Sälja häst till ridskola

Puppan

Trådstartare
Någon som gjort det?
Blev det bra för hästen/ponnyn eller är det något ni ångrat?
Isåfall varför?

Sv: Sälja häst till ridskola

Kan bara berätta om min körinstruktör som på 80 talet sålde sin underbart snälla halvblodsvalack till en stor ridskola i kommunen. Han som aldrig dragit öronen bakåt blev sur och började slå i väggarna. Hon ångrade sig bittert att hon sålt honom till ridskola. Han slaktades efter en tid. Sussisus kanske vet varför. :(
Själv skulle jag inte sälja till ridskola men däremot låna ut för en begränsad period till en liten bra ridskola.

Senast ändrad:

Har aldrig själv gjort det då de som var aktuella var för gamla för ridskolan. (han va visserligen 17 år ;) men fick ett bra privat hem sen)

Men vet några som sålt sina urväxta lite äldre ponnier som ridskoleponnier... Ingen av dem har ångrat sej, men så har de ju naturligtvis redan innan vetat vad de var för ridskola och hur den sköttes...

Kom på att jag faktiskt har sålt en häst till ridskola. Min första egna häst (övervuxen connemara)sålde jag till Järpens ridskola 1992 efter att först lånat ut honom till dem. Han trivdes bra med att vara ridskoleponny. Han kom såsmånigom ner till Stockholm och hamnade på Viggbyholms ridskola och till sist så pensionerades han hos mig :) tyvärr så fick han bara något år i pension innan vi tog bort honom pga dåliga hovar. Han blev 27 år och pensionerades som 25 åring utan något annat fel än dåliga hovar. Den försäljningen har jag aldrig ångrat.

Jag sålde mitt connemarasto till en ridskola för ett x antal år sedan, det får jag ångra bittert..hon blev elak, trängde in barnen i väggen...och hon va det snällaste som gått på fyra ben innan..aldrig tjurig eller så....
Hon såldes vidare sen, vet inte vart...
Nu vet jag att hon hade det bra på ridskolan egentligen, men vissa hästar kanske inte är gjorda att gå 4 lektioner om dan, bli borstade på jämt och ha ungar springandes omkring sig....

Jag sålde våran shetlandsponny (stor sådan) till en ridskola. Den ponnyn var väldigt pigg att rida och en mycket aktiv dam som tyckte om action och mycket aktivering. Min dotter hade inte den tid hon krävde, så hos oss blev hon för busig. Nu får hon den stimulans hon behöver och hon är en poppis ponny bland eleverna. det går så bra att de ska ut och hopptävla henne i vår så jag är väldigt glad att jag sålde till dem!
Däremot är det många hästar som klarar av några år på en ridskola för att sedan ledsna och då tycker jag man ska sälja vidare en sådan ponny/häst privat INNAN den blivit elak och dum. Man får vara uppmärksam när tendenserna börjar dyka upp och inse att denna häst har gjort sitt här och förtjänar en annan tillvaro nu.

Har sålt en C-ponny till en liten ridskola och det var absolut det bästa som kunde hänt den ponnyn. Passade perfekt in i verksamheten och blev bästa hopphästen i hela stallet. Nu var detta en liten ridskola, och jag vet ärligt talat inte om jag hade sålt honom till en megaridskola...

Jag har sålt två lovande, välstammade & inte helt billiga ungponnyer till ridskolor. De har där fått en bra utbildning & har fått tävla. Den ena har (sedan hon blev ridskolehäst) tävlat ungponnychampionatet & FEI-klasser i dressyr samt LA hoppning. Hon hade innan vi sålde henne fått diplom & blivit flerfaldigt guldbelönad.

Båda dessa ponnyer har trivts bra på ridskola, den ena är sedan några år tillbaka pensionär & privathäst. De har kunnat ge många barn glädje & ridkunskaper.

Att sälja till en ridskola anser jag många gånger är säkrare än att sälja till en privatperson. Ridskolor har många ögon på sig om hästarna skulle fara illa, till skillnad mot privatpersoner. Bra ridskolor betalar dessutom bra för kvalitet.

Allvarligt talat - ingen ridskola vill väl ha sura, missnöjda hästar som inte passar i verksamheten?!

Jag grät när jag fick se att min första ponny tvingades gå runt med studsande barn som drog i munnen hela tiden. Jag sålde inte dit, men de som köpte henne hade henne uppstallad på en ridskola mot 2-3 ridlektioner i veckan på Kajinka. .. som tur var flyttade de ut på landet sen och nu, 28 år, går hon i sjöbo o myser. .. Jag har inga bra erfarenheter av ridskola, och även om hästarna har det rent under hovarna finns det annat som lagen inte kan förhindra..

Jag ska med in till ATG för att vet. besikta en estländsk imp. ifrån stallet (privatstall.) Denna hamnar, om hon går igenom - på ridskolan i Södertälje.

Hon är 6 år, utb. motsvarande LB-LA dressyr och har tävlat 1.10 i hoppning.
Synd att hon inte kommer till privatperson eftersom hon är supertrevlig i psyket, verkligen en positiv och arbetsvillig häst som dessutom skulle ha kap. för att utvecklas mycket mer! Nu säger jag inte att hon inte kommer utvecklas på ridskolan, men det hade nog gått mer framåt hos privatperson.

Fast denna ridskolan verkar ju ändå bra, de har spec. grupper och hon kommer ändå och få visa framfötterna på tävlingsbanan! Och hon har verkligen bra psyke för att passa som lektionshäst. Så det är bara och hoppas på att det går bra, och att bägge parterna (häst och ridskolan) trivs med varandra.

Min syrras ponny (17 år i dagsläget) lånades ut till en ridskola under ett års tid, mindre verksamhet där hon fungerade mycket bra. Regelbunden och ändå relatvit omväxlande motion, mycket daglig utevistelse med hästkompisar och bra omvårdnad fick hon.

Sedan så hade jag henne på ridskolan här också. Vi fick ersättning för var lektion som de hyrde in henne till men stod själva för boxplatsen, fodret osv. Det fungerade bra här med.

Jag ska med in till ATG för att vet. besikta en estländsk imp. ifrån stallet (privatstall.) Denna hamnar, om hon går igenom - på ridskolan i Södertälje.

Hon är 6 år, utb. motsvarande LB-LA dressyr och har tävlat 1.10 i hoppning.
Synd att hon inte kommer till privatperson eftersom hon är supertrevlig i psyket, verkligen en positiv och arbetsvillig häst som dessutom skulle ha kap. för att utvecklas mycket mer! Nu säger jag inte att hon inte kommer utvecklas på ridskolan, men det hade nog gått mer framåt hos privatperson.

Fast denna ridskolan verkar ju ändå bra, de har spec. grupper och hon kommer ändå och få visa framfötterna på tävlingsbanan! Och hon har verkligen bra psyke för att passa som lektionshäst. Så det är bara och hoppas på att det går bra, och att bägge parterna (häst och ridskolan) trivs med varandra.

Min syrras ponny (17 år i dagsläget) lånades ut till en ridskola under ett års tid, mindre verksamhet där hon fungerade mycket bra. Regelbunden och ändå relatvit omväxlande motion, mycket daglig utevistelse med hästkompisar och bra omvårdnad fick hon.

Sedan så hade jag henne på ridskolan här också. Vi fick ersättning för var lektion som de hyrde in henne till men stod själva för boxplatsen, fodret osv. Det fungerade bra även där!

Så jag har mest positiva erfarenheter, såvida hästen trivs är det ju ingen fara..

Några jag känner sålde en häst till en ridskola. Hästen blev väl, milt sagt, halvt ihjäl riden. Det slutade med att den var så pass halt och hade så ont, att den inte kunde stå upp längre. Mindre än ett år efter försäljningen så var hästen död (trots att den varit frisk och gått igenom besiktning osv vid köpet). :(

Min häst har gått på ridskola några år innan jag köpte honom, och så vitt jag vet så trivdes han inte bra övht. Han blev ganska elak av sig, trots att han varit väldigt snäll innan ridskolan köpte honom, och nu är han väldigt mycket "enmanshäst".

Jag jobbar på en ridskola och har även sålt häst till ridskola dock inte till den jag jobbar på.
Vi har ju också köpt häst till ridskolan som sen blivit hur elaka som helst men de har ju vi sålt igen till privatpersoner så fort det bara har gått och då har hästen rätt så snart blivit sitt gamla jag igen. Men sen ibland så är det ju tyvärr så att det kan vara svårt att få tag på bra barn ponnyer som är välridna , många gåner får vi ponnyer(foderponnyer) som är halvbra och sen lägger man ner en massa arbete på dem och efter en termin så ska ponnyn säljas hm väldigt vanligt tyvärr. Sen finns det ju ponnyer som faktiskt är hur tjuriga som helst i boxen men binder man upp dem ute i stallgången så blir de hur goa som helst och sen under själva ridningen så är det öronen framåt och hur glada som helst, en del är ju väldigt *revir* passande i sina boxar för den delen utan att vantrivas på ridskolan för det.

Sålde min shetlandsponny till en miniridskola, där bor hon ännu och trivs kanon bra, kunde inte blivit bättre.
Ångrar absolut inget av den affären....

:banana:

Finns ingen ekonomi för en ridskola att hålla sjuka och skadade hästar. En seriös ridskola är många gånger en bra mycket bättre köpare av hästar än en privatperson.

Till alla er som skrivit om att "ett år senare var den död trots att den var frisk vid försäljningstillfället" vill jag bara poängtera att "shit happens" hästar blir sjuka och dör oavsett om de bor på en ridskola eller inte så sorgligt är faktiskt livet för oss alla.

Dalatjej skrev:
Att sälja till en ridskola anser jag många gånger är säkrare än att sälja till en privatperson. Ridskolor har många ögon på sig om hästarna skulle fara illa, till skillnad mot privatpersoner. Bra ridskolor betalar dessutom bra för kvalitet.

Allvarligt talat - ingen ridskola vill väl ha sura, missnöjda hästar som inte passar i verksamheten?!

Håller helt med dig. Sålde min första ponny till en ponnyridskola på Tjörn där hon även fick avsluta sina dagar. Men jag gjorde noggrann koll på vad det var för ställe innan jag sålde henne samt att de fick ha henne på prov en längre tid för att se hur hon trivdes i verksamheten. Detta var ju en ponny som krävde mkt uppmärksamhet och motion å det fick hon ju där så hon stormtrivdes.

jag har sålt min allra första ponny till en ridskola. där var hon avkastardrottning, men sådant kunde hon redan innan vi sålde henne. tror hon trivdes helt ok. efter några år såldes hon vidare till en privatperson där hon också trivdes fint och fick gå där tills de fick ta bort henne pga kolik (tror jag det var).

ingen ångest från mitt håll. alltså.

Helt klart är att inte alla hästar passar i ridskoleverksamhet o då ligger det på ridskolans ansvar att sälja hästen så snabbt som möjligt. Ett problem är att många ridskolor inte har ekonomin för den förlust detta ofta innebär vilket kan innebära att en häst som inte passar blir kvar för länge.
Jag tycker ändå det är viktigt att ridskolorna inte enbart blir hänvisade till hästhandlare.
PL

roslagen skrev:
Till alla er som skrivit om att "ett år senare var den död trots att den var frisk vid försäljningstillfället" vill jag bara poängtera att "shit happens" hästar blir sjuka och dör oavsett om de bor på en ridskola eller inte så sorgligt är faktiskt livet för oss alla.

Visst, shit happens, men jag talade bara om precis vad som hände i det här fallet. Jag har inte uttryckt vad jag tycker om att sälja hästar till ridskolor, utan jag har bara skrivit om dom fallen jag känner till.

Vet att jag svarade på den här tråden för någon dag sedan, men jag läste igenom trådskaparens meningar nu igen och blev lite konfunderad. Varför skulle man INTE sälja en häst till ridskola?

Visste finns det dåliga ridskolor men det finns ju bra med! Och rent krasst sett så visst är chansen större att hästen blir dåligt sköt som privathäst en som lektionshäst - på ridskolor är det ju ändå en rätt så strikt skötsel, alla hästar får mat osv.

Våra hästar får behandlingar av napprapat och massör, gott om mat (hö, havre, korn, betfor, mineraler, morötter), daglig vård och omvårdnad. De har Minst en vilodag i veckan, oftast två..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar