Sälja eller låna ut på foder...

Z

zazzabella

En av mina hästar får lida för att min tid inte räcker till. Jag har inte hunnit rida och köra den så mycket det senaste året och det tycker den är tråkigt. Jag älskar hästen jätte mycket och vill ha kvar den, men jag vet att det är bättre att den får vara hos någon som hinner med den mer än vad jag gör. Så jag har bestämt mej för att antingen säljer jag hästen eller så lånar jag ut den på foder. Jag vet inte vad som är bäst..!??

Jag har själv varit i tvister när jag har lånat hästar på foder, så det är det jag är mest rädd för. Jag är även rädd för att dom kanske inte kommer sköta den som jag vill. Den är ju inte direkt igångsatt och jag vill att den ska börja om från början lite. Hästen har blivit dåligt behandlad innan, så den är lite känslig och kräver vana hästmänniskor omkring sej. Men den är så otroligt snäll och härlig både att rida och köra.

Vad är det som gäller om den blir sjuk/skadad?? Jag vet att det finns fodervärdskontrakt och jag vill ha riktiga som gäller om jag ska låna ut henne på foder. Vart kan jag beställa det, finns då Internet att beställa???

Jag vill att fodervärden är inom en rimlig radie från där jag bor, så det lätt att komma och kolla till den, det kan vara lite svårt att hitta det. Sen om jag säger upp min stallplats så kanske jag inte kan ta tillbaka den direkt om hästen inte passar med fodervärden. Det är lite krångligt...

Vad kan jag ställa för krav på fodervärden?? Kan jag ta tillbaka den om jag tycker att fodervärden inte sköter den på det sättet jag vill?? För att jag vill helst låna ut den på foder. För jag tänker att om jag säljer hästen så kanske jag aldrig får tillbaka den, för det vill jag kanske sen. Så hur tycker ni att jag ska göra???

Mvh Bella :)

Sv: Sälja eller låna ut på foder...

låna ut på foder..
med min foderhäst står jag för allt inom sjukvård, veterinärer mm betalar även för försäkringen.

ha en bra uppsägnings tid så om något går snett kan du lätt ta tillbaka hästen

Okej. Du är alltså fodervärd på en häst och betalar allt inom sjukvården?? Det tycker jag är rimligt. Men jag tycker att eftersom jag äger hästen så kommer jag att betala försäkringen under tiden..

Du vet inte om det finns fodervärdkontrakt att beställa på Internet??

Senast ändrad av en moderator:

det kan man göra upp olika tror jag.. jag fick stå för det mästa.. ink sadel.. det enda som jag fick med och använder nu är benskydd och ett fodrat inne täcke..

jag vet inte om det går att beställa kontrakt.. annard fnns det vanligen i häst sport affärer.. ta gärna ett som en advokat gjort..

Okej, jag förstår att det är väldigt olika. Huvudsaken är ju att man kan komma överens.

Tack, jag ska ta en titt hästsport affär. Men först måste jag bestämma om jag ska låna ut på foder o hoppas på att jag hittar en bra fodervärd.

Jag tror att det går att beställa fodervärdskontrakt via Ridsportförbundets hemsida också!

Jag har haft en häst på foder som skulle vara sällskapshäst till min dotters ponny. (Jag köpte den direkt när den blev till salu efter 6 månader).

Fodervärdsavtal finns i alla välsorterade ridsportbutiker. Du väljer själv uppsägningstid, vem som står för försäkring, mm. Det vanligaste är nog att den dagliga driften (foder, utrustning, hovslagare, vet.besök, mm) betalas av fodervärden och att du står enbart för försäkringen.

Det som är svårt med foderhästar är att jag anser att det inte är rätt att hästar, särskilt känsliga hästar som din (och som dessutom farit illa tidigare), byter ägare/stall/miljö hit o dit. Om jag vore i dina skor så skulle jag verkligen intervjua personen ifråga noggrant, och förhoppningsvis även se hur h*n hanterar hästar i den egna hemmiljön. Det handlar mycket om kemi: fodervärden-hästen och även fodervärden-ägaren. Även en skicklig ryttare kanske är helt fel för just din häst eller kanske en total novis skulle ängna sig mer åt att ge hästen den kärlek den behöver, isf att träna och tävla...

Det finns egentligen inget som är rätt eller fel, man måste helt enkelt känna efter! :crazy:

Jag hade lånat ut min häst, då kan du få den tillbaka men inte om du säljer den.Ibland tappar man inspirationen å då kan det vara bra att låna ut hästen på foder så kommer hästlusten tillbaka ¨å man har mer ork att ta tag i träning å sånt igen.

Det bästa med fodervärd är att om det blir krångel eller du inte tycker fodervärden är kompenent att sköta hästen kan du alltid ta den tillbaka men det går inte om du sålt den, då har du aldrig mer "makt" att göra ngt om den blir misskött.

Håller med här. Låna ut på foder. Fungerar det bra kan du ju sälja senare till just fodervärden. I fodervärdskontrakten du köper (kostar 55 kr/par och kan beställas från Internet men lättare att köpa i rid/travsportsbutik.) där finns en mening som säger typ " fodervärden har rätt att köpa hästen om.... och så får man skriva dit vilka villkor som gäller isf.
Är det en känslig häst ska han ju inte behöva flytta runt för mycket heller.
Men även om hästen lider lite av att inte få ut å röra på sig så mycket så ha inte för bråttom med att hitta en fodervärd för då kanske det blir en som inte alls är bra och då lider han ju ännu mer. Har haft min ute i annonser i tre månader nu och först i januari kommer en tjej att hämta honom. Så ta tid på dig att hitta en bra fodervärd!

Om du inte har tid nu och inte ser att du kommer att få det inom överskådlig framtid tycker jag du ska sälja hästen, i synnerhet om du inte har egen stallplats.

Om du däremot tex håller på med studier, bygger hus eller något liknade som du räknar med at avsluta inom ett per år skulle jag försöka få tag på en fodervärd.

Nyckelfrågan är väl framför allt just vad du gör om en fodervärd hoppar av. Jag hann inte med min häst i ett "fullskötselstall" och hittade ingen bra medryttare. Idén med fodervärd verkade bra, tills hon hoppade av och jag fick ta hand om min egen häst och flera gånger i veckan ett gäng till i ett stall där enda servicen var fodring och utsläpp på morgonen, resten delade hästägarna på...

Jag är så gott som klar med utlåning av min ponny, och de har varit lite motigt ...jag är ju hans "mamma" så jag vet ju bäst :D sen har jag nog tänkt på var enda möjligt hemskt senarie i skallen som kan gå fel när pållen är utlånad :smirk: , men nu har jag tagit mig i kragen så nu ska ponnyn iväg.
Innan jag lämnar iväg honom så ska han vacc och besiktigas, dom som lånar honom står för ALLT utom själva försärkingskostnaden,men självrisk och allt sånt får dom stå för.
Det kommer skrivas ordentligt kontrakt på honom och innan han lämnas tillbaks till mig så ska han besiktigas igen så jag vet att han är frisk och kry...fick även tipset av någon här på Buke att ta ett kort på pållen och sen får fodervärden skriva under att dom fick hästen i de skicket den var i på kortet.

Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar