Säljes pga av tidsbrist...??...

Casper

Trådstartare
Jag sitter nu o läser på blocket och tittar på hundar till salu... och 90% av valpar/hundar säljs pga av tidsbrist.. Och visst det är ju bra att dom tar sitt förnuft till fånga o säljer den till nån som har mer tid för den MEN!!!! inser inte folk när man skaffar valp/hund att dom tar mycket tid????:crazy: :(

Jag blir så ledsen.... främst när man läser om typ valp mellan 3-12 månader ska säljas pga av tidsbrist.. få flytta runt så mkt som liten.. den kommer säkert bli kluven:confused:

Jag kan förstå det mer om det kanske är en lite äldre hund som behöver byta hem pga av jobb osv men ja tycker att skaffar man sig en valp så vet man ett bra tag framöver vad man ska göra..

men det är min åsikt.

Sv: Säljes pga av tidsbrist...??...

In många fall blir köparenl urad pga problemen är för stora.
Ett expempel en hundvan tjej köpte en begagnad BC som var visade sig vara klart störd. Hund togs om hand om hennes mamma som är utbildad vallhundsinstruktör o tävlat vallning lydnad mm. Efter ytterligare 3 mån accepterade hunden forvarande inte husse samt snedtände i vallningen o skulle äta upp fåren, efter samtal med uppfödaren togs hunden bort.
PL

Om jag inte missminner mig helt, så är väl dessutom majoriteten av dessa hundar blandraser(OBS Inte Alla...). Alltså vet den ovane hundköparen Inte vad den har att vänta sig och finner att unghunden är alltför jobbig och tidskrävande..

nja jag vet inte om jag kan ta det betet.. dom flesta valpar är ju "jobbiga" oavsett ras.Dock finns det både och som exempel.

Jag har själv tre hundar och den ena av dom har aldrig rört någonting,kissat inne kanske två gånger och endast bajsat inne om hon är dålig i magen. Medans en utav mina andra hundar var raka motsatsen och var på allt!Och henne fick jag för mina synder:rofl: men nu så fungerar hon mycket bra. så visst tar vissa hundar mer tid än andra, men ja tycker om man säljer en hund innan den ens fyllt 6 månader så har man väl inte gett den så stor chans heller.. och vissa tar faktiskt längre tid på sig ju.

Och alla hundar är ju tidskrävande och tar ännu mer tid som valp..:cool:

Tyvärr verkar det som om många följer trenderna lit för bra oxå... Se bara på Paris Hilton tex, och hennes lilla väskhund.:eek: Visst är den söt, men hur bra mår den hunden??? Folk tror ju att man kan ha en liten hund i en väska hela dagarna, ge den lite mat och vatten, lära den gå på kattlåda, sen är det inte mer med det...

Sen finns det den motsatta trenden: Stora farliga hundar, gärna amstaff, pitbull, rottweiler, eller en salig blandning av dem. Där inser inte folk alltid vilka skarpa hundar de har att göra med. Jag skulle inte vilja va i samma rum som en underaktiverad, olydig pitbull...:crazy:

Det hade ju varit helt underbart om trenden gått till det att kändisar har hundar, men samtidigt visar vad det innebär att ha hund, då skulle kanske folk inse vad de hade framför sig? Och kanske förklarar skillnaden mellan olika raser.

Är kanske ute och snöar??:p

Ibland kan det bli som det blir, men det kan ju underlätta med renrasiga valpar/unghundar så att man vet vad man får tag på. Däremot förstår jag inte mig på folk som skaffar sig hund/hundar och tror att hundar inte tar tid överhuvudtaget. :eek:

*vinkevink*

Men vet du inte det att en hund uppfostrar sig själv, tar ingen tid och kostar ffa inga pengar :confused:

:angel: :D

Min hund, som är en omplacering, såldes av uppfödaren till en kille och han var eld och lågor för att han skaffat en hund. En månad senare ringer han tillbaks till uppfödaren och är helt förtvivlad för att hunden inte är rumsren än..... Han ville att dom skulle köpa tillbaks hunden för sådär kunde han minsann inte ha det med en hund som kissade o bajsade inne. Uppfödarna tog tillbaks hunden men han fick inga pengar tillbaka, inte på dom villkoren! Tror många inte vet vad det innebär att skaffa hundvalp. Tyvärr tror jag som någon skrev, att kändisar påverkar samhället till att skaffa en liten söt hund som man kan ha med sig överallt i en väska. Det blir en modegrej av det. Sen att den lilla modeprylen lever i en massa år och kräver både tid, kärlek, engagemang och pengar är en annan femma som folk inte kommer på föränn ett par månader senare..

Manga skaffar sej hund for att det for stunden passar. Sedan andras deras situation och det lampar sej inte langre att ha hunden.
Dessutom sa tror jag att manga skaffar barn och att de helt enkelt inte har tid med hunden, utan de gor vad de tror ar ratt mot hunden och placerar om den.

Ingenting forvanar mej langre....man laser ju dagligen har pa Buke om personer som hatar sin nya partners hund, andra ar avundsjuka pa hunden osv.

Nagon namnde Bambi (Paris Hilton's chihuahua) och jag maste saga att det ar en av de hundarna i varlden som faktiskt har det bra. Den hunden ar sa bevakad att vid mista lilla sa skulle folk reagera.
Dessutom sa alskar Paris sina hundar...hon pussar och kramar dem for jamnan i alla fall.
Det ar inte speciellt praktiskt att ha en hund som en grej man bara har med sej, sa jag tror att det problemet inte ar sa stort som vissa vill gora det till.
Man forlorar ju friheten totalt av att ta mej sej hunden pa stan. Kan inte ga vart man vill, maste halla koll hela tiden, etc.

Man kan älska sin hund till döds...hur mycket man än kramar och pussar på dem. Det gör inte någon människa till bra hundägare. Kärlek är värdelöst utan kunskap.

Är det seriösa människor, som vill skaffa hund på "rätt" sätt, borde de ju varit inne och läst på skk´s sida, de har ju en massa nyttig info!:idea:

Jag tror, som så många andra redan skrivit i denna tråd, att många människor inte riktigt vet vad de ger sig in i när de skaffar en hund och inte tänker på hur mycket tid det faktiskt tar. För det är inte bara de dagliga promenaderna som tar tid, utan man måste ha tid till att umgås med hunden.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som endel kanske vet så är M en hund som bor med mig ❤️ Men han är inte MIN utan jag lånar han kan man säga för att han inte orkade...
Svar
12
· Visningar
1 289
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 461
Senast: iNHALE
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 896
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar