sälja föl!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ridkille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 4 704
R

ridkille

Hur svårt ska det vara att sälja meriterade avkommor egentligen? har flera föl från i år bla en som vars moder lämnat flera hästar i SVÅR klass, ingen har ens ringt på annonserna. Hur gör ni?

Sv: sälja föl!!

Bra bilder är viktigt, så mycket info som möjligt i annonsen och sen att man ligger lagom i pris. Jag tycker ofta att priserna ser skyhöga ut för just föl och har flera gånger undrat om man verkligen får sålt till de priserna. Ibland går det kanske.

När jag letade föl, ringde jag bara på de som det stod i annonsen var de fanns. Det finns så mkt fina föl, så det kändes onödigt att åka för långt. Så jag besvärade mig inte ens att ringa där det inte stod ort:angel:

Det är svårt att sälja unga hästar tycker jag och det är även svårt att köpa, man vet ju som köpare inte riktigt hur de kommer att bli.

Jag köpte min 4 åring som föl. Jag prioriterade meriterade föräldrar och gärna syskon. Ville ha lite "fräch" stam också. Att fölet var visat tyckte jag kändes bra, då jag tycker att det är svårt att se på föl själv. Bilderna var och är viktiga, det är det första man ser i annonsen, en gullig huvudbild eller sovande fölis säger eg ingenting.

Till slut satte jag in en köpesannons och fick ett erbjudande jag bara inte kunde motstå. På gården visades föl och mamma på ett mkt proffsigt sätt och det fanns flertalet syskon kvar på gården. Åkte dagen efter och hämtade hem en aldeles för "fin" och för "bra" häst för mig själv :D

Ofta när jag säljer föl så är det p g a föräldrarna. Jag har använt hingstar som är bra men som inte är överexponerade. Vilket gör att det finns fler köpare än föl. Eller att man redan från början förälskat sig stoet eller något äldre syskon. Det har till och med varit så att jag haft kölista på vissa stons avkommor.

Har man inte "rätt" hingst eller sto så hjälper det mycket om hästen är söt. En bra bild på ett sött föl och man får spekulanter. Det är ju något som är ganska välkänt att en hästs ansikte spelar roll innan den kommit så långt att den har egna meriter. Det är något man tittar på t ex vid hingstpremiering i Holland, hästens egen utstråling.

Att sälja föl, är inte lätt. Jag tror man måste försöka att hitta en egen nisch, eller rättare sagt en egen stil.
En egen försäljnings strategi.
Det är trots allt köparens marknad idag.

För det första måste man vara själv kritisk, emot sina föl. Titta på dina föl, vad skulle du själv vilja betala för ett oskrivet blad?
Skriv upp, de positiva anlagen varje föl har, och anlagen till vad de eventuellt kan bli när de är vuxna.
Värdera dina föl olika efter anlag och härstamningar, och vad föräldrar har gjort. Och förklara för köparna varför du värderar dom olika, det inger förtroende för en köpare när säljaren kan kritisera sina egna föl. Allt kan ju inte bli svårklass hästar, det är absolut ingen skam att säga detta föl kommer att bli en underbar familje häst därför att.......osv.
Ta trevliga bilder, använd tex saker som gör att fölen blir nyfikna utan att bli rädda, uppfällt paraply om du lägger på marken tex.
Så får du fölen att bli nyfikna och sträcker halsen extra och på det viset fånga upp fölens utstrålning och blick.

Med en bra bild tillsammans med stam och ett par stöd ord om hur fölet är i dag, och vad du tror att den har anlag för.
En enkel men en trevlig annons utan en massa överdrivna och svåra ord får du även de hästmänniskor att höra av sig som i normala fall inte vågar att ringa tack vare alla proffs annonser som finns. För dom känner sig många gånger inte tillräckligt kunniga.
Var ärlig, och bjud på dig själv.

Du låter som någon jag skulle kunna tänka mig köpa häst av....om jag inte redan hade fullt hemma(13st).
Gillar människor som kan titta opartiskt på sina egna hästar, det är proffsigt. Tror man att man kan få samma summa för alla så är man helt fel ute o det tror jag köparen känner också.

Håller med om att det verkar svårt att sälja unga hästar. Det är svårt med föl med 1 åringar verkar ännu svårare. Som någon skrev ska man nog vara objektiv när man prissätter och kunna förklara varför alla föl inte kostar lika mkt.

Jag tror också att man ska passa sig för att sätta sig i den situationen att man måste sälja pga platsbrist eller liknande. Är/har själv varit i den situationen med en 1 års hingst som är/kommer bli mkt bra. Nu har det akuta löst sig och han kan vara kvar. Är fortfarande till salu men inte längra akut. Detta är en ponny men jag antar att situationen är liknande på alla raser.

Som säljare vill man ha: Ett bra hem med rätt ambitioner för hästen och bra betalt, iallafall +- noll :smirk:.
Får man inte det så tröttnar man på att föda upp hästar/ponnyer med bra prestationssäkra stammar som är dyra att betäcka med.

Jag har ett halvblodssto dräktigt och planen med det fölet är att det ska säljas. Jag kollade ut ett antal hingstar som kunde passa stoet och sedan valde jag den som jag trodde hade mest lättsåld avkomma. Det vart inte den billigaste hingsten kan jag säga...
Vi får väl se hur det går...

KL*

jag tycker helt allmänt att folk är dåliga på att skriva vad de villa ha för hästarna, jag hör aldrig av min om det inte står nåt pris... så om du inte har skrivit pris så kanske det är det?? för som du säger så har du ju bra hästar och då tror väl folk att de kostar jätte jätte mkt!

Min bebis är 33 dygn (alltså inte född ännu... en 08a) och ska jag inte ha den själv så är den redan såld, ska bara sätta ett pris.

Jättelätt ju ;)

Som jag skrev innan så är det viktigt att man hittar sin egen nisch, när man ska sälja unghäst eller föl.

Har jag ett mkt bra föl/unghäst som jag själv anser att med rätt start och vägledning verkligen kan bli något i sitt liv, har jag funnit min nisch så att säga. Då jag själv bara avlar idag och inte tävlar längre så är det viktigt att mina avkommor kommer ut och bli visade och tävlade.
Jag kan mycket väl sänka priset på ett sådant föl eller unghäst om det kommer en köpare som kan belägga för mig, utbildning och egna meriter, så vill jag då ha på kontrakt 3-års test osv.
Ett bundet kontrakt där jag har förköps rätten vid eventuell försäljning, och där veterinär intyg gäller vid ej start av 3 års test.
Visst jag kan tom tänka mig att gå +-0 kr, för att mina avkommor skall få den chans dom har förtjänat.
Men då måste man utgå ifrån att jag har inget stort namn som uppfödare eller meriterade avkommor.
Och det finns många, många uppfödare i min situation, i Sverige idag.

KL*

jag tycker helt allmänt att folk är dåliga på att skriva vad de villa ha för hästarna, jag hör aldrig av min om det inte står nåt pris... så om du inte har skrivit pris så kanske det är det?? för som du säger så har du ju bra hästar och då tror väl folk att de kostar jätte jätte mkt!
Fast grejen är att ett pris kanske kan variera en hel del beroende på vem köparen är.

Jag brukar nog iofs sätta ut pris när jag annonserar på webben, men oftast inte om jag annonserar i t.ex Ridsport.

Fast grejen är att ett pris kanske kan variera en hel del beroende på vem köparen är.

Jag brukar nog iofs sätta ut pris när jag annonserar på webben, men oftast inte om jag annonserar i t.ex Ridsport.

det är ju sant, men då anger man det högsta priset som man tycker, och skriver priset kan diskuteras med rätt köpare... tycker jag iaf...

eller gillar inte du den idèn?

det tycker jag låter bra iaf...

Hur menar du att priset kan variera på vem köparen är?
Man sätter väl ändå ett pris man vill ha för hästen. Om det kommer någon man egentligen inte vill sälja till, lägger man då på 5.000 kr då? Eller tvärtom om det kommer en jättebra köpare... är man då beredd att gå ner 5.000 kr enbart pga det? Man är väl inte beredd att förlora pengar på det sättet?

Mina erfarenheter är att jag och mina vänner inte har ringt på en annons där priset inte står. Man utgår ifrån att den här jättedyr om den låter bra på beskrivningen. Har dock provat att ringa ett par gånger på sånna annonsen och då fått min teori bekräftad.

Senast ändrad:

Nu skall jag inte sälja föl, men letar föl/unghäst, och jag håller därför lite koll på vad som erbjuds.

Eftersom att där finns hur mycket som helst att välja på, gör jag i första hand en fritextsökning efter 'namn' i härstamningen som är intressanta för mig. Färg, kön eller gulligt foto spelar inte roll i första hand, däremot gärna betygen från fölchampionatet.

Jag är dressyrinriktad, och från min sida uppskattas det om jag redan i rubriken kan läsa 'gångartshäst, dressyr' eller faders namn, då behövs jag inte bry mig om alla hästar med hoppinriktning ;)

Exakt prissättning är inte så relevant, det räcker för mig med den priskategori som hästen är placerad i, då priset alltid är en förhandlingsfråga.

Jag är dressyrinriktad, och från min sida uppskattas det om jag redan i rubriken kan läsa 'gångartshäst, dressyr' eller faders namn, då behövs jag inte bry mig om alla hästar med hoppinriktning ;)

Av ren nyfikenhet, vilka stamtavlor tilltalar dig?

Ett snabbt och spontant svar, är att jag oftast (i nuläget) letar efter följande :

Boccelli, Bernstein, Bellini, Don schufro (och lite andra danska hingster) Sen gärna lite XX på det :D Rubinrot kan vara intressant också, sen brukar jag ofta hoppa över Briar, DonCharly och DDay

Känns som att jag har slutat läsa hingstkatalogen vid D :D

Hur svårt ska det vara att sälja meriterade avkommor egentligen? har flera föl från i år bla en som vars moder lämnat flera hästar i SVÅR klass, ingen har ens ringt på annonserna. Hur gör ni?

Man ska ha tur om man får sitt föl sålt för ett bra pris tror jag. Det finns så många meriterade möderne i dag så köparen kan välja och vraka. Sänker man priset får man oftast mer respons, men "måste" man inte sälja så är det ju inte så intressant. Ofta ser man 1-2 och ibland även 3-åringar för mycket moderata priser och fina stammar, så lyckas man inte sälja hästen som föl tror jag att det är svårt att få igen det man lagt ut förrän hästen själv har meriter.

Jag vet också att en del köpare kollar på fölvisningar och hittar sina föl där.

Hur menar du att priset kan variera på vem köparen är?
Man sätter väl ändå ett pris man vill ha för hästen. Om det kommer någon man egentligen inte vill sälja till, lägger man då på 5.000 kr då? Eller tvärtom om det kommer en jättebra köpare... är man då beredd att gå ner 5.000 kr enbart pga det? Man är väl inte beredd att förlora pengar på det sättet?

.

jag skulle gissa att det Ameo menar är att om man har några fina ston i avel så kanske man är angelägen om att deras avkommor ska hamna hos "rätt" ryttare, dvs en ryttare med kunskap och ambitioner att ta hästen så långt upp i klasserna den har förutsättning för. En sån ryttare kan vara värt att gå ner några tusenlappar för (eller kanske tillochmed ganska många:angel:) för att uppfödaren kommer att tjäna på det i längden. Då blir det lättare att sälja stonas andra avkommor för lite bättre priser om syskonen också visat sig bra på banorna. Dessutom så kommer det förmodligen finnas större efterfrågan på de avkommorna och säljaren kan därmed lättare välja till vilken köpare han/hon vill att hästen ska komma, som kanske har bäst förutsättningar att utveckla hästen.

Mvh Maria

*KL*
Vilken gren hästen riktar sej till i överskriften (eller härstamning) så man snabbt kan hitta de annonser som är aktuella. Prisklass o VAR hästen finns! Ofta står det bara ett mobilnr, då lägger jag ner den hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 324
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Habina
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka