Sälja sadel...

eliis

Trådstartare
Vi ska sälja vår sadel. Har tänkt lägga ut annons på blocket.se. Bild och info om sadeln. Vi köpte sadeln begagnad från en ridsportsbutik där man fick lägga ut handpenning och ta hem olika sadlar att prova ut.

Hur gör man när man säljer privat? Kan man låta folk ta med sig sadeln, med utlagd handpenning, hem för utprovning, utan att vara rädd att den ska repas etc. Eller kanske inte ens komma tillbaka?

Sv: Sälja sadel...

Jag skulle ta fullt betalt för sadeln innan jag lämnade iväg den och sedan givetvis betala tillbaka om den inte passade. Skulle inte våga släppa iväg en sadel mot enbart handpenning.

Om dom vill låna hem sadeln så är det bättre att dom betalar hela.
När jag sålt sadlar så han jag sålt dom rakt av utan att dom får prova den. Och att dom betalat den innan levernas.
Låna aldrig ut en sadel till någon du inte känner.

Sist jag sålde sadel fick köparen låna med sig sadeln hem efter att hon lagt halva köpesumman i handpenning + skrivit under ett bevittnat kontrakt med hennes pnr att resten av summan skulle sättas in på mitt konto efter provridning om sadeln passade, i annat fall skulle sadeln återlämnas i samma skick som den lämnades ut. Funkade bra för oss, sadeln passade ekipaget perfekt och jag fick den såld.

Gången innan fick köparen betala hela sadeln innan hon tog med sig den för att prova på hästen. Även vi hade skrivit kontrakt på att pengarna skulle betalas tillbaka om sadeln inte passade och återlämnades i samma skick som vid försäljningen. Även den gången blev det försäljning.

Som sagt, aldrig skicka iväg/lämna ut sadeln utan full betalning.

Det beror lite på hur värdefull sadeln är också, jag hade en sadel som kostade över 20000:- i nypris och som var i så gott som nyskick. Den lånade jag ut till några olika för att få prova, inte till någon betalning, men efter att 4 personer provat (varav skickad fram och tillbaka via posten två gånger) sa jag ifrån eftersom saden fått tryckmärken i stoppningen, som ett veck i lädret. Ville inte riskera att sadeln skulle minska drastiskt i värde innan någon köpte den.

Mitt råd är alltså - låt folk prova men se det som öppet köp snarare än att låna ut sadeln. Och gör klart för de som provar att de kommer få stå för eventuellt slitage eller skador på sadeln om den kommer tillbaka i sämre skick.

Jag hade inte låtit dem ta hem och prova. Antingen träffas vi någonstans och jag tar med sadeln eller så får de komma med hästen och rida hos mig.
Alternativt att de redan provat en likadan sadel och vet att den passar så då skickar jag den utan returrätt. Då har jag givetvis fotat den noga och skickat dem till köparen.

Har varit med om att lpna ut en sadel för provning och fått tillbaka den med skador på både fram ( tom hål i lädret) och bakvalv, Sadeln var i princip helt felfri innan och jag granskade den nog innan jag lämande iväg den. trots detta hade iiiingen gjort något och något köp blev det inte heller. Så där stod jag med en skadad sadel.
Det gör jag inte om.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
928
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka