Sälja hus med friskrivningsklausul?

Lona

Trådstartare
Hur funkar det att sälja hus med friskrivningsklausul?
Syrran och jag kommer antagligen sälja vårt sommarställe, byggt 1929. Det är i ganska dåligt skick och ett renoveringsobjekt men mäklaren tyckte absolut att det hade potential och inte skulle rivas (sälja bara tomten).
MEN jag har då inte lust att vara ansvarig i 10 år för eventuella fukt- och andra skador som eventuellt (troligen) kommer att dyka upp. Visst måste man kunna sälja med friskrivningsklausul även om det påverkar priset?

Alternativet till att vi säljer gemensamt är att syster köper ut mig och i så fall tänkte vi ta ut en mäklare för värdering för "säkerhets skull" (jag har ingen aning om hur mycket det är värt). Borde man även där skriva en friskrivningsklausul? Jag litar absolut på min syster när det gäller det här men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden med eventuella dödsfall och annat...

En friskrivningsklausul påverkar nog inte priset på ett renoveringsobjekt så mycket.

Ta ut ett par olika mäklare är mitt råd, om ni är lite fula säger ni inte att din syster skall köpa och det är ju heller inte riktigt säkert.

Klart du kan friskriva dig från dolda fel även om din syster köper. En sådan paragraf i köpekontraktet är inget konstigt eller särskilt svårt.

Nja... Generella friskrivningsklausuler gäller inte för fastigheter. Däremot så brukar man kunna friskriva sig från specifika fel. Sedan är det så att undersökningsplikten går rätt långt, så om det är ett mkt gammalt hus och du friskriver dig från ev fel så kan det kanske vara så att det funkar ändå för att köparen med tanke på skicket samt säljarens uppgifter bör räkna med att det finns fel... Jag vet inte exakt hur man löser det när det gäller renoveringsobjekt. Men hör med en jurist för säkerhetsskull om du vill vara säker.

Nja... Generella friskrivningsklausuler gäller inte för fastigheter. Däremot så brukar man kunna friskriva sig från specifika fel. Sedan är det så att undersökningsplikten går rätt långt, så om det är ett mkt gammalt hus och du friskriver dig från ev fel så kan det kanske vara så att det funkar ändå för att köparen med tanke på skicket samt säljarens uppgifter bör räkna med att det finns fel... Jag vet inte exakt hur man löser det när det gäller renoveringsobjekt. Men hör med en jurist för säkerhetsskull om du vill vara säker.

Det ovan är tyvärr fel.

@AndersB

Var tvungen att googla för jag kände mig så säker men det visade sig att du har rätt. Det går bra att friskriva sig generellt från dolda fel, jag hade rört till det:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 817
Senast: cewe
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
177 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka