Sälja häst till ridskola

Sv: Sälja häst till ridskola

cactuspower skrev:
Vet att jag svarade på den här tråden för någon dag sedan, men jag läste igenom trådskaparens meningar nu igen och blev lite konfunderad. Varför skulle man INTE sälja en häst till ridskola?

Visste finns det dåliga ridskolor men det finns ju bra med! Och rent krasst sett så visst är chansen större att hästen blir dåligt sköt som privathäst en som lektionshäst - på ridskolor är det ju ändå en rätt så strikt skötsel, alla hästar får mat osv.

Våra hästar får behandlingar av napprapat och massör, gott om mat (hö, havre, korn, betfor, mineraler, morötter), daglig vård och omvårdnad. De har Minst en vilodag i veckan, oftast två..

jag har faktiskt aldrig sett en lycklig häst på en ridskola..har bland annat varit ledsagare till en tjej som red 2 dagar i veckan på två olika ridskolor, båda med minst 30 hästar på, och det ser bedrövligt ut på psykfronten. Lcr har visserligen ryckt upp sig så nu får hästarna tom gå i hage..men eleverna är ju kvar.
Det är klart att hästarna får mat på en ridskola, men vem är det som sitter på dem hela dagarna. Nybörjare, med mer eller MINDRE medkänsla. Ett enda ryck i min hästs mun och jag har förstört så mycket, hur många tusen ryck i veckan utstår en ridskolehäst?
Här i Umeå ser det något bättre ut pga av att ridlärarna är bättre (akademiskt bland annat) men 95% av nybörjarna och andra har spö o sporrar på lektionerna, och dunsandet funkar bra det med..

Jag har aldrig behövt gå på ridskola, och det tackar mitt samvete för.

Vill ingen ha din häst förutom ridskolan, kanske trotjänaravlivning är det bästa? Eller livslångt fodervärdskap? Det är ju inte bara rika som kan älska hästar. (Är själv fodervärd såklart, till en fd ridskolehäst tom.)

Jag anser att en bra ridskola är en ridskola där man lär eleverna rida ordentligt, så snabbt som möjligt, där man har pisk o sporrförbud på nybörjarna, där inspänningstyglar är "förbjudna" och där varje elev lär sig något på varje lektion, och hästen har kul!
Det är idag helt omöjligt att genomföra eftersom man pressar in många elever/lektion för att budgeten ska gå ihopa. men drömma kan man ju..

/Nej jag gillar inte ridkolor, så slipper ni informera mig om det alla ni som älskar er ridskola :) och gör livet lite roligare för hästarna där!

Jag har såly en c-ponny till ridskolan i piteå.. Han hade inte psyke nog att gå som tävlingshäst därför såldes han och där har han det mkt bra.. han trivs med att bli ompysslad av alla och är jättesnåll är midre barn rider han :) så det är jag nöjd med..

Håller med dig!

En ridskola investerar ju i sina hästar och vill att dom ska hålla och må bra, så att verksamheten kan gå runt! En häst som ständigt blir sjuk eller en häst som är så ilsken att ingen vill rida den eller sköta den är inte bra för ridskolan!

Min förra häst går nu på ridskola och han stormtrivs!!!! Han är en sån häst som gillar när det händer saker hela tiden, annars blir han väldigt rastlös.
Att han nu oxå har mer fasta rutiner på ridskolan, än som privathäst, passar oxå honom som "hand i hansdske".
På lektionerna ser han ut att ha lite småkul, han är en otroligt klok häst.
Dom han kan "driva" med gör han det med, ibland kan han inte fatta galopp eller göra en skänkelvikning......men sen dom riktiga nybörjarna; det ser nästan ut som att han försöker putta dom rätt på hans rygg om det blir snett, men även dom bättre ryttarna tycker han är kul då han gör skolor, samlingar och byten!!!
Han har stått på skolan 1 1/2 år nu och han är fortfarande lika positiv och glad som när han flyttade dit. Att han inte är lika välmusklad som han var som privatis kan man kanske inte kräva av en ridskola.....
Träffar min gamla häst varje dag, då jag har min nya häst uppstallad där, och det är så kul att se att han trivs så bra med sitt nya liv och sina kompisar!!!!! Kanske inte behöver tillägga att jag ångrar mig inte......

Men jag tycker det är tråkigt att du bara har den erfarenhet av ridskolorna, det är ju inte bra. Hoppas du någon gång får chansen att kika på en bra och fungerande verksamhet där hästarna är välmående.

Jag har varit lektionsryttare själv under flera års tid på en mindre ridskola och nu så har jag nyligen själv börjat att få ha lite lektioner där. Jag har samtliga dvs. två stycken lektioner under tisdagen på "stora ridskolan" (vi har ridlekis också.)

Alla våra hästar står i boxar som är godkända enligt konstens alla regler. De får det mockat hos sig en gång om dagen och det fylls på så de har gott om torvströ hos sig.

De har fri tillgång på vatten i såväl boxen som ute i hagen (i största möjliga mån i alla fall, det är ju lite krångligt ibland när det är som allra kallast på vintern, men vi gör så gott vi kan!) De har hinkar i boxarna som fylls på flera gånger om dagen så att de alltid har vatten.

De utfodras med hö fyra gånger om dagen och kraftfoder två eller tre gånger om dagen, de får havre, korn, betfor, mineraler, b-vitaminer och morötter. Om det är någon häst som är i behov av det (det händer) så kan de få extra tillskott som t.ex. biotin om de har dåliga hovar.

Hästarna går ute 9-15.30 de dagar som det är lektioner, är det inga lektioner är de ute tills ca 17.00 och när vädret så småning om tillåter så kommer de gå ute tills det är dags för kvällsfodringen.

Hagarna är visserligen sådär, lite tråkiga kanske då det mest finns grushagar att tillgå men de har ändå en tillräcklig yta att busa och bralla på. När vädret tillåter, på våren och till viss del i början av hösten så får hästarna gå ute i gräshagarna.

Vi har totalt 9 lektioner i veckan på stora ridskolan (och 10 eller om det är 11 st på ridlekis.) Det är max 6 ryttare per grupp både på stora ridskolan och på ridlekis.
Lektionerna är under tisdag, onsdag, torsdag och lördag.

På fredagen Ska alla hästar vila men under söndagen och måndagen så får hästens skötare lov och rida eller motionera hästen på annat sätt (tömköra eller longera.)

Lektionsryttarna ska infinna sig 45 min i förväg på stora och 30 min på ridlekis, för att rykta sina hästar Ordentligt. Detta är för massagens/blodcirkluationens skull. De ska även visitera, och sedan sadla och tränsa sina hästar.

Efter ridningen ska utrustningen smörjas av, hästarna ska visiteras och kollas igenom, borstas av och vissa utav hästrana ska även stretchas.

På sommaren är hästarna på bete från början av juni till början av augusti. Hästarna står hos privatpersoner, dessa har möjlighet att rida hästarna lättare till viss del under sommaren men hästarna ska ändå ha Minst en månads helvila.

Våra hästar får massage och blir även behandlade av napprapat. Hovslagaren kommer var 8:e vecka och våra hästar är vaccinerade och avmaskas när de ska.

" Vill ingen ha din häst förutom ridskolan, kanske trotjänaravlivning är det bästa? Eller livslångt fodervärdskap? Det är ju inte bara rika som kan älska hästar. (Är själv fodervärd såklart, till en fd ridskolehäst tom.) "

Det tycker jag var mycket dumt skrivet :mad:, det handlar ju inte om att ingen vill ha någons häst. Hur sjutton ska folk som inte har några hästkunskaper kunna lära sig rida då?

Ska folk som är nybörjare köpa egna hästar på direkten och inte alls veta vad hästen har för behov, och vad den kräver för skötsel och omvårdnad?

Eller vad menar du egentligen?
Någonstanns måste ju ridskolehästarna komma ifrån om ridskolorna ska fortsätta att gå runt. Om ridskolorna skulle ha möjlighet och köpa
hästar som är hyfsat ridbara redan från schratch (vid köpet) och de funkar så skulle de ju slippa köpa in importer som dessutom ofta är i dåligt hull som först ska gå upp i vikt, musklas och skolas. Det innebär ju mer stress för dessa hästar där allt är nytt och dessutom kostar det framför allt pengar i början då när hästarna måste upp i hull, kunna få en ordentlig grundutbildning osv. innan de kan gå med i verksamheten.

Det är ju inte undra på att ridskolornas budget försämras när folk inte vill ställa upp heller, detta leder ju i sin tur till försämrade verksamheter med icke utbildad personal, dålig utrustning osv.
Det blir ju som en ond cirkel...

Senast ändrad:

Håller med dig!
:bow:

En ridskola investerar ju i sina hästar och vill att dom ska hålla och må bra, så att verksamheten kan gå runt! En häst som ständigt blir sjuk eller en häst som är så ilsken att ingen vill rida den eller sköta den är inte bra för ridskolan!
Eller hur?!

Och en vettig ridskola säljer sina hästar till människor som kan ta hand om dom när de inte längre passar i verksamheten ;) :love:

snigelfarmor skrev:
Ett litet tillägg: att gå på ridskola är ingen mänsklig rättighet, det är levande djur, ingen fotboll där alla ska få sparka på bollen varje match. Lösning?? : Mindre ridskolor, Utbildade ledare, välutbildade ponnyer som ska förbli välutbildade. Dunsar ungen-säg till! Låt det inte gå varv på varv. max 3 i varje grupp.. osv.

Och du tror att ovanstående verksamhet skulle gå ihop ekonomiskt? Tyvärr skulle ännu färre barn kunna rida om ovanstående skulle vara en verklighet. Tänk dig vad en ridlektion skulle kosta!

Nej. Men egentligen...så spelar det väl ingen roll, hästarna ska ha det bra och inte utnyttjas pga att budgeten inte håller. Jag bryr mig inte om grannflickan har råd eller inte, vill man verkligen lära sig rida lär man sig nog det ändå..

Men svaret är alltså Nej, jag tror det förblir en önskedröm.

Jag skulle sälja mitt korsningssto 4 år, och en man ringde och sa att det var till hans dotter som tävlade aktivt. Kollade uppgifterna som stämde.
De kom och provred och allt var frid och fröjd.
Tills jag för 4 år sedan fick veta att han ägde en ridskola i Märsta och att hon gått där sedan hon såldes.
Har vid ett flertal gånger försökt köpa tillbaka henne men utan resultat. Har inte ens fått honom att ta några kort på henne.
Så NEJ jag skulle inte sälja till en ridskola. Fick ett nackskott så tyvärr är jag mkt fördomsfull gentemot de flesta ridskolor i dagsläget.

Görel skrev:
Och en vettig ridskola säljer sina hästar till människor som kan ta hand om dom när de inte längre passar i verksamheten ;) :love:

En ridskola 10 mil från där jag bor har alla hästar till salu. Kommer ngn som är intresserad av just den hästen, säljs den (om köparen är den rätta).
De lägger också stora pengar på att köpa bra, ordentligt (ofta högt) utbildade hästar.

Ett stort plus till den ridskolan!

Så gör också ridskolan som jag köpte min älsklingshäst ifrån! Och hon var varken den första eller den sista hästen som såldes därifrån.

Jag skulle sälja mitt korsningssto 4 år, och en man ringde och sa att det var till hans dotter som tävlade aktivt. Kollade uppgifterna som stämde.
De kom och provred och allt var frid och fröjd.
Tills jag för 4 år sedan fick veta att han ägde en ridskola i Märsta och att hon gått där sedan hon såldes.
Att du blivit lurad är ju tråkigt men jag tycker det är mer intressant att veta om hästen har det bra eller inte.

Tänk om Mynta inte sålts till en ridskola från början :angel:

Omöjligt att svara på

HEJ!

Det är omöjligt att svara på en fråga som denna.
Det är lika svårt som att svara på om man skulle sälja hästen till
en privat person.

Det beror naturligtvis på vilken ridskola det är frågan om.

Jag skulle utan att blinka sälja min älskade häst till ridskolan där resten av min familj rider på. Jag skulle hellre sälja honom dit än till en privat person jag inte känner till.

Där går hästarna ute i oändliga hagar i en stor flock hela dagarna.
De rids på ett utmärkt sätt av viúxna ryttare så när som tre lördagslektioner. Hästarna jobbar max 2 timmar per kväll.
Det är tyst och lugnt. Det är endast eleverna som befinner sig i stallet.Det finns inga skötare, den som skall rida gör i ordning sin häst.

Alla hästar mår super, de är pigga och glada och gillar sitt jobb. :love:
Medelåldern på hästarna är 17-18 år.
De äldsta är 30 och 29 de jobbar också fast bara en lektion per dag.
Jag kan inte påminna mig att någon häst varit halt de senaste 5 åren , jo en hovböld i höstas.

Det finns ytterligare en ridskola i kommunen, där jobbar hästarna
flera timmar per dag. För att gå i form har alla hastar "gummisnoddar".
De rids inte i form... Där är det ett ständigt spring och hög ljudnivå.
Dit skulle jag inte sälja min häst, INTE TILL NÅGOT PRIS.

/Frasse

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar