Sälja eller behålla?

Bison

Trådstartare
Vet inte var jag ska lägga tråden.
Jag har som de flesta vet en welsh cob val som är 8 år, har haft honom i snart ett år. Han var riden men inte yutbildad när han kom o lite besvärlig i viss hantering. Nu är han väluppfostrad väldigt trevlig att ruda, mjuk o väldigt lkiksidig, ligger på LA nivå i utbildning nu, riktit arbetsnarkoman som erkligen vill göra rätt o tycker dressyr är skitkul!
Han var inte mkt hoppad men vi har tränat o tränat o nu är han inte längre tittig o förbättrat sin teknik o tränar stadigt 110cm. Hoppning är det som ligger mig närmast o är det jag vill tävla i.
Men Flash vill inte tävla hoppning, på träning älskar han det men på tävling fungerar det inte, han blir istadig går på bakbenen bockar sparkar bakut tills vi blir uteslutna. Vi har några rundor där vi kommit runt, men de är forcerade o gaska jagade.
Jag vet inte hur jag ska å vidare med detta o inte min tränare heller eftersom han fungerar på träning. Kanske skulle en annan ryttare reda ut det som är lite tuffare.
På dressyrtävling fungerar han utmärkt o tycker det är kul.
Han är inte så gammal o har livet framför sig. Jag älskar denna hästen, han är så himla charmig o go, lite reserverad mot nya människor men lär man känna honom så får man en riktig vän.
Han har åkt runt en del så det känns inte rätt heller att han ska säljas igen, men samtidigt ska jag inte ge mig själv en gloria o säga att jag är världens bästa hästägare o ryttare, finns garanterat ryttare som kan plocka fram det bästa ur honom o kunna rida honom i dressyr o tävla LA med bra resultat.
Jag har ingen möjlighet att ha två hästar.
Så antingen säljer jag Flash o köper en häst jag kan tävla med, eller så har jag kvar honom o fortsätter träna.
Nu kommer jag säkert bli hatade av fera här som tycker att jag minsann ska tänka på min häst o att jag kan gott tävla dressyr.
Jag har tävlt lite dressyr o det är inget för mig, jag är jättenoga med min träning men tävla är jag helt ointresserad av, ska jag tävla ska det vara hoppning, jag blir lycklig av det, men nu slutar det bara med att jag blir ledsen o besviken o indirekt går det ut över hästen.

Sv: Sälja eller behålla?

Jag måste nog säga att jag är inne på din linje att sälja.
Varken du eller hästen blir glada av att "tvingas" göra saker ni inte tycker om.
Gillar hästen dressyr finns det säkerligen bra hem åt den där den kan få syssla med det den gillar och du kan hitta en ny häst med samma intresse som dig dvs hoppning.

Lycka till vilket beslutet nu blir.

Du kanske har börjat tävla på för hög höjd? Börja med clear rounder på bara 50 cm. Då kommer hästen också tycka det är roligt och blir förhoppningsvis inte lika spänd.

Med handen på hjärtat. :o
För mig som hoppryttare (häst) är inte 50 cm cr något alternativ.
LÄgsta hoppklassen ligger dessutom på 90 cm.

det handlar inte om höjden, det sitter i skallen på honom. Han vill bara åka hem, såfort han kommer in på banan blir han en annan häst, han vill inte vara där. Hindrena är inget bekymmer alls, han hoppar all. Han har aldrig vägrat på tävling, han har stannat när jag satt honom i skiten men inga fulnitar. Under 1 meter blir han lite loj o slarvig o tappar intresse.
På framhoppningen flyger han.

När jag var tonåring hade jag en häst som var precis likadan. Hon hoppade villigt, och riktigt bra, på träningarna. Visserligen var jag lite feg, men hon hoppade ändå och fixade det helt själv. MEN på tävlingar var hon rena katastrofen! Ville inte, och vägrade oftast ut sig på första eller andra hindret. Självklart trodde alla, jag också till slut, att det var mig det berodde på. Att jag inte drev tillräckligt, att jag inte var tillräckligt bestämd. Men så fick en riktigt duktig hoppryttare testa henne på en tävling, och hon vägrade ut sig då också. Nu var det inga större problem för mig, för jag var egentligen mer intresserad av att träna lite dressyr och fritidsrida, men hade jag velat tävla hoppning hade det varit superfrustrerande. Du får nog tänka på att sälja hästen, om det är tävla hoppning du vill!

det är ett tufft beslut. Han är ju så himla bra annars o vi har utvecklats så mkt. Men kanske kan vi inte komma längre ihop o jag vill utvecklas.
Jag är inte nervös, bara supperladdad o på G eftersom han är så himla bra på framhoppningen. Tävlade i fredags, i första klassen kom vi runt med 10fel o det är okej för att vara han, men jag fick passa o jaga honom igenom alla vänstersvängar från insläpp o utgång för att han inte ska blockera sig o börja stegra. Men i andra kom vi bara över första hindret sen började cirkusen, i början åkte jag av men nu sitter jag kvar men eftersom han bra snurrar o försöker klättra ut från banan så hjälper det inte.
Så kommer vi ut o han blir glad o avspänd igen.

Senast ändrad:

Med handen på hjärtat. :o
För mig som hoppryttare (häst) är inte 50 cm cr något alternativ.
LÄgsta hoppklassen ligger dessutom på 90 cm.

Men varför inte? Jag har också tävlat en del hoppning, på storhäst och börjar ibland på 50 cm clear round just för att stärka hästens självförtroende. Det är jättebra. Dessutom stärker det ryttarens självförtroende, ibland är det där skon klämmer.

Men till TS, det låter som om du vill sälja honom. Då är det lika bra att göra det.

Senast ändrad:

som sagt så handlar det inte om självförtroende hos vare sig häst eller ryttare.

Men till TS, det låter som om du vill sälja honom. Då är det lika bra att göra det.

jag är väldigt kluven.
Vi har utvecklats så mkt, han är extremt lyhörd o verkligen en rolig häst. Alltid glad o gör mig alltid på gott humör, han gör alltid sitt bästa o han litar verkligen på mig i all hantering nu.
Men det är just tävlingsbiten :(
Jag vill göra så det blir bra för båda.

om det hade varit jag hade jag nog sålt hästen. Men det är ju upp till ditt beslut att välja vad du verkeligen vill!!.

Jag hade en häst tidigare som jag lånade först 1år o ville köpa henne senare men inget köp blev det. jag lånade henne som hopphäst men tyvär blev det 1 tävling på 1år o den var i 60cm.:crazy: Man ska ju absolut inte skynda fram med tävling det vet jag, men visst kändes det när jag lånade henne som hopphäst o det blev såhär. Min tränare tyckte till och med att hon var svårriden, o han om nån är hur duktig som helst, enligt mig.

ja du har 2 val:

1. behålla o bara träna hoppning, men tävla dressyr.

2. sälja.

i ditt fall skulle jag sälja eftersom du vill tävla i hoppning.

Tycker du ska sälja. Precis som du säger så kan han få en ryttare som klarar av honom likabra eller tom bättre än du och som vill tävla dressyr och nöjer sig med att träna hoppning.

Lycka till!

sälj honom. både du och han tjänar på det. det blir ju inte roligt för nån av er när ingen får göra vad den tycker är roligt. ska det funka så bör ni ha samma intresse. tror inte du ångrar dej om du säljer han

tack för alla svar :)

har pratat med min dressyrtränare lite nu, hon tycker väldigt bra om hästen eftersom han har en hög ridbarhet o är ovanligt lyhörd. Hon tycker jag ska behålla honom ett tag till iaf, ge det lite mer tid o åka på mer träningstävlingar där vi har gott om tid o inte har pressen, får jag det ändå inte att fungera kommer han säljas.
Jag vill inte göra ett förhastat beslut.

Så då lyssnade du lite på mitt råd om clear rounder i alla fall? ;)

Lycka till vad du än gör, cobbar är så otroligt fina och många av dem hoppar ju bra.

med tanke på att du haft honom ca 1 år och han knappt var utbildad innan så kanske det går lite fort fram även om hästen är redo för det!??

Han kanske behöver lite mer tid och lite mer rutin av själva tävlingen och bara försöka rida samlade rundor utan pressen på placering. Klubbtävlingar finns det ju en del av som då är lite mindre tävlingssammanhang. behöver ju för den delen inte starta 50cm clear round utan normalhöjd med omhoppning.

fungerar det inte alls så kanske det bästa beslutet är att sälja men med risk att du kanske ångrar dig så bör du kanske ge honom lite tid? kanske sälja i slutet av sommaren om det inte skulle fungera alls under vårens alla tävlingar.

jag rider inte för placerin, absolut inte, mitt mål är att inte ramla av. Eftersom han är så stabil på träning o går på högre höjder där hela banor utan att balla ur det minsta anser mina tränare att han är startklar. Han fungerar som sagt utmärkt på dressyrtävling o innan vi går in på banan är han helcool även på hopptävlingar.
Men som sagt så ska han inte säljas imorrn utan vi ska fortsätta o traggla o analysera o hoppas att det släpper.

Jag har suttit i din sitts.

Jag hade en häst som var helt underbart charmig, trevlig och framför allt en liten arbetsmyra i dressyren. Hoppningen var halvhjärtad och hon va inte överlycklig vare sig man tränade hemma eller va på tävling. Eftersom jag tyckte så mkt om henne så kämpade vi på, hoppade bara lite och tävlade dressyr med henne vilket hon tyckte va kul. En dressyrtjej i stallet började intressera sig för henne och det slutade med att hon fick köpa.
Först i efterhand har jag insett att det var ett dåligt val både för mig och henne att vi gnetade på så länge. Jag som älskade att tävla hoppning och hon som älskade dressyren. Jag väntade flera år innan jag sålde henne till tjejen i stallet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur