Sälja häst - Vad tänka på ?!

E

Ellinor *

Ska för första gången, och förhoppningsvis sista, sälja min häst.
Är en "problem" häst, som kräver mycket erfarenhet inom hans erfarenhet, och vad ska man tänka på att fråga spekulanten? För jag är väldigt mån om vart han kommer, med god omvårdnad, hästkompisar, tillgång till box och erfarenhet och ridsätt på ryttaren. Hur märker man om köparen är oseriös, eller okunnig?
Blir så osäker när så många hästar som säljs hamnar i dåliga händer. :crazy: Vill verkligen inte det ska hända min!! (men det vill ju ingen.)

/Ellinor

Sv: Sälja häst - Vad tänka på ?!

Det är inte så lätt att sälja en häst överhuvudtaget,om den inte är mycket billig.
Skall du ställa krav på en köpare av en problemhäst så blir det ännu svårare att få den såld.
Du kan kolla stallet hos den eventuella köparen,då har du ett problem löst.Sedan så kan du be köparen att hämta hästen och rykta den och sadla den.Om personen i fråga klarar det utan problem då bör denne även klara det hemma hos sig.
Hur den nya ägaren kommer att sköta hästen i framtiden kan ingen svara på.

Va noga med att beskriva hästen och vad den kräver i annonsen. Mailsvar är ofta från oseriösa personer. Är man intresserad ringer man! När någon ringer beskriv hästen och hur den beter sig i alla tänkbara situationer. När personen kommer och provrider och är intresserad har du ju full rätt att säga ifrån köp om du inte tycker att person och häst funkar ihop. Det är ju trotts allt du som säljer hästen.

Tack för svar!
Jag har förklarat mycket noga vad hästen behöver, och vilka krav ryttaren har på sig för att de ska fungera ihop, och det ska komma och kolla en idag.. Har planer på att be att få komma och kolla i hennes stall, för att kolla på de andra hästarna/hage/box o.s.v.. Hoppas, hoppas, hoppas på att min lilla pålle kommer till någon som ej säljer honom vidare eller behandlar honom illa!
/Ellinor

Mailsvar är ofta från oseriösa personer. Är man intresserad ringer man!

Håller verkligen inte alls med. I alla fall inte som första kontakt. När jag säljer/köper/lånar/lånar ut hästar tar jag helst första kontakten via mail, och får helst första kontakten via mail.

Då kan man ganska enkelt sortera ut de bra i lugn och ro. SEN tar man naturligtvis kontakt via telefon.

Håller verkligen inte alls med. I alla fall inte som första kontakt. När jag säljer/köper/lånar/lånar ut hästar tar jag helst första kontakten via mail, och får helst första kontakten via mail.

Då kan man ganska enkelt sortera ut de bra i lugn och ro. SEN tar man naturligtvis kontakt via telefon.

:bow::bow::bow: Håller med! Orka med "nötter" som ringer och ödslar ens tid,bättre att dom skickar ett mejl,så kan man bara skriva tillbaka att det är nog inget för dom,sen "ta bort" sen är det ur världen! Med mailkontakt så kan man sålla ut dom som är bra,sen ta tiden och ringa och prata med dom istället!

Håller med. Vi håller på att leta häst och jag använder gärna mail i första kontakten. Berättar en hel del om oss och vår erfarenhet av hästar osv så säljaren snabbt kan se om vi är något för dennes häst och kan säga nejtack via mail eller gå vidare och föreslå tele/besök eller vad säljaren önskar.

Mail kan ju säljaren läsa närhelst den vill, man behöver inte vara orolig för att störa mitt i någon annan aktivitet och kan skriva precis hur långt som helst utan att det känns "långrandigt".

Håller med om att mail-kontakt är bra. Som spekulant vill man i regel hitta ett några hästar inom ett geografiskt område för att kunna provrida flera utan att det tar alltför mycket tid. Via en första mail-kontakt kan man ställa de frågor som är viktigast utifrån vad man tänkt sig. Sen sållar man bort dem som inte är intressanta och ringer upp dem som man är verkligt intresserade av. Sparar tid för alla parter.

Håller inte heller med. Har hittat två av mina hästar på nätet, och fått svar på mail på de annonser jag satt in. Jag vill faktiskt hellre ha mailsvar om jag sätter in annons. Det är ett jättebra sätt om du frågar mig, och inte det minsta oseriöst.

*KL*
Jag gjorde också som de flesta har tyckt här. Första kontakten över mail. Och tacka gud för det! Har varit minst 5 tolvåriga tjejer som har skickat och förklarat hur duktiga och vana de är vid bråkiga/stökiha hästar. Ändå skrev jag i annonsen att endast vuxna behövde göra sig besvär. :p
/Ellinor

Om det står endast seriösa i annonsen.......Utgår säljaren från sig själv som oseriös? Eller mycket snäll och lättriden häst........Kräver rutinerad och duktig ryttare.

Va noga med att beskriva hästen och vad den kräver i annonsen. Mailsvar är ofta från oseriösa personer. Är man intresserad ringer man!

För mig som har "telefonfobi", svårt att tala med "nya" människor är mail ett superbra komplement för att "känna av" personen ifråga, kunna berätta mer om mig själv (har mkt enklare att skriva om mig själv än tala!),min kunskap mm.

Som säljare/utlånare tackar jag för att e-mail finns!! Så många 11-13 åringar som hört av sig & talat om allt de kan, ridit 1 år på ridskola (inget fel i det men letade inte alls efter det till min häst) mm. Då kan jag mer vänligt men bestämt säga "Tack för visat intresse men jag tror inte du & min häst passar ihop, Lycka till med att hitta en annan häst!" I telefon finns risken att jag velar. Tyvärr.

Jag skulle kolla i annonser efter "häst köpes". Där kanske du kan få kontakt med någon som verkar passa. Så hittade jag min häst som jag senare köpte.

Du beskriver hur den är, som du gjorde nu för oss andra fast lite mer fördjupning

Jag kanske bara är velig, men jag förstod inte ett dugg av ditt inlägg.. /Ellinor

delvis *KL*
Tack för svar! :)
Har varit en och kollat som sagt och allt gick fint., Var en mkt seriös kvinna som visste vad hon höll på med och så. Så det kändes som att det inte kunde gå bättre! :)
Jag försökte som du sa Thora, att kolla på köpes.. Man alla som ville ha en häst i min storlek skulle ha den som tävlingshäst eller som familje/dotterhäst.. Så det var inget napp på den fronten..
//Ellinor

Hej,

Jag skulle såklart också tänkt mkt på vart hästen hamnade och om personen skulle komma och provrida får du ju inte ta första bästa för att du vill bli av med honom.. :) Hehe, men se till att hon/han kan rida hästen ordentligt och fråga mkt,
-Hur länge har hon/han ridit?
-Har han/hon varit fodervärd/medryttare
Och du kan ju till och med låta dom ha hästen på prov.. att dom har den i ca 2 veckor. Dt är ju smart, eller så kan du sälja till ridskola. Då vet du att hästen kommer i goda händer och att den inte står och ruttnar i en paddock efter 4 veckor.

Lycka till! // Carro

Hej,

eller så kan du sälja till ridskola. Då vet du att hästen kommer i goda händer och att den inte står och ruttnar i en paddock efter 4 veckor.

Lycka till! // Carro

Fast det kan vara svårt att sälja en problemhäst till en ridskola, där ovana ryttare ska kunna hantera hästen. Nu vet jag ju inte i vilka situationer som ts häst har "problem" men skulle nog inte säga att en ridskola passar en problemhäst som oftast behöver en lugn, stabil och trygg ryttare.

Men dom ser ju till att hästen passar och om dom tycker dt så funkar det säkert :) En häst på min ridklubb var tidigare häst som hade mkt problem men dem såg till att han skärpte sig innan han släpptes på lektion. Och det finns ju dukitga ryttare också på ridskola :)

Delvis *KL*
Ridskola är inget altrenativ när han går i taket i ridhus och paddockar.. Plus att han taktar ännu mer om man inte sitter 100% still i sadeln. Och så är jag en STOR ridskole ratare :p Han behöver en och samma ryttare som han kan lite på o.s.v. Var en och provred, men hon ville ej ha honom.. Sen är det bara yngre tjejer som vill ha honom och rida till honom. Men jag vet att det ej kommer fungera!! Hoppas det dyker upp någon lämplig.. Hat som tur är ingen brådska!
/Ellinor

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 539
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 802
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar