Sälja häst till kompis, bra eller dåligt?

K

Krummi

Känner mig osäker på om det var nån vidare bra ide att gå med på att en av mina vänner ska få köpa mitt korsningssto på 3 år. Jag gick med på att han skulle få betala stoet i slutet av ocktober. Dock handlar det inte om nån större summa. Jag pratade med honom i mitten av ocktober och frågade när han tänkt betala och fick då till svar antigen slutet av ocktober eller mitten av november trots tidigare sagts sista ocktober:confused: Jag kände då att jag behövde fråga om det var helt säkert att jag skulle få pengarna senast mitten av nov och det var inga problem sa han. Jag förklarade att det var viktigt att jag skulle få pengarna senast utsatt datum och det skulle inte vara några problem. Men just nu känner jag mig otroligt osäker på att jag verkligen kommer att få pengarna då. Vi har endast muntligt av tal då stoet fortfarande bor kvar hos mig i väntan på köpet. Vad gör jag ifall han inte betalar utsatt datum? Säljer henne till nån annan? Jag vill verkligen att affären ska klar både för min, stoet och köparens skull, dels för att jag vet att hon får det bra hos honom och det är svårt att hitta en lämplig köpare åt henne då hon är rätt tuff men även en liten del att vår vänskap inte går i kras:confused:
Jag vill verkligen inte stöta mig med honom utan ha kvar honom som vänn, men kan inte
heller behålla stoet i en evighet, då varken tid eller energi finns till att utbilda och träna
henne då jag känner mig otroligt obekväm med stoet på många plan.
Jag vet inte riktigt vad jag vill med tråden annat än prata av mig lite då jag inte har nån annan att prata med...

Ursäkta rörigt inlägg, hoppas ni kan ha översende med det.

Sv: Sälja häst till kompis, bra eller dåligt?

Nu har jag ingen erfarenhet av att sälja hästar, men väl andra saker, till vänner och jag förstår din oro.

Klart jag förstår att du är mån om ditt sto och hoppas på den här killen som jag förstår det skulle ta hand om henne på ett bra sätt. Men det jag tycker du ska vara tydlig med mot din vän, vilket det låter som att du har varit. Jag tycker att du ska tänka efter hur lång frist du är beredd att ge honom, vi säger till 15 nov. Har du inte fått pengarna då så annonserar du ut henne som vanligt. Det viktiga tycker jag är att du inte gör någonting bakom ryggen på din vän, då jag tar förgivet att han verkligen vill ha stoet, utan att du talar om hur du tänker och hur du vill ha det. Om han är din vän så kommer han att förstå läget och antingen köper han stoet, eller så gör han det inte. Det viktiga tror jag är att du har bestämt dig för hur du ska göra, så du inte blir stående med stoet i väntan på honom.

Lycka till!

Hej !

Jag tror att även om man har med kompisar att göra så tjänar man alltid på att vara rak och tydlig. Jag har inte varit det alla gånger utan tänkt att det löser sig vi är ju vänner, men det funkar inte.

Du har ju redan varit tydlig med att du vill ha betalt och få det avklarat. Men jag tror också att du klart och tydligt ska säga ett slutdatum. Är inte köpet igenom då så annonseras hon ut. Så kan man ju säga utan att verka tvär, det är ju för hästens skull man vill ha det klart.

Om din vän verkligen vill ha henne så kommer han ju fixa fram pengar tills dess. Det är ju varken kul för dig, honom eller hästen att det drar ut på tiden.

Hoppas att det löser sig på bästa sätt :).

Du borde inte ändra datumet utan ha kvar slutet av oktober och inte senare. Annars är nog risken att det blir utdaget och att pengarna aldrig kommer. Säg ett datum och håll fast vid det. Bara för att man är vänner betyder inte det att man kan betala lite när man vill, snarare så att det nästan är ännu mera noggrant när det ska betalas.

Sen så säg att om pengarna inte kommer på senast utsatt datum så sälj hästen till någon annan.

Känner mig osäker på om det var nån vidare bra ide att gå med på att en av mina vänner ska få köpa mitt korsningssto på 3 år. Jag gick med på att han skulle få betala stoet i slutet av ocktober. Dock handlar det inte om nån större summa. Jag pratade med honom i mitten av ocktober och frågade när han tänkt betala och fick då till svar antigen slutet av ocktober eller mitten av november trots tidigare sagts sista ocktober:confused: Jag kände då att jag behövde fråga om det var helt säkert att jag skulle få pengarna senast mitten av nov och det var inga problem sa han. Jag förklarade att det var viktigt att jag skulle få pengarna senast utsatt datum och det skulle inte vara några problem. Men just nu känner jag mig otroligt osäker på att jag verkligen kommer att få pengarna då. Vi har endast muntligt av tal då stoet fortfarande bor kvar hos mig i väntan på köpet. Vad gör jag ifall han inte betalar utsatt datum? Säljer henne till nån annan? Jag vill verkligen att affären ska klar både för min, stoet och köparens skull, dels för att jag vet att hon får det bra hos honom och det är svårt att hitta en lämplig köpare åt henne då hon är rätt tuff men även en liten del att vår vänskap inte går i kras:confused:
Jag vill verkligen inte stöta mig med honom utan ha kvar honom som vänn, men kan inte
heller behålla stoet i en evighet, då varken tid eller energi finns till att utbilda och träna
henne då jag känner mig otroligt obekväm med stoet på många plan.
Jag vet inte riktigt vad jag vill med tråden annat än prata av mig lite då jag inte har nån annan att prata med...

Ursäkta rörigt inlägg, hoppas ni kan ha översende med det.

skriv ett ordentligt avtal! Även med vänner så är det bäst att ha överenskommelser nedskrivna då folk alltid minns olika och det lätt blir tjafs. har man skrivet så är det bara att gå tillbaka och läsa exakt vad som är sagt.

Hur brukar denna person göra mot dig i andra sammanhang? Brukar det lovas stort och hållas smått?

Det är inte försent att skriva ett kontrakt btw. :)

Bra så länge ni är överens. Mindre bra när det blir som nu. D v s ena parten (köparen) utnyttjar det faktum att ni är vänner och försöker senarelägga betalningen. Rätt fult tycker jag personligen.

I dina skor hade jag meddelat att jag vid närmare eftertanke har svårt att vänta med betalningen till november, att du därför vill ha en del (hälften?) i slutet av oktober (senast 10-10-xx) till ditt bankkonto. Säg att du mailar kontonummer och när du gör det bekräftar du också vad ni kommit överens om. D v s att hästen överlåtes i befintligt skick, att ingen veterinärbesiktning görs (köparens val), att delbetalning ska vara på ditt konto senast 10-10-xx och resterande pengar senast 10-11-xx.

Eller skriv ett kontrakt - det kan vara väl värt att se att ni verkligen är överens, så det inte blir diskussioner längre fram vad som EGENTLIGEN blev bestämt.

Jag vill verkligen inte stöta mig med honom utan ha kvar honom som vänn, ....

Om han trots löften och vetskap att du behöver pengarna inte betalar så bör du nog överväga ifall du verkligen ska ha kvar honom som vän. Det låter brutalt, men intrycket du ger är lite att du trots att du misstänker att han kommer att behandla dig illa ändå vill ha kvar honom som vän. Det låter inte som ett helt sunt vänskapsförhållande. Nu har jag ju inte hela bilden klar, han kanske gör en himla massa bra saker som uppväger hans brister, men det vet du ju bara själv.

Tack för alla svar:)

Försöker svara alla.
Jag har försökt vara rak hela tiden, har verkligen förklarat att det är viktigt att jag får pengarna senast 15 nov. Ska erkänna att jag dock inte sagt att jag kommer att sätta ut stoet på annons igen om jag inte får pengarna, men det enbart för att jag först nu börjat tänka på att det kanske finns en risk att jag inte kommer att få bet innan 15 nov och börjat funderar på hur jag ska göra om jag inte får några pengar. Givetvis är det så att jag kommer att ringa och berätta vad som händer ifall bet ute blir, som ni skriver så vill jag vara rak mot killen och inte gå bakom ryggen. Självklart borde jag ha tänkt längre och skrivit kontrakt, brukar vara noga med det i vanliga fall. Jag känner dock inte att det är aktuellt att dela upp betalningen, för tänk om han betalar hälften nu och struntar i andra halvan. Det borde ju bli ännu jobbigare att reda ut utan att bli ovänner:(
Jo det är kanske så att det inte är så mycket vänskap att spara ifall han utnytjar min vänskap genom att strunta i att betala.
Ursch ångrar att jag gick med på detta... Är det inte risk för att han blir sur på mig ifall jag kommer och kräver i efterhand att vi ska skriva kontrakt? Det känns som ett bevis på att jag inte litar på honom då.

Många sömnlösa nätter med ångest och tårar:cry:

KONTRAKT! Det är bättre att ha det från första början men det är inte försent att fixa det senare heller...

Jag tror att det är ännu viktigare att ha allt på papper och vara helt säkra på vad som gäller om man är vänner. Det är trots allt mycket lättare att se till att hävda sig och sina rättigheter mot någon man inte är vän med. Vem vill behöva vara tjatig och kanske få säga ifrån ordentligt mot en vän?

Jag tror inte att man behöver bli ovänner om man läggerfram det på rätt sätt. Det är ju inte det att du har något emot honom utan det är viktigt för dig att vara säker på att den här affären kommer gå rätt till. Om det var jag så skulle jag förklara för min vän att jag vill helst att han ska köpa min häst men jag behöver vara säker på att affären kommer bli av och annars måste jag leta efter en annan köpare. Så då har vännen en möjlighet att skriva på ett kontrakt om när betalning ska se (vilket ej borde vara ett problem om han faktiskt tänker betala) eller så får jag se mig om efter en annan köpare.

Om min vän hade blivit sur på mig för att jag vill ha papper på affären så skulle jag ha svårt att förstå varför, då skulle jag bli fundersam över varför min vän inte vill se till att vi sköter affären så smidigt som möjligt och minskar riskerna för bråk i framtiden.

Så klart du/ni ska ha ett kontrakt! Det borde ligga i hans intresse också att ha ett köpekontrakt som visar på att det är hans häst, att den är betald osv. Det är väl inget att diskutera, det är så man gör hästaffärer, eller hur:angel:

Ja naturligtvis ska vi skriva ordentligt kontrakt när affären genomförs och skicka in ägarbytespapperna. Skulle inte gå med på nått annat i det skedet. Men var naiv och trodde inte det var lika viktigt att skriva kontrakt på när köparen ska betala då hon står kvar hos mig än sä länge och köparen borde vilja få köpet klart så han kan hämta stoet och börja träna/ta hand om henne. Är det försent att skriva ett kontrakt på när betalning/hämtning av häst Ska senast ske? och eventuellt ta ut en handpenning? Eller ska jag ringa köparen och prata igenom allt igen och berätta igen hur viktigt det är att muntliga avtalet följs och berätta vad som händer ifall det inte följs? Det vill säga att köparen förbrukat sin rätt att köpa hästen och att hon sätts ut på annons igen.
Och i så fall hur lägger man fram det på ett bra sätt utan att han blir stött? Eller bara vänta och se om han betalar innan utsatt datum och ifall han inte gör det ska man då förlänga tiden för bet och då skriva ordentligt avtal och skriva in att om han inte betalar innan tex sista nov så har han förbrukat sin rätt att köpa henne och hon sätts åter ut på annons. Vad är bäst? Känner mig ångest fylld av allt runt denna häst affär och känner att jag inte litar på mitt eget omdömme om vad som är ärligast mot alla inblandade:confused: Kan även tillägga att jag inte är spec. bra på hästaffärer eller blanda vänskap och affärer.
Jag blev rätt förvånad när han ringde och ville köpa stoet då vi haft rätt liten kontakt sista halv året. Hur han är som köpare har jag ingen aning om så det är svårt att veta om han lovar stort och håller lite:(

Hej!

Jag tycker inte att det är någon höjdare att blanda samman affärer och vänskap.

Om hästen blir halt, vad händer då med er vänskap?
Om du tycker att din bekant är en lämplig köpare, skriv ett kontrakt. Jag inbillar mig att kontraktet är ännu viktigare när det är mellan bekanta, för att undvika diskussioner kring tolkningar och liknande.
Att skriva in vilket datum köpesumman ska vara betalad, är normalt.
Att också skriva in, i händelse av delbetalning, att ägarskapet övergår först när hästen är fullt betald, är normalt. Och att säljaren behåller ev inbetalade pengar även om full betalning inte erhålls vid angivet datum.

Det är ett skydd för båda parter!
I situationen som du beskriver, låter det som om lojaliteten är från din sida och inte från köparens.
Det innebär att du pga snällhet, riskerar att råka illa ut.

Lycka till!

men snalla ts, ga till hooks/annan hastaffar och kop dig ett standard kontrakt ((kanske finns online?) och fyll i och stick under nasan pa koparen.. och gor detta NU, innan det har gatt mera tid. Om han inte vill skriva pa, kan du glomma att han ocksa vill och kommer att betala hasten. Men forhoppningsvis haller han med. Hur bra van han ar, han kanske har angrat sig och tors inte saga ngt till dig. Och aven om muntliga avtal galler i rattstvister ar det valdigt svart att bevisa, darfor skall man ha avtal/kontrakt pa papper. Som andra sager, da finns det ingen chance att komma ur affaren.
Sa vanta inte, skriv kontrakt nu och ge till honom. kom ihag att ha det i tva exemplar.. och lycka till.

kontrakt är det bästa. Det är en trygghet för er båda. Inklusive hästen, dvs. att den kommer till ett bra hem, även om ni två t.ex. skulle "ryka ihop" och du måste göra dig av hästen snabbt. Säger inte ett det blir så men bara så du får en tänkare :D lycka till!

Jag har i och för sig redan svarat, men ja jag tycker att du ska förklara läget och i det här fallet tycker inte jag det känns som att du ska lita på ett muntligt avtal. Muntliga avtal är bindande och ska hållas men varför utsätta sig för att det kanske inte blir så?

Varför tror du att han kommer bli stött av att du bara vill sköta dina affärer på ett riktigt sätt?

Varför jag tror att han ska bli sur om jag vill skriva kontrakt. Det var en bra fråga, det kan nog bero på mitt dåliga självfötroende att jag hela tiden är rädd för att stöta mig med vänner. Har inte så gott om dom heller så det är väl därför jag är rädd att förlora nån av dom.
Om hästen skadar sig under min ägo eller inte går igenom bes så står jag för det. Har en bra vet. vårds försäkring på henne och självrisken eller om det skulle vara något som den inte täcker så står jag för det precis som jag gör i vanliga fall. Att besikta är jag extra noga på att det ska göras sen jag själv fick lära mig den hårda vägen som köpare.

Men har med er hjälp insett att jag för alla parters skull ska ringa killen och berätta om för honom att det är viktigt för mig att vi skriver ett ordentligt kontrakt. Och om han mot sätter sig det så får jag hitta en annan köpare till mitt sto för jag orkar inte med oron och ångesten för att det ska bli konflikter.
Helt ärligt sitter det inte i pengarna att hon är till salu och jag har gått om plats hemma åt henne. Men när man väl hittat en bra köpare som passar hästen och spec. när man är vänner så är det skönt att få genom föra affären och inte få den uppskjuten gång på gång.

Bra :bow:
Jag förstår att man inte vill att någon ska bli sur på en, jag har varit bra på att tänka så men jag har försökt att ändra mig. Det är bara du själv som mår dåligt av att inte bestämma något, som nu när du haft svårt att sova och haft ångest och tårar. Så ska det ju inte vara. Man behöver inte säga saker på ett dumt eller brutalt sätt, man behöver ju inte stöta sig med folk i onödan men att bara vara ÄRLIG med hur du känner och hur du vill att saken ska lösas är bara rätt.

Man mår bättre själv och folk uppskattar faktiskt att man inte hela tiden oroar sig för hur andra ska reagera på det man gör. Du förtjänar ju vänner som inser det.

Lycka till och berätta hur det går!

vad ts maste lara sig ar att man skiljer pa vanner och business transactions. det gar sallan att genomfora vankop, dock kan man fortfarande ha kontrakt.. ar forvanad att killen i fraga inte ville ha det som en av sina "saker". bara det kanns olustigt till mig
sa ringhonom sag att du har kontraktet fardigt for honom att skriva under och inte veta din alder etc, ta hjalp av ngn kunnig att fylla i det.. med KLART besked nar hasten skall vara betald och vad som hander om han inte betalar vid detta datum..
du sysslar med business nu, inte ge en hast till kompis/van.. det ar tva helt olika saker.. och blir han sur och sant, da saljer du hasten till ngn annan.. da ar han inte en van heller..

Du är rädd om er vänskap, varför är inte han det då?
Stenhårda kontrakt är a och o. Vänner eller obekanta. När det handlar om affärer är det hårda puckar som gäller. För allas skull. Då är det inget att fundera på och man behöver inte hamna i din sits. En bra lärdom för många andra om inte annat (och jag antar att du kommer att vara noga med kontrakt nästa gång :))

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 407
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 463
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 187
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka