Sälja hus med renoveringsbehov

super

Trådstartare
Tänkte höra här om man kan få lite tips och råd.
Jag och min sambo har precis köpt vårt drömhus trots att det igentligen inte var läge för vi har ganska mycket kvar på nuvarande hus men vi kunde bara inte låta bli..:o

Det värsta är gjort såsom el, avlopp, isolering, kök och badrum. Men det är stora grejer kvar såsom dåliga vindskivor, gamla handblåsta fönster som behöver skrapas, hängrännor behöver bytas, altandörr utan altan, garageport och källardörr är ruttna etc.
Trädgården är oxå i bedrövligt skick då vi fokuserat på insidan och bara typ klippt gräsmattan. Huset hade inte renoverats sedan 50 talet ca innan vi köpte det och det var ett dödsbo så det har varit extremt mycket att göra.

Men vad är värt att lägga pengar och energi på?
Vi har haft ute några mäklare och fått väldigt olika råd därifrån så vi är lite villrådiga. Huset ligger i ett lättsålt område.
Vi vill ju helst bara bli av med det men samtidigt vill vi ju inte förlora för mycket pengar.. Vad tycker ni, vad är viktigt kontra mindre viktigt för er när ni tittar på hus?

Tänkte höra här om man kan få lite tips och råd.
Jag och min sambo har precis köpt vårt drömhus trots att det igentligen inte var läge för vi har ganska mycket kvar på nuvarande hus men vi kunde bara inte låta bli..:o

Det värsta är gjort såsom el, avlopp, isolering, kök och badrum. Men det är stora grejer kvar såsom dåliga vindskivor, gamla handblåsta fönster som behöver skrapas, hängrännor behöver bytas, altandörr utan altan, garageport och källardörr är ruttna etc.
Trädgården är oxå i bedrövligt skick då vi fokuserat på insidan och bara typ klippt gräsmattan. Huset hade inte renoverats sedan 50 talet ca innan vi köpte det och det var ett dödsbo så det har varit extremt mycket att göra.

Men vad är värt att lägga pengar och energi på?
Vi har haft ute några mäklare och fått väldigt olika råd därifrån så vi är lite villrådiga. Huset ligger i ett lättsålt område.
Vi vill ju helst bara bli av med det men samtidigt vill vi ju inte förlora för mycket pengar.. Vad tycker ni, vad är viktigt kontra mindre viktigt för er när ni tittar på hus?
Jag vet inte, men helt spontant hade jag nog satsat på utsidan om jag skulle göra något. Trädgården, vindskivor, hängrännor, osv. Hur ser mäklarnas värderingar ut i nuläget? Kommer ni att förlora pengar om man går på dessa värderingar? Det är alltid jättesvårt att få tillbaka pengar på vissa saker som man har pytsat in pengar till - ibland helt omöjligt - även om det är en renovering som är superviktig.

@bettysmatte
Enligt den senaste mäklaren så skiljer det ca 1 miljon i pengar om vi gör klart vissa saker och det är naturligtvis viktiga pengar för oss då nya huset är dyrare.
Tex trädgård, vindskivor och fönster ansåg mäklaren mindre viktigt medans en stor altan ansåg han vara extremt viktig. Trädgården hinner vi tyvärr inte göra något större åt utan den får se ut som den gör och enligt mäklaren påverkade den inte prisen nämnvärt heller. Fönstrena är enligt mäklaren heller inte prio för man vet aldrig om köparen ändå vill byta till treglas, vilket iof vore synd på ett så gammalt hus, men för köparen kanske det är viktigare med energi än att bevara gammal charm.

@bettysmatte
Enligt den senaste mäklaren så skiljer det ca 1 miljon i pengar om vi gör klart vissa saker och det är naturligtvis viktiga pengar för oss då nya huset är dyrare.
Tex trädgård, vindskivor och fönster ansåg mäklaren mindre viktigt medans en stor altan ansåg han vara extremt viktig. Trädgården hinner vi tyvärr inte göra något större åt utan den får se ut som den gör och enligt mäklaren påverkade den inte prisen nämnvärt heller. Fönstrena är enligt mäklaren heller inte prio för man vet aldrig om köparen ändå vill byta till treglas, vilket iof vore synd på ett så gammalt hus, men för köparen kanske det är viktigare med energi än att bevara gammal charm.
Jag ska nog inte svara i dessa trådar, för jag tänker uppenbarligen så annorlunda.... ;) En stor altan....?? Jag hade ju alla dagar hellre sett att vindskivorna var fixade, till exempel.

Jag ska nog inte svara i dessa trådar, för jag tänker uppenbarligen så annorlunda.... ;) En stor altan....?? Jag hade ju alla dagar hellre sett att vindskivorna var fixade, till exempel.

Nej då. Alltid intressant att höra hur andra tycker, det var ju därför jag skapade tråden! :)
Inget som säger att mäklaren har rätt!

Hoppas på fler svar! :D

Jag tänker att det viktigaste är att huset fungerar. Detaljer som altan eller inte får köparen ordna. En altan kan ju också göra att någon inte vill köpa huset eftersom denne inte vill ha altan och det blir för besvärligt att ta bort.

Är själv ute efter ny bostad och väljer bort de som är för nyrenoverade i stil som inte tilltalar mig alls. Jag köper gärna en bostad med lite renoveringsbehov eftersom det ger mig möjlighet att själv välja hur det ska utföras. Tänker likadant om min egen bostad, badrummet var vattenskadat så det är fixat i neutral stil. Mer skulle behöva göras men det lämnar jag över till köparen så denne kan göra det efter sin egen smak.

@bettysmatte
Vad säger de andra mäklarna? Du säger att ni fått olika bud, för hänger 1 miljon på altanen hade jag fixat altan...

Tack alla för era svar och åsikter!! Dom är verkligen tänkvärda!

Altan är nästan ett måste då dörren ut till baksidan är ca 1.8 m över mark.. ;) Alternativt sätta en trapp. Men är det någon som inte vill ha altan längs hela långsidan på huset?
Jag bara tänker på det nya huset vi köpt. Där är det stor altan och den är vi jätte glada i. :D Men alla kanske inte tänker lika där?
Är en trapp ner till gräsmattan lika ok? För i så fall är ingen gladare än vi!! För altan kostar!

Sedan är det en stor renovering i trapphuset som vi måste göra. Just nu är det gammal puts som sitter jätte löst på murstocken. Där velar vi och trapphuset är svårt iom nivåskillnader och takhöjd.. Så den lejer vi nog bort. Jag var inne på att sätta panel i gammal stil som vi ser har suttit iaf på delar förut men då kom ju problemet med att sätta trä på murstock...

Kan tillägga att huset är från förra sekelskiftet. :D Från början var det fyra kakelugnar och fyra vedspisar i huset men dom revs tyvärr ut då någonstans i slutet på 50 talet tror vi. Vi hittade även massa gamla tidningar i väggarna såsom Socialdemokraten från 1937 i fullt läsbart skick. Var för man av sådana, känns lite synd att slänga..
Vi har försökt bevara lite den gamla känslan i huset och har tagit fram dom gamla golvet och slipat upp. Har även satt in en murspis, Handöl Rosendal om någon är nyfiken, på ett av ställena där det stod en kakelugn.

Men är det någon som inte vill ha altan längs hela långsidan på huset?
Jag bara tänker på det nya huset vi köpt. Där är det stor altan och den är vi jätte glada i. :D Men alla kanske inte tänker lika där?
Är en trapp ner till gräsmattan lika ok? För i så fall är ingen gladare än vi!! För altan kostar!

Jodå, det finns de som inte vill ha en altan längs med hela huset ;)

Altan är nästan ett måste då dörren ut till baksidan är ca 1.8 m över mark.. ;) Alternativt sätta en trapp. Men är det någon som inte vill ha altan längs hela långsidan på huset?

Altan kostar. Ni gör en rimlig altan. Köparen vill ha en jättealtan och kommer alltså att riva den ni precis byggt, det första de gör... Bara ett tankeexperiment.

Om ni har saker ni MÅSTE göra (som trapphuset) och lejer bort det, kan det kanske vara vits att ägna tid åt att snygga upp (klippa gräs etc) för att visa potential? Och kanske lägga in en ritning/skiss på hur altan alt. stenläggning kan se ut nedanför altandörren.

Jag tillhör skaran som tycker att en stor altan är ett onödigt modepåfund.

OK för en plats att sitta på. Men en stor blaffig träyta invid huset är så extremt FULT :wtf: Speciellt om det är ett gammalt hus.

bygg en trappa - och en liten plats att sitta på om deet känns nödvändigt. Men i övrigt, byt vindskivor (inget stort jobb och inte speciellt dyrt). Och byt ruttna dörrar. Det är inte heller extremt dyra grejor.

När jag tittar på hus så är det viktigaste att stora saker är fixade. Tak, avlopp, uppvärmning osv. att det sedan är renoveringsbehov av mer estetisk karaktär gör inte så mycket. Så de saker som påverkar husets funktion hade jag försökt åtgärda. Har tittat på flera hus som är nyrenoverade där de har gjorts på ett sätt som inte tilltalar mig eller "slarvat" med billiga/fusk material där jag bara hade velat riva ut och börja om. Vilket känns otroligt onödigt när det nyligen är gjort...

Sedan är det en stor renovering i trapphuset som vi måste göra. Just nu är det gammal puts som sitter jätte löst på murstocken. Där velar vi och trapphuset är svårt iom nivåskillnader och takhöjd.. Så den lejer vi nog bort. Jag var inne på att sätta panel i gammal stil som vi ser har suttit iaf på delar förut men då kom ju problemet med att sätta trä på murstock...

Kan tillägga att huset är från förra sekelskiftet. :D Från början var det fyra kakelugnar och fyra vedspisar i huset men dom revs tyvärr ut då någonstans i slutet på 50 talet tror vi. Vi hittade även massa gamla tidningar i väggarna såsom Socialdemokraten från 1937 i fullt läsbart skick. Var för man av sådana, känns lite synd att slänga..
Vi har försökt bevara lite den gamla känslan i huset och har tagit fram dom gamla golvet och slipat upp. Har även satt in en murspis, Handöl Rosendal om någon är nyfiken, på ett av ställena där det stod en kakelugn.
Jag hade inte lagt pengar på altan, utan snarare en trapp, så får den som köper avgöra vad för altan eller inte det vill bygga osv.

@Lovisaleonora
En altan går ju alltid att bygga ut så man behöver knappast riva det vi byggt i så fall. ;)
Det känns bara så tomt och fattigt med en trappa när man har en dubbeldörr i nästan helglas ut.

Gräsmattan är inte vildvuxen, den har vi hållt efter men några rabatter finns inte att tala om och några buskar skulle igentligen behöva ansas. Men jag vet att när det är uppväxt och grönt, vilket det kommer vara när vi planerar att sälja i mitten på augusti, så tänker man inte på att buskarna skulle behöva fixas. Eller jag gör inte det iaf, kanske någon med stort trädgårdsintresse gör det, men skulle det verkligen i så fall påverka om man vill köpa iaf?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 473
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka