Sälja begagnad sadel

Korall

Trådstartare
Vart rekommenderar ni att man säljer sin begagnade sadel? Har ingen häst kvar så kan inte lämna i inbyte mot annan sadel heller.

HästNet, Blocket, Tradera eller diverse Facebookgrupper där sadlar och hästutrustning säljes. Annars kan man lämna in den hos en sadelutprovare som tar emot begagnade sadlar, de brukar dock ta en del av salupriset i provision. :-)

Beror på prisklass.

Några tusenlappar: Tradera. Prutat o klart och affären klar. Ofta vill man ha en billig sadel, Och vet inte vad man letar efter.

3-7000 Hästnet. Det är oftast vad folk vill betala kontant/swish utan att få garantier. Även högre prissatta innemärken.

Över 8000 - sadelförmedlare som dels kan ordna avbetalning och dels prova ut till spekulanter, speciellt om det gäller mer udda märken/modeller.

Jag bor väldigt hästtätt med många stall inkl större anläggningar så med en lite dyrare sadel (9+ tusen) har jag haft störst framgång att informera på fejan samt ev lapp om till salu i resp stall. Då kan man även våga låna ut den för att provas då man känner folk i stallet /ofta vet vilka de är osv. Även väldigt attraktivt för spekulanten att kunna göra så :)

Provat blocket och hästnet några gånger men folk är så krångliga ibland så jag orkar inte i första hand. Tusen sms fram och tillbaka och sen efter massa tid nedlagt på det med extra foton tagna osv så skambudar folk lika f-n . Blocket paketet är ju säkert i sak men fy för krånglet att packa, skicka, och sen ändå få i retur pga att spekulanten helt shoppat i blindo typ .

Allra enklast och det jag kört med när det går är ju inbyte . Men då ska det till att man köper ny sadel av denne och det gör man inte alltid .

Jag försökte sälja själv förut. Fick så mycket idiot-svar där folk ville att jag skulle skicka dyra sadlar över halva landet utan att de hade en aning om ifall deras häst kunde ha märket/modellen. Sen blev vissa sura när jag inte ville låna ut så för prov till främlingar. Trots att det stod i annonsen.

Så om du inte känner någon som vill köpa hade jag lämnat in. Vilket jag kommer göra själv snart.

Vart rekommenderar ni att man säljer sin begagnade sadel? Har ingen häst kvar så kan inte lämna i inbyte mot annan sadel heller.
Vilken prisklass? Jag lade ut en billig sadel i somras (2900:-) på Hästnet där jag skrev i annonsen att prov eller öppet köp inte var aktuellt. Den gick jättesmidigt att sälja.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare...
2
Svar
28
· Visningar
1 030
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
625
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 034
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka