Sälja arab till utlandet

D

Dawn

Jag håller på att sälja min unga arabhingst. Och nu är det så att den enda intresserade hittils är från UK (storbrittanien).

Han har inte sett hästen annat än på bild och frågar inget om honom annat än att han ville veta priset i euro.

Ändå vill han köpa och vill sända en check som är lååååångt över priset som jag har satt:eek:. Det enda han vill är att hans veterinär tittar på honom först och sedan hämtar honom om allt är okej.

Jag tycker det verkar lite mystiskt och blir misstänksam när någon erbjuder så mycket pengar för en häst han aldrig sett (särskillt min:D:angel: ). Är det vanligt när någon från utlandet vill köpa? :confused:

Det är dessutom via mail han har erbjudit det här. Men har fått hans telefonnummer. Kanske borde ta mod till mig och våga ringa:p.

Sv: Sälja arab till utlandet

För jössenamn sälj inte det är ett nytt bedrägerifall. Ta inte emot checken o lös absolut inte in den

passa dig noga!!
det kan vara bedrägeri, men ifall det inte är det så var artig, lämna inte bort hästen innan du vet att checken är äkta, det tar banken ca 1-2 veckor att få reda på det eftersom den kommer utomlands ifrån, banken kan erbjuda dig pengar med en gång, ta ej emot dessa, du kan nämligen bli skyldig att betala tillbaka om det visar sig att checken inte är äkta...

vad är det för häst? stam? bild?

hur mkt pengar erbjuder han?

bara för att veta om det kan vara bedrägeri... skulle det vara det så ta kontakt med polisen, fortsätt ha kontakt med honom, de kan nämligen inte ta honom innan han har gjort något, och det vore ju kul om någon åkte fast nån gång!!

Tack för era svar.

Ja inte tänker jag lämna bort honom utan att vara helt säker på att allt är som det ska. Det där med att det tar upp till två vecor innan man vet att en check är godkänd visste jag inte. Tack för det.

Hästen är en ettårig hingst (vet inte hur man lägger ut bild)
e: Elton ue:Arystoteles uu:Exanadu

Jag har tänkt ta 17 000 för honom. Kan kanske få lite mer men inte såå mycket.

Han erbjöd 6000 euro som är 56 000 i svenska kronor. Så mycket är min lilla fina häst inte värd (tror jag):angel:

Jag tycker det verkar helskumt och min pojkvän är mycket, mycket misstänksam. Han sökte på telefonnummret på internet och hamnade hos en bilhandlare men det var ett annat namn. Så det är mycket troligt att det är någon som luras.

varför säljer du honom så billigt?
elton är ju en bra hingst, höj priset lite så får du nog fler intresserade! till 25 iaf, men ta bort de andra annonserna först...

föresten, vad kostade det att betäcka med honom??
(har själv ett arabsto här hemma...)

Du kanju göra som min pappa gjorde. Han fick ett liknande mail vid försäljning av en bil. Svaret han skickade var ungefär
Du får gärna köpa min bil men du har lättare att lösa in checken än jag, så gör det. Jag är enbart intresserad av kontant betalning.
Är det en bedragare så hör du inget mer av denne men du riskerar inte att jaga bort en seriös (om än väldigt konstig) kund. Får man svar tillbaka då så får man ju fundera på om man vill sälja sin häst till en sådan person.
Bilköparen var oseriös och det är troligen denna person också men ifall du inte vill riskera något så kan ju tipset vara värdefullt.

Det luktar ju skumt lång väg! Man bjuder väl inte mer än det dubbla för ngt när man kan få det billigare!?! Sälj inte!!!

Det där ju ett typiskt Nigeriabrev! Har ju varit hur mycket snack som helst om dom där bedrägerierna...

Läs mer i den här tråden till exempel:

Länk till annan tråd

Eller på www.hastannonser.se , där står det också mer om dessa bedrägerier.

Jag håller på att sälja min unga arabhingst. Och nu är det så att den enda intresserade hittils är från UK (storbrittanien).

Han har inte sett hästen annat än på bild och frågar inget om honom annat än att han ville veta priset i euro.

Ändå vill han köpa och vill sända en check som är lååååångt över priset som jag har satt:eek:. Det enda han vill är att hans veterinär tittar på honom först och sedan hämtar honom om allt är okej.

Jag tycker det verkar lite mystiskt och blir misstänksam när någon erbjuder så mycket pengar för en häst han aldrig sett (särskillt min:D:angel: ). Är det vanligt när någon från utlandet vill köpa? :confused:

Det är dessutom via mail han har erbjudit det här. Men har fått hans telefonnummer. Kanske borde ta mod till mig och våga ringa:p.

BEDRÄGERI!!

Vid sådana här tillfällen kräver man kontant betalning. Vill han ha hästen så ordnar han det.

Det finns flera som har drabbats av detta.

Dessa mail kassa nigeriabrev som någon redan påpekade. Jag fick samma svar förra året.

Oj vad många som har svarat. Tackar.

Jag är nu nästan helt övertygad om att han inte är seriös och även om han skulle vara det så vill jag inte sälja till honom då han verkar helt ointresserad av hästen och inte ens frågar något om honom.

Visste inte att sånthär var vanligt. Men brukar inte sälja något heller. Alltid lär man sig något nytt.

kimmis87: Jag tyckte det priset var rimligt då jag så sällan ser några avkommor till Elton så jag vet inte vad de är värda. Men har höjt det lite nu;) Tycker också att Elton är en fin hingst, det var därför jag valde honom till mitt sto. Och för att han passar henne. Han var verkligen fin på nära håll.

Det kostade 6000 kr plus uppstallning att betäcka med honom

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka