Sälja till vem?

cactuspower

Trådstartare
Har bara lite funderingar vad det gäller det här med och sälja hästar, ni som har gjort det vad har ni för prioriteringar när det gäller att hitta rätt köpare, hur noggranna är ni osv. ? Har det gått bra i de fall ni sålt hästar, vad har ni för erfarenheter ? Positiva/negativa ?
Hur noggranna är ni med att hitta rätt köpare ?

Jag är lite nyfiken då min farbrors sambo går i tankarna att köpa häst. Vi har inte varit och provridit några ännu utan är i stadiet att hitta rätt på nätet, samt ringa runt och kolla upp olika annonser.
Hon har ridit en del när hon var yngre och sedan lite till och från, efter att hon åkte av för några år sedan (ca 2-3 kanske) - och det rätt så ordentligt! så har hon varit väldigt försiktig av sig och efter det har hon inte ridit regelbundet längre. Men det är också för att hon jobbat och tiden inte har funnits där. Hon är väll relativt storvuxen, eller ja lite kraftigare sådär men inget mer liksom. Skiljer sig knappast från mängden så.. Det vi letar efter är väll en häst ca 160-170 ungefär, snäll, trafiksäker, okomplicerad osv. som liksom skrittar, travar, och kan fatta vänster och högergalopp ungefär.
Åldersgruppen är väll runt ca 7-17 år. Det är ju för lite motionsridning, prommenadridning sådär. Hon har ju inga ambitioner att tävla med hästen, men däremot försöka ta lite lektioner, nån gång i veckan kanske. Nu så är hon ju väldigt försöktig och vill ta det lugnt vill liksom bara kunna syssla med hästen från marken samt kanske skritta först en period tills hon känner sig trygg och säker innan hon går vidare till nästa steg osv.

Men skulle ni kunna tänka er att sälja hästen till en person som henne som ändå är lite osäker? Hon kommer ju får hjälp från mig då, samt att hon kommer ta lektioner osv. hon kan ju ändå grunderna så att säga men är mest osäker. Vill ju kunna hålla med hästar för att det ska kännas roligt liksom, vill kunna utvecklas men har inga mer ambitioner än att ha kul och ha det som hobby liksom.

Eller anser ni att hon skulle vara för grön för en egen häst?

Ni får gärna motivera er, vore mycket intressant att höra.

Sv: Sälja till vem?

Det beror nog på vad jag hade haft för häst o sälja..
En tävlingshäst med bra stam och bra meriter e nog tveksamt. Men hade jag haft en snäll häst som passade bäst för skogsmulle o de du beskriver så ser jag väl inget fel i o sälja till en sånn som henne..
På sätt o vis säljer jag hellre till en sånn som din faster(!?) än till en som har världens attityd o kan alt om allt o de e fel på allt å sen på slutet skall dom pruta på hästen..

Eftersom hon har ridit innan är det okej, att vara osäker det kan alla vara! Spec. på kanske en hel ny häst också.
Däremot tycker jag nog hon ska ha en riktigt stabil häst, som inte testar och frågar varför varje gång man ber den om något.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att sälja till henne om jag hade haft en häst som jag tror skulle kunna hålla måttet. Hon verkar ju inte vara rädd för att erkänna att hon faktiskt är lite osäker i sadeln och det tar jag som ett tecken på att hon inte verkar tveka på att fråga om det är någonting hon undrar över eller någonting som inte verkar stämma. Så jag tror verkligen att det kommer gå bra för er och ert hästköp, hon verkar va rätt person , men ta tid på er !

Det beror nog lite på vilken hjälp hon har runtomkring sig. Det är en sak att rida, tycker jag, men allt annat kring hästen är ju egentligen den tyngsta biten, skötsel etc. Att ha ett bra hästöga liksom. Men jag gillar din fasters attittyd, att hon erkänner att hon är osäker, det är oftast en mycket bra början. Så, som svar på din fråga, skulle jag sälja en häst till henne om hon hade kunnig hjälp omkring sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
453
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 773
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022