Sälja som föl vs inriden 3 åring

Sv: Sälja som föl vs inriden 3 åring

varför ska du beräkna hovslagare osv för stoet? Det hade du ju haft iallafall?

Nu beräknar du och en del andra att jag ska hålla mitt sto med foder, hovslagare, veterinär och övriga kostnader för födda upp hästar åt er?

Jag har mitt sto för att hon ska gå i avelsboxen, men innebär det att jag ska sponsrar er med hennes kostnader för att hon ska kunna få fina föl som ni ska köpa billigt?

Så som du räknar, räknar man om man har ett sto som man tar ett föl på för att det är roligt att ha en avkomma efter mitt söta sto...

Jag vill ha omsättning på mitt sto så att jag vid nästa avkomma har möjligheten att ta en "ännu bättre" hingst och kunna utveckla mitt avelsarbete... Mitt sto kommer i slutändan inte går kvar om hon inte planeras att användas antingen i avels eller tävlingsverksamhet, så för mig är det inga kostnader jag haft ändå...

/Camilla

Så som du räknar, räknar man om man har ett sto som man tar ett föl på för att det är roligt att ha en avkomma efter mitt söta sto...

/Camilla

Bara lite OT: man kan vara väldigt seriös även om man bedriver "hobbyavel". Jag har ett sto som är undan mitt gamla sto. Jag hade en tanke med val av pappa till henne iom att jag önskade använda en hingst som kunde förbättra typen plus ev. förbättra stoets redan bra gångarter. Helt enkelt för att ge mig en häst som jag kan sikta högt med dressyr. Och det lyckades. Detta egenuppfödda sto har motsvarat alla förväntningar och hon är nu betäckt med en hingst av prestationsstam, med utmärkt lynne och med egna meriter på GP-nivå, även internationellt. Syftet med betäckningen är att försöka få fram ytterligare en häst som jag kan sikta högt med i dressyr. Blir det ett sto kan jag dessutom fortsätta på den linje jag har. Valet av hingst är mycket väl genomtänkt, allt för att försöka få ett så bra resultat som möjligt.

Så all hobbyavel går inte ut på att "det är skoj att ha ett föl efter mitt söta sto". Även om det är en speciell känsla att ha ett dräktigt egenuppfött sto :love:

I övrigt så håller jag med i det du skriver och jag förstår hur du fördelar kostnaden.;)

Är man en satsande hästuppfödare av större mått så håller man sig ju med ett antal avelsston endast för att ta föl på. Jag tänker inte ens i banorna av hobbyuppfödare nu och då måste man räkna in alla kostnader såsom hovslageri, vet.vård och allt annat vi tagit upp innan. Det är ju synd att det blir prissättningar efter hästägare som föder upp ett föl eller då och då, men det är ju inget som man kan göra så mycket åt. :(
Jag var och kollade på 3-åringar på ett större stuteri i T-land nyligen, fanns ingen att få på det stället under 200´, tycker dock att de var väl framme i utb (ett gäng bra beridare) och "prisvärda". Kikade även på några stoföl med intressant stam och priserna var inte så låga som här inte! Men det var ju där, det finns ju variationer förstås.
En av beridarna har en del koppling till svensk avel och är insatt påpekade att hon tyckte vi ska vara lite mer rädd om vårt egna blod, vi har ett bra material ansåg hon. Kul va! :laugh:

:bow::bow::bow:

Någonstanst har man ju också köpt in stoet, troligtvis för ganska dyra pengar för att säkerställa så långt det går att man ska kunna få fram högkvalitativa avkommor. Man har betalat för blodslinjer, meriter, avkommemeriter, bra exteriör, psyke osv osv.

Självklart finns det seriösa hobby uppfödare men man märker inte minst på diskussionerna här på buke hur lite insikt folk har i vad som ligger bakom ett väl genomtänkt och uppbyggt avelsprogram hos de uppfödare som faktiskt satsar på detta (i större eller mindre skala) - hur stora investeringar det handlar om och i många fall väldigt lång tid för att bygga upp ett hållbart avelprogram, och lång tid mellan investeringar och en eventuell avans.

Faktum kvarstår att får inte dessa uppfödare betalt för sina avkommor vattnas den typen av avel ut, mycket kunskap och eldsjälar kommer att försvinna på sikt och kvalitén på hästar kommer stadigt försämras.

Det är jag helt övertygad om, att det tar lång tid att bygga upp ett avelsprogram. Och att man vill ha betalt för det. Men samtidigt måste man se till marknaden och konkurrenterna, det gör alla säljare. Jag upplever att många uppfödare vägrar göra detta och då står de där med sina osålda hästar och inte vet vad de ska göra och istället för att gå tillbaka till sig själv och fundera om man prissätter sina föl för högt, om man har fel avelsmaterial (både mor och far eller var för sig) så sticker man huvudet i sanden och skriker att importer är sämre än andra hästar och att det är "fult" att sälja föl för säg 30 000 kr med ok härstamning.

Det vore väldigt tråkigt om svenska avlare utvattnas och försvinner!

Jag skulle gärna vilja veta hur man som uppfödare (som föder upp på heltid eller iaf har några ston i avel) räknar med allt från början. Ungefärliga priser. Säg allt ifrån inköp av ston och så framåt.

För om ni tycker att vi har så dålig koll så är det ju bättre att ni visar hur det kan se ut istället för att skrika på oss att vi inte vill betala för föl.
/Papaya som antagligen snart är SWB-ägare (igen!)

Senast ändrad av en moderator:

Men om allt fler måste skjuta till säg i runda slängar 30' på varje föl de gör, vem ska då kunna/vilja/ha råd att avla?Ska vi alla sitta på importer om tio år? Vi måste få betalt för kostnaderna och även jobbet om vi har hög kvalitet på fölen, är inte det det helt självklart? I vilken annan bransch håller man på med välgörenhet av detta slag?

Det är jag helt övertygad om, att det tar lång tid att bygga upp ett avelsprogram. Och att man vill ha betalt för det. Men samtidigt måste man se till marknaden och konkurrenterna, det gör alla säljare. Jag upplever att många uppfödare vägrar göra detta och då står de där med sina osålda hästar och inte vet vad de ska göra och istället för att gå tillbaka till sig själv och fundera om man prissätter sina föl för högt, om man har fel avelsmaterial (både mor och far eller var för sig) så sticker man huvudet i sanden och skriker att importer är sämre än andra hästar och att det är "fult" att sälja föl för säg 30 000 kr med ok härstamning.

Det vore väldigt tråkigt om svenska avlare utvattnas och försvinner!

Jag skulle gärna vilja veta hur man som uppfödare (som föder upp på heltid eller iaf har några ston i avel) räknar med allt från början. Ungefärliga priser. Säg allt ifrån inköp av ston och så framåt.

För om ni tycker att vi har så dålig koll så är det ju bättre att ni visar hur det kan se ut istället för att skrika på oss att vi inte vill betala för föl.
/Papaya som antagligen snart är SWB-ägare (igen!)

Jag har inte skrikit på någon. :grin:

Och vad gäller marknaden, visst måste man rätta sig men som det är nu vet jag många mycket seriösa uppfödare som låter bli att betäcka eftersom dom varken vill eller kan konkurrera med låga priser, och man ser många sämre föl och unghästar ute som man vet tyvärr okunniga köpare kommer att välja före bättre föl och unghästar. Så vi är redan på väg mot det faktum att det om ett par år kommer lida brist på bra svenskuppfödda hästar med allt vad det innebär.

Som uppfödare vill man inte behöva låta sina ston gå tomma för mycket. Det kostar också pengar och blir det för långvarigt kommer många att välja eller vara tvugna att avveckla och sälja av.

För ett tag sedan gjorde jag en utträkning på vad ett föl ungefärligen har kostat mig när den är 6 månader. Sedan varierar det, ibland har jag haft egen hingst och då inte btalt språngavgift men då istället stått med kostnaderna för en häst till. Använder jag en hingst på fryst får jag istället för 15' räkna med 40' och uppåt bara för själva betäckningen, så min uträkning är LÅGT räknad och dessutom på språngavgifter osv för "mina" raser men som sagt, själva språngavgiften är ju inte avgörande.

Vill också poängtera att jag vet att det finns uppfödare som hävdar att det inte kostar så mycket och att det är därför dom kan sälja mkt billigare men jag brukar råda folk att ta sig en funderare på, och fråga, dessa uppfödare exakt vad i listan det är dom har sparat in på. :angel:

Det här är iallfall min uträkning.

Ja alltså inkl stationsavgift och uppstallning har jag räknat med det och uppåt, men då kanske dom hingstarna är dyrare än andra raser, det vet jag inte. Då har jag tittat på hingstar i Europa och USA som ligger mellan 1500-3000 USD (hingstarna i Europa tenderar att ligga runt 1500 EUR) i betäckningsavgift vilket är vad man minst får räkna med om man vill ha något (i mitt tycke då) bra. Och jag har då kollat på hingstar som har sperma lagrat i Europa, ska man ha något annat får man lägga på en hel del tror jag.

Sedan kan man säkert komma något billigare undan om man får dräktigt direkt och inget strular osv men det räknar jag aldrig med :cool:

Senast ändrad:

Kan lägga till att det verkar som att det är mycket dyrare med stationsavgifterna för fryst här i Sverige mot övriga Europa, vet inte varför eller om det är så men alla jag har pratat med i Tyskland etc lyfter högt på ögonbrynen när jag pratar om vad det kostar och skillnaden från avgifterna på färsk.

Normalt i halvblodsaveln är det billigare med fryst (bortsett från semineringen) såvida det inte finns begränsat om hingsten är död eller dylikt.
Eller större delen av halvblodsaveln funkar så men Sverige brukar ha samma priser för fryst och färskt. :p

Samma priser? Du menar inte stationsavgifter då antar jag?
Det finns ju många fler stationer att välja på om man tar färsk och stor skillnad i stationsavgifter när jag har kollat.

Språngavgifterna är ju desamma oavsett om jag tar fryst eller färsk men det är just stationsavgifterna som är dyrare. Hade jag kunnat ta en hingst på färsk hade jag haft en jättebra station ett par mil härifrån men det går ju inte med dom hingstarna tyvärr :-(

Vad är det som är billigare men fryst inom hbl avel? Själva språngavgiften då? På qh/Ph är det liksom en språngavgift oavsett och den ska betalas till 100% innan seminering.

Utan att i övrigt ens kommentera Dina märkliga beräkningar kring kostnaden för att producera ett föl måste jag få stilla min nyfikenhet..

Var bor Du som kan ha kvalitativt bete för sto och föl under 7-8 månader och där betesvallen vare sig kräver/krävt skötsel eller insåning?

Vad exakt var det som var så jättemärkligt?
Var det bara att ta hänsyn till att fölet ska bära stoets kostnader för hela året eller var det något annat?
Det räknade jag inte in eftersom jag är privatperson och inte livnär mig på att sälja häst.
Att bara ta fram fölet var som jag skrev inga stora pengar och verkning/avelsförsäkring/foder/strö osv är inte heller några större pengar - ännu mer rimliga om man momsar.
Men visst, vill man tjäna pengar så kan jag förstå att uppfödare anser att 60 000+moms för föl är rimliga pengar.
Jag är imponerad och tacksam för att folk köper föl för jag skulle aldrig göra det.

Var jag bor?
Jag bor i stan men hästarna finns på familjegården.
Våra hästar brukar gå ute dygnet runt maj - september utan stödfodring, vi brukar få ta bort kraftfodret (bortsett från mineralerna) från foderstaten någonstans i april och enbart ge högiva till kvällen.
De går på vall, betesskiftar efter några år till nysått bete.

När vi visade fölet blev han klass 1 i gott hull, stoet såg betydligt fräschare ut än många andra ston som var rätt utarmade.

Denna rutin har gällt sedan 1996 och gäller ridsporthästar som tränas/tävlas året runt.

Jag kanske måste lägga upp bilder på dem i betesskick för att bevisa att vi inte håller på med osund hästhållning :D

Oj det måste varit evigheter sedan man kunde tillverka ett föl för 16000.

Ja det var ett gäng år sedan, 2005, elithingst.
Fast tittar jag på dagens avgifter för schyssta hingstar så är det liten eller ingen skillnad.
Sparade pengar på att hon bara stod på stationen i fyra dagar tot, stationshingst en mil bort (så jag har även räknat in bränsle), tog sig på andra.

Jag var uppe i 12000 innan mitt sto ens blev dräktigt. Efter det tillkommer 90 dygns avgift plus fosterförsäkring, alltså lika mycket till. I runda slängar 24000 innan fölet ens är fött och inga kostnader är beräknade för stoet. Då tänker jag på kostnader som foder, hovslagare försäkring, vacc.

Det tycker jag var dyrt :D

Det måste ha varit en väldigt billig hingst, eller var det många år sedan?

Se svar ovan :)

För övrigt är det bara att gratulera till så bra bete (och så bra väder) att du kunnat ha dem ute hela tiden i flera månader och inte behövt fodra ett endaste höstrå eller kraftfoderkorn.

Marken och betet är kanon, kraftigt och inget för fånghästar eller ponnies.
Vädret har aldrig spelat någon roll, mer än att vi ibland fått använda täcke.
Antingen är det fint väder och då växer gräset så det knakar, sämre år ser det ut som en finklippt fotbollsplan men värdet i kort gräs är ju bra så hästarna har alltid hållt hull och fin överlinjer.
I år är det högt gräs men jag undrar också om inte grannbonden håller på och slår sin tredje skörd nu?

Nu beräknar du och en del andra att jag ska hålla mitt sto med foder, hovslagare, veterinär och övriga kostnader för födda upp hästar åt er?

Inte då, men ser jag till mina kostnader + slutligen lägger på stoets kostnader, så tycker jag fortfarande att 40 000 är ok pengar, jag hade iaf gått i vinst.
Allt handlar väl om vilka kostnader fölet ska täcka upp, om man ska leva på sin uppfödning eller bara har den som en nisch i ett annat sammanhang.

Bara lite OT: man kan vara väldigt seriös även om man bedriver "hobbyavel".

Sant!
Hade ett superfint sto, både ur ridsportsammanhang och ur avelssynpunkt.
Fick ett beställningsföl.
Jag har alltid varit torsk på stammar så jag valde ut fem, enligt mig, passande hingstar.
Den blivande köparen valde en av hingstarna.
Det blev ett k1 föl, idag en snygg och supertrevlig 5-åring med ridbarhet och temp. Måste säga att jag är rätt nöjd med mitt första avelsresultat :D

Ja det var ett gäng år sedan, 2005, elithingst.
Fast tittar jag på dagens avgifter för schyssta hingstar så är det liten eller ingen skillnad.
Sparade pengar på att hon bara stod på stationen i fyra dagar tot, stationshingst en mil bort (så jag har även räknat in bränsle), tog sig på andra.

Det tycker jag var dyrt :D

Haha, det tycker jag med! Men jag upplever att stationsavgifterna har nära nog fördubblats på några år. Mitt sto stod ju också sammanlagt 3 veckor på stationen så uppstallningen blev ju då en liten slant. (tog sig på andra brunsten) Själva avgifterna till hingsten är ju ofta bara vad halva fölet kostar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi har tittat på stor häst till dotra och mig. Hade satt 50.000 som gräns. Hittade en annons om en engelsk import som inte hade någon...
Svar
19
· Visningar
3 812
Senast: aramis
·
Avel Ni som har föl/unghästar till salu, får ni dem sålda? Kontaktas ni av några seriösa spekulanter? Anledningen till att jag frågar är...
2
Svar
36
· Visningar
5 969
Senast: Retzina
·
Avel Nu får jag säkert på "nosen" har fått det förr:) Men på ett sätt liknar detta varandra..tycker jag. Om jag köper ett föl(som jag gjort...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka