Sälja sadel privat på annons; Hur gör ni???

alice

Trådstartare
Nu vet jag inte om den ska ligga här eller på hästverksamhet, men jag börjar här! ;)
Jag har två sadlar ute på annons för försäljning, och har fått intressenter på ffa den ena. Personerna i fråga vill på alla möjliga sätt låna hem sadeln för att prova. Någon ville lämna saker i pant, en annan ville att jag skulle skicka iväg sadeln och om den passade skulle h*n betala om inte så skulle h*n skicka tillbaka sadeln. Nä, skulle inte tro det! Hur F*N gör man? Jag har inte råd att bli blåst på pengar eftersom jag måste ha en ny sadel!!! Jag har erbjudit att sälja sadeln på öppet köp mot att vi skriver ett kvitto där jag förbinder mig att betala tillbaka pengarna om köparen vill lämna tillbaka sadeln efter en viss tid, säg 7 dagar, och köparen förbinder sig att lämna tillbaka sadeln i samma skick som denne fick den! Men det verkar inte folk vilja vara med om....

Så, berätta! Hur gör ni? Alternativet är ju att ta med sadlarna till de som ska prova ut min nya och lämna dom i inbyte mot att jag förlorar x tusen!

//Alice

Sv: Sälja sadel privat på annons; Hur gör ni???

Jag läger ut annons eller säljer på tradera, alternativt kolla med någon ridskola om dom vill köpa. passar sadeln en häst dom behöver sadel till så köper dom den ofta gärna.

Men folk får betala in pengarna till mig innan dom får sadeln, annars kan ju jag bli blåst på en jäkla massa pengar. Är det fraktkostnader någonstans så får köparen stå för dom å så har dom en viss tid på sig att lämna igen sadeln å få pengarna för sadeln tillbaka dock ska den lämnas tillbaka i samma skick som dom fick den i.

Tack för ditt svar!

Du skickar den alltså inte mot postförskott utan de får sätta in pengar först och du skickar sadeln när du fått pengar? De jag har varit i kontakt med har inte varit pigga på den varianten! Kan iof förstå dom då jag själv skulle vara tveksam att sätta in en summan pengar på en okänds konto vind för våg...
Jag har sålt två bett på det sättet och de köparna har varit nöjda, fast det gäller ju en betydligt lägre summa. ;)

//Alice

en viktig sak när man säljer på privatannons (ej tradera) är att lämna ditt namn, adress och hemtelefonnummer till personen som vill köpa sadeln, dvs för att den personen ska känna sig säker på att det verkligen är DU som säljer sadeln..

Jag vet en som bara hade mailkontakt och bara visste förnamnet på personen som skickade en sadel som sades vara en prestige golden star.. men i lådan fanns en jacson santa cruz.. inte alls värd de pengarna som blivit ivägskickade..

annars kan jag rekommendera payson som gör att köpare sätter in pengar som blir låsta mellan era konton, dú skickar sadel och när BÅDA ni är överens och godkänner köpet får du pengarna.. om en av er inte vill blir saken utredd.. även om båda ni kommer överens om att köpet inte blir av så utreds det och pengarna går tillbaka till köparens konto när du har fått tillbaka sadeln och godkänner tillbakabetalningen..

Jo precis skickar sadeln när jag fått pengarna för sadeln samt för frakten.

Dock har jag mest sålt saker på tradera och där har jag ju omdömen på mig från folk som köpt utav mig å som jag har köpt utav å jag har ju bara positiva omdömen där. Å seddan finns mitt namn, telefonummer å adress på den sidan oxå så den får folk lätt tag på.

en viktig sak när man säljer på privatannons (ej tradera) är att lämna ditt namn, adress och hemtelefonnummer till personen som vill köpa sadeln, dvs för att den personen ska känna sig säker på att det verkligen är DU som säljer sadeln..
Dom kan få skonummer också om det nu är så! :D ;) Skämt och sido, det är ju givetvis att köparen ska få dessa uppgifter!

Jag vet en som bara hade mailkontakt och bara visste förnamnet på personen som skickade en sadel som sades vara en prestige golden star.. men i lådan fanns en jacson santa cruz.. inte alls värd de pengarna som blivit ivägskickade..
*ryser* Det förstår jag om köpare är rädd för! Skulle aldrig falla mig in att skicka annat än överenskommet!!! :mad:

annars kan jag rekommendera payson som gör att köpare sätter in pengar som blir låsta mellan era konton, dú skickar sadel och när BÅDA ni är överens och godkänner köpet får du pengarna.. om en av er inte vill blir saken utredd.. även om båda ni kommer överens om att köpet inte blir av så utreds det och pengarna går tillbaka till köparens konto när du har fått tillbaka sadeln och godkänner tillbakabetalningen..
Var hittar man det? Kan man använda det med vilken annons som helst, var som helst?

//Alice

Japp, payson kan man använda vid vilken överförning som helst.. jag köpte några tavlor av en tjej på lunar och skickade via payson.. det enda som behövs är två personer som skickar och tar emot pengarna..

finns på payson.se :)

BeastieBabe skrev:
Japp, payson kan man använda vid vilken överförning som helst.. jag köpte några tavlor av en tjej på lunar och skickade via payson.. det enda som behövs är två personer som skickar och tar emot pengarna..

finns på payson.se :)
TACK! :bow: Låter fantastiskt!!!

Ska genast gå in där och titta!

//Alice

När jag har sålt sadlar långtbort så har jag skickat sadeln som bussgods mot efterkrav. Det fungerar på samma sätt som postförskott. Ibland har jag stått för frakten, ibland har köparen gjort det. I vissa fall har vi kommit överens om att köparen har sadeln på öppet köp, i vissa fall inte.

När jag har sålt sadlar till folk på plats s a s har antingen jag besökt dem med sadeln för provridning eller sålt sadeln på öppet köp X dagar.

Skulle skriva nått i stil med att X ska låna hem sadeln på prov i x antal dagar och betalar en handpenning på xx kronor.
Om köparen inte vill ha sadeln skall köparen lämna den åter senast xx och får handpenningen tillbaks.
Om köparen vill köpa skall återstående pengar sättas in på kontrXXX senaste denXX.
Pris för sadeln XXX
Id ska visas av bårda parterna

Så gjorde iaf jag då är både köpare och säljare trygga=)

Sedan är det ju det där med hur snabbt man vill bli av med sadeln. Min förra sadel jag hade erbjöd sig sharpman att byta in för minst 8000:- osedd. Det var ju en wellington elite som var ett och ett halvt år gammal men bara använd i drygt ett halvår pga skador. Jag köpte sadeln för 15.000 och kände att ner till 8' var en rätt stor värdeminskning så jag beslöt mig för att sälja den privat. Fick tillslut (ja det tog ett tag) 8500 för den. Jag gick med på att köparen skulle få lämnat tillbaka den om den inte skulle passa (hon hade dock provat en ny i samma strl som hade passat) och jag skickade iväg sadeln med bussfrakt mot efterkrav. Det fungerade bra och sadeln passade.

När jag skulle sälja min griffin haflinger/cob som var riden i två gånger så annonserade jag och annonserade men fick tillslut gå ner till 2500:- (kostade ju närapå 4' när jag köpte den) och skickade den då mot postförskott. Där ville jag inte lämna öppet köp utan skulle den inte passa så var det hennes problem. Jag kände att hon fick en i princip helt ny sadel för så lite pengar!

Men allt handlar ju om tillgång och efterfrågan... Visst, lämnar man inte öppet köp så kanske köparen vänder sig till någon annan om de finns många likadana sadlar utannonserade.

Kontentan är nog att jag inte tror att du förlorar alltförmycket på att byta in sadlarna när du ska prova ut en ny, men du slipper en massa trubbel och det kan det ju vara värt...

Jag går inte med på något öppet köp eller något sådant utan jag skickar bilder och så som spekulanter vill ha (fakta o dyl.) o sedan skickar jag sadeln med bussgods och efterkrav (ung. som postförskott) och passar inte sadeln nya köparen får den i sin tur sälja sadeln vidare.

Jag har sålt två sadlar. Den ena såldes till en person många mil från mig, hennes man körde lastbil och plockade upp sadeln "vägen". Den andra köptes av en som iaf bodde i Sthlms-området, så hon hämtade sadeln hemma hos mig.

Själv skulle jag inte gå med på öppet köp, det finns tyvärr alltför mkt konstigt "hästfolk" - man har ju ingen aning om i vilket skick man i så fall skulle få tillbaka sadeln i.

Att hänga sadeln hos någon affär tror jag tyvärr inte ger så mycket. De jag känner som har hängt sina sadlar i olika affärer har inte fått sina sadlar sålda.

Att sälja begagnade sadlar kan ta en evighet, jag tror jag hade min pedantskötta sadel ute i ett par år i flera omgångar innan den blev såld.

Kör inte med öppet köp eller något liknande.

Antingen får köparen ta "grisen i säcken" om de väljer att få den skickad (och då är det efterkrav som gäller via Bussgods). Eller så får sadlen helt enkelt gå till någon i närheten som kan prova den.

Jag kör gärna ut med sadeln så man får prova den på hästen, men jag tar milersättning. Jag lånar INTE ut sadeln för prov.

Lovisaleonora_ skrev:
Kör inte med öppet köp eller något liknande.

Antingen får köparen ta "grisen i säcken" om de väljer att få den skickad (och då är det efterkrav som gäller via Bussgods). Eller så får sadlen helt enkelt gå till någon i närheten som kan prova den.

Jag kör gärna ut med sadeln så man får prova den på hästen, men jag tar milersättning. Jag lånar INTE ut sadeln för prov.
Det är lite så jag känner också!

Fick ett svar från en spekulant som kommer till mig och hämtar sadeln...så nu verkar den vara såld iaf...*puh* Nu gäller det att få sadel nr två såld. ;)

//Alice

Finns alltid folk som gruffar och tycker det är "dålig service". Hallå! jag är ingen serviceinstitution, det finns fler sadlar om man inte vill köpa min....

Lovisaleonora_ skrev:
Finns alltid folk som gruffar och tycker det är "dålig service". Hallå! jag är ingen serviceinstitution, det finns fler sadlar om man inte vill köpa min....
Absolut! Mitt problem är att jag är alldeles för snäll och "nej" finns inte i mitt vokabulär.... :crazy:

//Alice

Nu har jag inte sålt någon begagnad men skulle jag göra det skulle jag sälja den på öppet köp i några dagar så att löparen har möjlighet att prova. Om man nu inte är nedlusad av spekulanter som vet att de skall ha just den sadeln.

Jag håller själv på och skall köpa sadel och då är det ibland så att folk inte riktigt vet vilken strl det är i bommen ( om det är 32 el 33 t ex). Jag vet vad jag skall ha men kan inte köparen garantera att det är den bomvidden vill jag ha den på öppet köp. Självklart betalar jag hela sadeln vid hämtning mot att jag får ett kvitto där öppet köp är inskrivet. Jag har provat ett par sadlar på det sättet tyvärr passade ingen av dem men det funkade kanon. Jag provade sadeln två ggr och lämnade tillbaka den ena i snyggare (mer välsmort skick) än den var när jag hämtade den. Självklart är man mkt rädd om sadeln när man lånar den på prov och självklart smörjer man den efter. Många svarar också på min annons med andra märken än de jag efterfrågat och då vet jag ju inte om den passar och då måste jag ju prova om den passar.

Om man vänder på det och tar det från andra hållet, så är det alltid en fördel om folk man ka köpa av har ett ovanligt namn. Då är det bara att googla, och det är rätt mycket man kan få fram om personen ifråga där. Vidare prata i telefon, sen är det bara att bestämma sig för om man litar på säljaren eller inte. Mina sadelaffärer har gått bra, men jag har också varit medveten om att jag inte har bytesrätt. Så har jag gjort när geografiskt avstånd varit för stort för att åka direkt till varann.

Jag har sålt flera sadlar privat och även köpt begagnat. Jag kan säga att jag inte hade köpt en sadel om jag inte fick möjlighet att prova den ordentligt innan. Visst öppet köp kan funka, men det skulle jag bara gå med på om jag är säker på att sadeln kommer att passa redan på förhand. Även om den passar hästen så vill jag ha möjlighet att åka till en sadelmakare och få ett utlåtande om sadeln.

När jag köpt sadel så har jag betalat handpenning och lånat sadlarna några dagar. Då har jag tagit ut min sadelmakare som har kollat sadlarna och så får han tala om vilken som passar min häst bäst. Jag har inte så mycket på banken så jag kan köpa 3-4 sadlar på öppet köp.

Att köpa sadel är svårt, det handlar om mycket pengar samt att det är så otroligt viktigt att sadeln är rätt för både häst och ryttare, jag hade aldrig köpt "Grisen i säcken". Visst man kan vara hård som säljare och kräva betalt innan eller ta milersättning för att åka ut med sadeln, men man har väldigt svårt att få någon sadel såld då. Jag resonerade likadant själv i början, man var så rädd för att få sadeln förstörd. Man får skriva papper på vad som gäller samt kolla leg så man vet vem det är som är köpare och kan vidta åtgärder om det skulle behövas.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 297
Senast: Edla
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka