att åka transport etc eller ej dock. Hade bara mitt lilla kryp kunnat tänka sig vara ute själv utan att idka stakethoppning hade jag kunnat erbjuda dig att ställa din här t ex, min ska ju vila i 4 mån, får iofs stå i boxhage men kan lika gärna stå i box om det behövs. Men som sagt, hans lilla kompis vill inte gå ute själv, så han får stå i boxhage del av dagen. Men det kan ju finnas andra som skulle uppskatta att få sällskap till en konv, så prova annonsera? Endera om att få dit sällskap som sagt, eller om din kan åka någonstans och hålla sällskap åt ngn annan i samma sits?

Finns en annons på stallplatsforumet om en person som söker just plats för fångkonvalescens, svara på en sådan annons, eller annonsera själv om sådan kunde ju vara ide kanske?

Det är ingen annan häst som är skadad samtidigt? När min ponny hade vi sådan tur att det var en annan häst som blivit ormbiten i mulen, vilket ledde till boxvila. När de var på boxvila stod de på halm, vilket gjorde att de höll sig sysselsatta under tiden.

SOm Alexandra_W också säger det här ang plats för fångkonvalescen. Det tror jag är en mycket bra idé!

Självfallet så är inte fången borta för att hästen visar att den är på Bättringsvägen . Min kompis häst hade fång/strikt boxvila . Reagerade när den fick vara ensam, Kompisen ringde vet och fick svaret att fånghage var OK.
Därav mitt svar

Hej från Hambo

Om den är i boxen eller boxstor hage ute är ju samma sak.

Beror ju på två saker - underlaget och hur långt bort den boxstora hagen är.

Det är ju där det brukar bli lite svårt få ihop. För strikt boxvila och att gå 100 meter ( t ex) morgon och kväll till boxhagen är inte riktigt förenligt.

Men har man en boxhage 5 meter från boxdörren, med samma underlag som man kan erbjuda i box, då är det ju sak samma var den står.

Sen, hästar som INTE accepterar t ex boxvila, där får man ju välja det minst dåliga. Men i TS fall anser jag inte problem som beskrivs är att hästen inte accepterar boxvila, utan den accepterar inte boxvila ENSAM. Och då tycker jag man ska försöka lösa det utan att gå emot den påbjudna strikta boxvilan. T ex just sällskapshäst, även om det blir urtråkigt för sällskapshästen ett par veckor. Haken är ju dock att man inte vet om det räcker med ett par veckor, så där är det ju bättre med få ett 'sjuksällskap' sas.

bygg en utebox/sjukhage med mjukt underlag så hästen kan vara i närheten av sina kompisar!

det är 10ggr bättre för hästens tillfrisknande än att den far omkring i boxen och stressar.

Så har vi gjort här hemma. Vi tömde våran sandlåda i en ruta av boxstorlek, i hagen. Jag grävde först bort allt grönt i och närmast rutan, hällde sand och slog ner en stolpe där hönätet kunde hänga. Har en ettåring som inte ska vara ute ensam och då fångisen som far runt inne i boxen. Veterinären sa till mig att det var okej för fångisen att gå de få metrarna, över gräsmatta, ut till rutan. (frågade för säkerhetsskull två veterinärer)

Hade vi bott närmre hade vi kunnat ha våra ihop...

Ida

Hej alla

Tack för alla svaren och tips och råd ni gett mig!!

Eftersom min gammelgubbe hastigt gick bort i torsdags, så löste vi det på det sättet att hon fick flyttas till stora service stallet. där hästarna inte går ute så länge och min skrutt ser ut till dom hela tiden.

I stallet vi stod innan,(en annan gård en där vi normalt står) så hade dom bara två hagar. En med får i och en sommarhage.
Kollektivstallet/lösdriften vi står i normalt är helt häst tomt då alla är på bete på olika håll

Men då min häst är livrädd för får så går inte det och sommarhagen kan jag inte bygga liten hage, eftersom den är 5 hk stor. Går dom andra hästarna iväg så blir hon ju ensam endå.

Men jag tror vi löste det bra med att ställa henne där vi står nu.
Hon trivs.. vi gör inte det så jätte mycket(jag och syster) det är tävlings människor och tydligen så var min häst´s boxgranne´s ägare inte jätte nöjd med att min häst stod där. hon var rädd att min häst medecin (finadyne) skulle flyga över till hennes häst? Hur hon nu tänkt att det skulle gå till?

Jag längta tillbaks till kollektivstallet. Jag är nog en av dom få häst människor som vill att betes perioden ska vara över!

Här kan du läsa om medicinering:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/fakta_vet_artikel.jsp?articleID=45843
Hantering av läkemedel
Alla läkemedel bör förvaras i låst skåp, låst kylskåp eller annat låst utrymme. Detta gäller framför allt receptbelagda läkemedel, men rekommenderas för alla läkemedel samt andra substanser som är belagda med karenstid.
Läkemedel som blivit över lämnas av djurägaren till Apoteket för destruktion.

Alla förpackningar som varit i kontakt med läkemedel ska kasseras.

Alltså lägger man inte sina Finadyne-förpackningar i ett olåst skåp där vem som helst kan komma åt det.

Sedan är det bra att komma ihåg att man inte är så anonym som man kan tro på nätet...

Men jag tror vi löste det bra med att ställa henne där vi står nu.
Hon trivs.. vi gör inte det så jätte mycket(jag och syster) det är tävlings människor och tydligen så var min häst´s boxgranne´s ägare inte jätte nöjd med att min häst stod där. hon var rädd att min häst medecin (finadyne) skulle flyga över till hennes häst? Hur hon nu tänkt att det skulle gå till?

Skönt ni hittat en lösning. Men ang finadynet så är tävlingsryttarens rädsla inte överdriven. Man bör inte medicinera i box egentligen så. Det kan räcka din häst slabbar lite på gallret mellan boxarna och tävlingshästen slickar i sig slabbet t ex.

Bättre är att t ex medicinera i en särskilt märkt hink, och att medicinera i spolspiltan t ex. Dvs ställ hästen där, låt den äta ur hinken. Sen torkar du av mulen efteråt, sköljer ur hinken (som bara ska anv för medicinering), och spolar bort ev slabb.

Nu är det ju inte riktigt gångbart oftast för en fångis att gå fram och åter till spolspiltan, och man kan ju t ex sätta upp en skiva så det blri vägg mellan den och den andra. Men rädslan för att få kontaminering av finadyne är inte överdriven.

Här kan du läsa om medicinering:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/fakta_vet_artikel.jsp?articleID=45843

Alltså lägger man inte sina Finadyne-förpackningar i ett olåst skåp där vem som helst kan komma åt det.

Sedan är det bra att komma ihåg att man inte är så anonym som man kan tro på nätet...

Jag har aldrig påstått att jag vill vara anonym..
Jag respekterar (jag gissar på att det är du som har häst brevid min), din önskan om att jag skulle låsa in medecinen, vilket jag har gjort. men ska börja ta hem den idag. Eftersom det inte finns något medecinskåp i stallet.

Jag har aldrig stått i stall med tävlings hästar.
Jag har sagt till om att man mer än gärna får säga till mig om jag gör nånting fel, då alla rutiner osv är förvirrande för mig och min syster. Jag är väldigt försiktig när jag blandar och ger jussan sin medecin torkar av det som inte kommer i munnen. jag kan inte ge henne medecin på annat sätt än det jag gör, eftersom hon aldrig skulle äta den själv om jag inte blanda ut med foder och hon får inte äta kraft. Hon blir jätte sjuk då. Det som störde mig är att du går via stallägaren, istället för direkt till mig! En vuxen människa som du kan väl prata direkt till mig istället. Du har mitt mobilnr på jussans box.

Jag ber om ursäkt för om du har tagit illa upp om hur jag har uttrykt mina känslor. Jag känner att jag var tvungen att kunna prata med någon om vad som händer i mitt liv och alla underbara människor här på buke har varit största stödet jag har fått.

Allt hände så plötsligt. Jussans insjuknande, min katt har även blivit otroligt dålig och legat på intensiv flera dagar, droppen blev när min älskade häst som jag har haft i 13½ år dog. Vi var tvugna akut att flytta jussan till stora stallet.

Åter igen ber jag om ursäkt för det du har tagit illa upp med! Och prata gärna med mig isället nästa gång. men en nästa gång ska det väl inte behöva bli?

Skönt ni hittat en lösning. Men ang finadynet så är tävlingsryttarens rädsla inte överdriven. Man bör inte medicinera i box egentligen så. Det kan räcka din häst slabbar lite på gallret mellan boxarna och tävlingshästen slickar i sig slabbet t ex.

Bättre är att t ex medicinera i en särskilt märkt hink, och att medicinera i spolspiltan t ex. Dvs ställ hästen där, låt den äta ur hinken. Sen torkar du av mulen efteråt, sköljer ur hinken (som bara ska anv för medicinering), och spolar bort ev slabb.

Nu är det ju inte riktigt gångbart oftast för en fångis att gå fram och åter till spolspiltan, och man kan ju t ex sätta upp en skiva så det blri vägg mellan den och den andra. Men rädslan för att få kontaminering av finadyne är inte överdriven.

det visste jag faktiskt inte. Inget jag heller har blivit informerad om tidigare. Har som tur är väldigt sällan behövt hantera läkemedel till häst innan. Och dom få gångerna jag gjort det så har vi stått i stall där alla har hjälp alla och ingen haft problem med att man har medecinerna där.

Att jag inte har haft en tanke på att kolla upp sånt är lite att vi aldrig stått i stall med tvälningshästar och sen hände det så mycket tråkigheter på kort tid, så jag har försökt att fokusera på att hålla mina djur vid liv och mig själv stark att klara det.

självklart respekterar jag deras räddsla och samma dag som tjejen bad mig låsa in det, så gjorde jag självklart det. Vad som hände där mellan sen har jag ingen anning om. fick samtal från stallägaren om att hon var upprörd över att min häst får medecin.. jag förstod ingenting:crazy:

Men nu när jag läste det du skrev så har jag lite mer inblick på det. har bestämt mig för att börja ta hem medecinerna istället.

Jag är väldigt försiktig när jag ger henne medecinen. torkar av henne runt munnen det hon inte får i sig. Mycket också för att jag vet hur viktigt det är att man får i sig rätt mängd för att den ska hjälpa. men om jag har tur så behöver hon snart inte äta medeciner längre. ska prata med vet i morgon så får vi se hur det har artat sig :)

Ingen fara, sånt man inte tänker på just om man inte har tävlingshäst/ar. Men säkert det hon menade med att det kunde 'flyga över' till hennes häst.

Håller tummarna din häst mår bättre snart, och beklagar gammelgubbens bortgång - samtidigt är det ju eg sådär som är det 'idealiska'. Pigg in i det sista, och somna odramatiskt hemma i hagen när det är dags.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 352
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka