Sälja häst-Betalning?

citron

Trådstartare
Jag ska sälja min häst och har nu haft en del spekulanter här och det lutar åt en familj som passar bra ihop med min häst.Om dom köper henne ska hon stå kvar här ett par veckor pga en takreparation i stallet hon ska stå i.Det är helt OK för mig.Jag som aldrig sålt häst förut undrar då hur jag ska göra med betalningen,ska jag ta en handpenning först och resten när hästen hämtas eller hela summan direkt eller hur brukar man göra?
MVH Tesso

Sv: Sälja häst-Betalning?

Vi köpte en häst som fick stå kvar hos ägaren fastän vi bestämt oss. Vi fick lägga en handpenning och skrev kontrakt, sedan gjordes besiktning i samband med att vi hämtade hästen och betalade den.

Tack för svaret.Hur stor handpenning la ni(procentuellt på ett ungefär)
MVH Tesso

20 % brukar nog vara vedertagligt i dessa sammanhang, brukar vara så vid sk kapitalinköp och dit skall även häst räknas.

Det beror lite på om de nya köparna ska bruka hästen hos dig eller om den ska stå kvar i din vård tills den blir flyttad.
Ska dom bruka hästen så borde du se till så att hästen blir helt betald och eventuellt även ta stallhyra för tiden som hästen står hos dig. Finns folk som gärna skulle utnyttja en sådan här situation för att få en gratis häst ett tag.
Ska du sköta hästen själv som vanligt, så räcker det med handpeng och kontrakt tills hästen leveras/hämtas. Var också medveten om att affären inte är avslutad förrän hästen är leverad, köparen kan fortfarande hoppa av efter ett tag.

Visst kan man ta handpenning men skulle det hända ngt med hästen krävs att man har ordentligt kontrakt så de inte sen säger att:"jamen hästen skadade ju sig så nu vill vi inte köpa den mer".
Jag skulle ta hela summan för hästen så är den deras sedan, även om den går å bryter benet i din hage tex.

När jag köpte min häst betalade jag hela summan på en gång. Det kändes bäst för mig för var jag säker på att hästen var min! Hon gick kvar hos säljaren på bete över sommaren, och detta skrev vi in i kontraktet i en separat klausul. Hade säljaren, som var ett aktibolag, gått i konkurs mellan det att jag betalat hästen och innan jag hämtat henne skulle hon ha räknats som tillgång i ett eventuellt konkursbo utan denna notering i kontraktet.

Så jag behöver inte känna mig "dum" om jag begär att hästen ska betalas innan den hämtas,självklart ska det skrivas ett ordentligt köpeavtal så att det inte blir nåt tjafs om det händer något.
MVH Tesso

Nej, du ska inte känna dig dum.De flesta kräver faktiskt detta å det är få som går med på handpenning, iaf de jag varit i kontakt med.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka