Sälja bil

Nebraska

Trådstartare
Jag ska sälja en bil och det är något jag faktiskt aldrig gjort. Lite koll har jag på hur det går till givetvis, men jag vill inte riskera missa något. Den är oskattad, oförsäkrad och obesiktad. Vad är det som gäller?

Sv: Sälja bil

På bilpriser.se kan man skriva in bilens registrerings nummer och få en uppskattning om bilens värde vid privatförsäljning.

Se till DU och ingen annan lämnar in registreringen om ägarbyte till myndigheten. För annars riskerar du att bilen står kvar i ditt namn.
Men risk för P böter, räkningar från försäkringar o skatt etc etc.

Se även till att köparen legitimerar sig och att ID är giltigt och svenskt
Annars riskerar du att inte överföringen av ägarskapet går igenom

Det har vi råkat ut för här på jobbet med en av firmabilarna, så jäkla klantigt jag vet :cautious:.
Chefen kollade aldrig ID på köparen av en av firmans skrotbilar. Registreringen gick inte igenom, bilen och köparen var ju långt borta och det tog en jävla tid få bilen avregistrerad.

Se även till att köparen legitimerar sig och att ID är giltigt och svenskt
Annars riskerar du att inte överföringen av ägarskapet går igenom

Det har vi råkat ut för här på jobbet med en av firmabilarna, så jäkla klantigt jag vet :cautious:.
Chefen kollade aldrig ID på köparen av en av firmans skrotbilar. Registreringen gick inte igenom, bilen och köparen var ju långt borta och det tog en jävla tid få bilen avregistrerad.

Det är nackdelen med det bekväma o smidiga ägarbytes system vi har i Sverige.

Sålde nyligen vår gamla volvo. Jag var jättepetig med att lista ALLA (och, ja, det var en del ;) ) fel som jag visste om. Efter ett par mystiska spekulanter (tydligen förväntar man sig underverk för några tusenlappar :crazy:) blev bilen till slut köpt av en yngre kille. Jag fick kontanter. Han fick ett kvitto av mig. Vi skrev på ägarbytet och jag postade lappen dagen efter. Inga problem alls. Ägarbytet gick smidigt, och även försäkringen avslutades automatiskt. Jag missade id-koll, men ibland får man väl gå på magkänslan kanske...

Liknande trådar

Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 635
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 243
Senast: julgrisen
·
Fordon Jag har nu fått veta att det är termostathuset på peugeoten som läcker. Det kostar drygt 6000 att laga. Jag var i kontakt med en som...
2
Svar
30
· Visningar
3 141
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar