Sälja eller behålla?

Sv: Sälja eller behålla?

Eftersom du tänker behålla honom så kan man ju försöka få koll på vad som skiljer på träning/tävling för din häst? Några ideer, något kanske kan hjälpa:

Kan han reagera på ljuden - huva med mycket bomull i öronen?

Träna på andra ställen, om du inte åker till träning idag: så att hästen vänjer sig vid att hoppa i olika miljöer på olika ställen?

Som andra har föreslagit CR på 50 cm där du kan rida runt utan press på någon av er?

Gillar han inte att vara ensam på banan? Isåfall träna att vara ensam och hoppa på träning?

Lycka till!

tack för alla svar :)

har pratat med min dressyrtränare lite nu, hon tycker väldigt bra om hästen eftersom han har en hög ridbarhet o är ovanligt lyhörd. Hon tycker jag ska behålla honom ett tag till iaf, ge det lite mer tid o åka på mer träningstävlingar där vi har gott om tid o inte har pressen, får jag det ändå inte att fungera kommer han säljas.
Jag vill inte göra ett förhastat beslut.

Låter som ett bra beslut!

Usch vilken jobbig sits.
Jag förstår vilket dilemma. Det är svårt att sälja hästar, men också jobbigt när det känns som att man har provat allt men inte kan hitta en lösning. Jag tycker du gör rätt som funderar ett tag till.

Jobbig sits, har haft en liknande häst, tränare som var lyriska över hoppteknik och ridbarhet på träning, men funkade aldrig på tävling. Provade det mesta som föreslagits, dvs träna på olika platser, träningstävlingar osv osv. Men det blev aldrig någon bra tävlingshäst av denna, jag tror att det finns individer som helt enkelt inte har de tävlingsnerver som krävs. Det finns ju också dem som är tvärtom, slarviga och ofokuserade på träning men skärper sig av tävlingsatmosfären. Sätt upp ett mål - ska gå felfri 1m hoppning om X månader. Om det inte funkar är det dags att ta det beslut som blir bäst för er båda. Vem vet - hästen kanske går och drömmer om mysiga skogsturer och att få visa upp sig då och då på dressyrträning. Säkert finns det någon duktig ryttare därute som också tycker att det vore perfekt....

Men du, inte sälja Flush heller!

Du har ju inte haft honom så länge och första tiden med lite speciella hästar är tuff,
sen var det inte länge sen han flyttade, tänker mentalt för honom.
Jag tycker personligen ni utvecklats massor, och framförallt Flush sen ni kom hit.
Jag tror att om du är ute och tar dig igenom några helvetiska tävlingar kommer det där släppa.
Nu trivs han bra med livet och dig, fortsätter det så här tror jag inte det kommer vara några problem för er.

Men sen vet jag ju aldrig, men det är bra att du ger honom en chans!

du är så snäll.
nej jag vet, egentligen vill ja ju inte sälja, jag blir bara så less o besviken när det aldrig vill släppa. När han fungerar så himla bra o alltt går toppen, sen helt plötsligt så går inget o han blir helt okontaktbar o inte alls den häst jag känner.
Monica blev nästan arg när jag pratade om att sälja :o men hon känner ju mig nu, antingen är allt jättebra eller så är det jättedåligt.....

Det förstår jag att hon blev, och hon säger verkligen vad hon tycker ;).

Motgångar finns hos alla hästar, även dem som hoppar felfritt på tävling.
Flush har sin personlighet, gäller nog att hitta ett sätt som gör det positivt på bortaplan med honom.
Ni är fortfarande nya ihop, men vad jag vet har du löst ett och annat som en annan inte skulle lyckas med själv.
Får inte tappa glöden!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Valet i USA
  • Borstning av tänder

Hund, Katt, Andra Djur