Sälja häst!

O

Osis

Jag har nu gett upp hoppet om min 16-åriga fjording valack. Jag kan inte hantera honom längre utan att bli rädd och då blir han en fara för både mig, sig själv och omgivningen.

Därför har jag tänkt att sälja honom.
Men hur ska jag gå tillväga? jag har aldrig sålt någon häst förr. Jag vill verkligen att han ska få det bra.
Hur mkt kan man kräva utav de som vill köpa? :confused:
Kan man säga att de måste ha sällskap till honom och så vidare :confused:.

Men vad gör jag om det inte finns någon privatperson som vill köpa honom för att han är för bråkig? Ska jag kontakta en hästhandlare? Hur mkt får man veta om hästen av dem när den är såld? kan man få kräva att veta vilken de sålde honom till? :confused:

Ang. provridningen:
Självklart kommer jag att varna de som hoppar upp på honom att han verkligen brukar bocka och inte vilja gå någonstans utan sällskap. Men de som rider- om de rammlar av är det mitt fel då? :confused:

Det är många frågor som jag har men jag vill veta detta först! snälla hjälp mig!

Hur mkt kan man kräva utav de som vill köpa?
Svar: du kan kräva så mycket du vill så länge det är rimligt.

Men vad gör jag om det inte finns någon privatperson som vill köpa honom för att han är för bråkig? Ska jag kontakta en hästhandlare?
Svar: finns alltid någon privatperson som köper. Hamnar han hos oseriös hästhandlare så är risken stor att han hamnar på mackan eftersom han är av den tyngre rasen=mer betalt.

Självklart kommer jag att varna de som hoppar upp på honom att han verkligen brukar bocka och inte vilja gå någonstans utan sällskap. Men de som rider- om de rammlar av är det mitt fel då?
Svar: Nej jag tror att den som provrider gör det på eget ansvar.

Synd att du måste sälja din häst men jag tycker du har tagit rätt beslut, alla hästar och människor passar inte ihop, men det finns säkert någon annan häst som passar dig bättre så ge inte upp hoppet om att någon gång ha häst igen.

Smidigaste sättet är att annonsera på internet tex här på Buke!, det är gratis och når folk över hela landet.
I annonsen kan du ju exempelvis skriva hur han beter sig och vilka krav du vill ställa på köparen tex att han ska ha hästkompisar, daglig utevistelse etc etc.
Detta kan du också skriva in i kontraktet för att ha det svart på vitt.
Eftersom hästen nu är av "problem"-sort och du skriver detta i annonsen alt. berättar på telefon är ju köpare medveten om att han har hyss för sig och därmed skulle jag tro att du är fri från ansvar, men jag vet inte säkert.
Låt spekulanterna hantera honom i stallet, borsta, ta in från hagen så de vet hur han är, detta underlättar ju för både dig och köparen senare. Då kan ju inte köpare komma och säga att du inte sa att han gjorde si eller så i den situationen.

Det finns flertalet seriösa hästhandlare, då slipper ju allt med att ha folk som ringer och ska komma och titta, dock får du räkna med ett rejält lägre pris än om du säljer till en privat person.
Är hästhandlaren seriös så ska du kunna få namn och nr till den som köpt din häst.
Tänk på att det inte är säkert att du kan sälja honom till hans rätta värde eftersom han är "problemhäst" för tillfället, även om du säljer till en privat person.

Ett annat alternativ är ju att försöka hitta någon som är lite "tuffare" som vill rida till honom och hjälpa dig att sälja honom, för vad jag förstår är det så att han bara gör så här med dig?
Absolut inget illa menat mot dig nu utan alla är vi olika i våran ridning och hantering, vissa klarar vissa typer av hästar bättre än andra.

Du får gärna Pm:a mig om du har frågor du inte vill ställa här.

Lycka till!!

Hur ska jag gå tillväga om det är många som vill komma och provrida honom? ska jag låte flera stycken komma per dag eller en per dag?
Hästen min brukar bli bråkigare om man tar in honom flera gånger om dagen än vad han är van vid..

Men kan man sälja hobnom för priset jag köpte honom för? 10tusen? eller ska jag sänka det? jag hade tänkt att sadel (NY) och träns medföljer och kankse sele och vagn också om det finns intresse för det.

Några bra tips om vad jag ska tänka på när jag säljer honom??

Priset beror lite på vad han kan och hur gammal han är. Har han papper/pass? vaccinerad osv.
Jag kollade på annons sidan på fjordingar, de som är 15-20 år och de som inte har några papper ligger ungefär 10-13000:- de som är registrerade eller har meriter ligger mellan 18-30000:-.
Jag tycker att du ska ta 10000:- för honom men skicka då bara med lite mindre grejer typ träns,grimmor, borstar kanske nåt täcke.
Sadlen, vagnen och selen tycker jag du kan erbjuda köparen att köpa alltihop för exempel 6000:- utöver vad hästen kostar. Ska du skicka med alltihop går du ju med en enorm förlust!
Det köpare inte vill ha med/köpa kan du sälja själv via internet eller behålla till eventuell ny häst.

Jag har gjort som så att jag har låtit folk komma varannan dag, då blir det lite mellanrum mellan varje ny ryttare. Skulle någon spekulant inte kunna någon annan dag så är ju två dagar i rad okay, Beror ju lite på hur många som vill komma.

Annat du kan tänka på är att du har utrustningen putsad dagen innan någon ska komma, att du har rena kläder att det är sopat, mockat och allmänt i ordning i staller ger ett bra intryck.
Annat som är bra är att du tar med dig hästens papper (registreringsbevis/pass eller liknande) kvitto eller kontrakt sen när du köpte honom så köpare ser att du äger honom, hästens vaccination intyg och kanske försäkrings papper.

Rent praktiska saker att tänka på vid köpet är att ni ska skriva kontrakt,finns färdiga att köpa i ridsportsaffärer. Köparen skall stå för veterinärbesiktningen alltså själva betalandet sedan kan ni ju bestämma om du tar ut veterinären och är med vid besiktningen.

Ett annat viktigt råd är att Ni skriver ner alla hästens olater i kontraktet samt allt annat som ni kommer överens om.

Jag tycker att du gott och väl kan sälja honom för 10.000 "naken"
du behöver absolut inte skicka med sadel, täcken, vagn eller sele.
Nått träns kan ju medfölja och ev grimma men inget mera.
Att hästen bockar eller vägrar gå från stallplan är annars enkelt att lösa med dom flesta hästar.
Hur gammal är du? Vad jag förstått så är du inte så gammal?
Innan du säljer så tycker jag ändå(om du vill) att du ska försöka ta hjälp av en äldre "tuffare" hästmänniska som kanske kan hjälpa dig få ordning på honom?

En problemhäst tycker jag inte du ska sälja, inte när den är 16 år. Nu låter det som han verligen är problem, bockar av direkt när man hoppat upp. Är det inte bättre att ta bort en sån häst? risken finns att den vandrar fel.
eller låna ut på helfoder, på livstid kanske.

Om du säljer honom begär Förköpsrätt!!!! Då säljs han inte vidare igen utan hamnar hos dig (om du vill ha honom igen)varför jag skriver detta är för att du i så falla kan köpa tillbaka honom och i så fall avliva honom själv. Inget roligt jag vet. Men för hästens skull.

Sen kan du ju låna ut honom på foder för ev senare köp, så länge .

Jag tycker du ska sälja honom. Men jag tycker kanske att du får begränsa priset till runt kanske 5000-6000:-, är han så
gammal som 16 år och valack så går det ju inte göra så mycket mer med honom än att möjligen använda honom till ridning.

Du kan ju ha flera krav vad beträffar boxplats, hästkompisar
etc. bara det är inom rimliga gränser liksom. Men sådana
saker som för många hästvettiga personer som t.ex. daglig utevistelse är ju något som man defintivt borde kunna ha som ett krav, då det för de flesta anses som en självklarhet.

Jag tycker endast du ska sälja honom till privatperson. Bryr du dig verkligen om honom försök att hitta hem som ligger inom rimligt avstånd och ha ett lågt pris i ställe, så att du kan åka och hälsa på honom och se hur han har det och hur det går med honom. Låna ev. ut på foder först eller låna ut honom på helfoder kanske under livstid.

Om det tycks omöjligt att sälja honom, avliva honom hellre och låt honom sluta sina dagar hos dig i stället. Då vet du att han haft det bra och att han aldrig hamnar hos hästhandlare och kanske hamnar på flera olika ställen..

Och beträffande provridningen så tycker jag ju du kanske får berätta ordentligt om honom, om vad han för olater och ovaner etc. så att dom verkligen vet det (ev. köpare), om de sedan sätter sig upp och rider hästen trots dina "förvarningar" så är ju det upp till dem..

men herregud, folk verkar tro att en häst som bockar och inte vill ridas ensam ska avlivas, låt en kunnig ryttare få chansen. Låna ut honom på foder till att börja med och sälj honom sen om allt flyter på.
Hur ofta rid hästen nu?
den bockar inte av ren energi då?

men herregud, folk verkar tro att en häst som bockar och inte vill ridas ensam ska avlivas, låt en kunnig ryttare få chansen. Låna ut honom på foder till att börja med och sälj honom sen om allt flyter på.
Hur ofta rid hästen nu?
den bockar inte av ren energi då?

Jag tänker inte avliva honom iallafall! :mad: Bara om han börjar bli rikigt farlig..

jag tycker att han ska få en (eller flera) chans till. Jag tror att han håller på såhär för att han känner att det är han som bestämmer, och som de flesta vet så vill ju gärna fjordingar göra som de själva vill.

Just nu rider jag inte så mkt alls, eftersom jag inte får ahn att gå själv så rider jag bredvid när stallkompisen (halvblod,31år) får gå ut på sin dagliga promenad. Så det lblir mest skritt.
Annars så brukar jag longera honom i skritt och trav, förr körde jag honom men han skenade sist så selen gick sönder så jag har inget nytt ännu. (bara travsele och det passar inte till rockarden jag ahr köpt).

Jag tror kanske att det är lite av energin han bockar ur men jag klarar inte av honom för det. Jag tycker att någon som verkligen kan hantera honom borde få ta hand om honom.

Priset beror lite på vad han kan och hur gammal han är. Har han papper/pass? vaccinerad osv.
Jag kollade på annons sidan på fjordingar, de som är 15-20 år och de som inte har några papper ligger ungefär 10-13000:- de som är registrerade eller har meriter ligger mellan 18-30000:-.
Jag tycker att du ska ta 10000:- för honom men skicka då bara med lite mindre grejer typ träns,grimmor, borstar kanske nåt täcke.
Sadlen, vagnen och selen tycker jag du kan erbjuda köparen att köpa alltihop för exempel 6000:- utöver vad hästen kostar. Ska du skicka med alltihop går du ju med en enorm förlust!
Det köpare inte vill ha med/köpa kan du sälja själv via internet eller behålla till eventuell ny häst.

Han har tyvärr inga papper, härst. pass eller annat de ska ha...
Jag hade tänkt att spara de flesta saker jag har till honom nu för jag ska ha en ny häst efter att ha sålt honom. Han är 16år, valack. Men de förra ägarna har tävlat honom i hoppning 90cm med bra resultat så han kanske kan forsätta med hoppningen? Eller han är ju rätt gammal.. :crazy:

En problemhäst tycker jag inte du ska sälja, inte när den är 16 år. Nu låter det som han verligen är problem, bockar av direkt när man hoppat upp. Är det inte bättre att ta bort en sån häst? risken finns att den vandrar fel.
eller låna ut på helfoder, på livstid kanske.

Han bockar inte direkt när man hoppar upp utan när man kräver lite mer av honom eller när han bli "rädd" för något. Bättre fly än illa fäkta brukar stämma in på honom, men jag tror att han överdriver väldigt mt med att låssas vara rädd. Han testar mest ryttaren.

Martina:
kan man begära sånt? att om de säljer hono mvidare så ska jag få tillbaka honom först? eller menade du på något annat sätt?

Enligt vad jag har förstått så gäller bara förköps rätten i ett kontrakt om man lägger in en vites klasul, tex "säljaren har förköpsrätt av hästen då denne skall säljas, om köparen inte erbjuder säljare förköp skall köpare betala 100 000:- i böter" eller något liknande annars blir hela förköpsrätten meningslös eftersom det inte händer något om köparen inte följer den.

10000:- är ett bra pris att sätta ut honom på, tycker köparen att detta är för dyrt kan ni diskutera er fram till något som är bättre för er båda.
Att sälja honom för 5-6000:- tycker jag inte du skall göra eftersom det mest låter som han inte har någon respekt för dig, det han gör är ju lättare problem att ta tag i för någon som är lite tuffare och mer rutinerad.

Är hästen inte försäkrad eller vaccinerad?
Har du ingen gammal ridlärare eller annan kunnig person som du känner som kan hjälpa dig med visning och allt praktiskt?

En annan grej om man säljer under 10 000 på lite kraftigare hästar är att risken finns att den hamnar på en slakttransport (kanske någon som sagt det redan)...
Säljer man över 10 000 lönar det sig dock inte... Ofta är det bättre att lägga priset någon tusing högre än man egentligen vill ha, så har man lite prutmån. Kanske kan lite fler prylar ingå istället då...
Dessutom sållar det bort en del som bara vill ha en så billig häst som möjligt...

Hej!

Har du funderat på om han kan ha ont? Han testar kanske oxå men många gånger så kan man missta sig grovt på detta.

Har en väninna som köpte en häst som gjorde utfall mot henne när hon hanterade honom. Detta började när han kom till henne, dvs det visade sig i alla fall inte när vi var och provred. Först trodde vi att han testade henne eftersom det var ett nytt hem men hennes tränare bad henne ta kontakt med en kiropraktor. Tränaren trodde i och för sig inte att det var något direkt fysiskt fel på honom men för säker hets skull. Vi tog då ut en kiropraktor och det visade sig att han hade kotor som låg snett i ryggen (hästen alltså ;). Efter 1 behandling så är det som en ny häst, utfallen är helt borta. Många gånger visar hästar smärta genom att "stöta" bort människor och att dra iväg, bocka och annat, hur ska de annars kunna säga att de har ont?

Tänk så många sk "problemhästar" som går och har ont...

Hoppas det löser sig för dig!

Kram

Katrin

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar