Sälja äkta tavlor??

Lona

Trådstartare
Jag har några ärvda oljemålningar(?) som väl inte är värda en förmögenhet men i alla fall en ganska trevlig slant. Jag tycker inte om dem och är dessutom rätt pank så tänkte att jag lika gärna kan sälja dem.
Men... hur gör man? Vart vänder man sig? Måste ju vara till någon seriös firma av något slag så man inte blir helt blåst... Bor i Göteborg om det spelar någon roll och nej, jag har inte koll på vem som skapat dem.

Jag har några ärvda oljemålningar(?) som väl inte är värda en förmögenhet men i alla fall en ganska trevlig slant. Jag tycker inte om dem och är dessutom rätt pank så tänkte att jag lika gärna kan sälja dem.
Men... hur gör man? Vart vänder man sig? Måste ju vara till någon seriös firma av något slag så man inte blir helt blåst... Bor i Göteborg om det spelar någon roll och nej, jag har inte koll på vem som skapat dem.
Bukowskis eller något annat auktionshus kan säkert hjälpa dej. Du når en större bredd på köpare den vägen och du får säkert en bättre värdering än av en fristående firma. Visst får du en avgift men det är bättre än att bli skinnad av en snål antikhandlare. Du kan ju dessutom sätta ett lägsta pris som du säljer för.

Bukowskis eller något annat auktionshus kan säkert hjälpa dej. Du når en större bredd på köpare den vägen och du får säkert en bättre värdering än av en fristående firma. Visst får du en avgift men det är bättre än att bli skinnad av en snål antikhandlare. Du kan ju dessutom sätta ett lägsta pris som du säljer för.
Tack :)! Tänkte lite åt det hållet själv men har ingen koll alls på sådana här saker.

@Lona Jag skulle ha valt att vända mig till ett auktionshus för att få det ordentligt värderat till att börja med. De flesta auktionshusen värderar gratis utan att du har krav på att de ska få köpa/sälja produkten. Sen kan du själv välja om du vill sälja via dom, privat, nätet eller liknande.

Du borde kunna googla på konstnären och hitta värden på liknande motiv. Olja, har generellt bättre värde än grafik som ju finns i många exemplar.
Tradera? Blocket? Konsthandlare?

Hej!

Jag hade tagit tavlorna till ett auktionshus med internetauktioner. Finns flera i Sverige idag. Googla auktioner och internet så hittar du säkert några.

/Lavinia

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 665
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
D
Övr. Hund Hej Jag har för ett par månader sedan tagit mig an en amstaffmix på tre år, alltså omplacering. Den förre ägaren hade låtit honom...
2
Svar
25
· Visningar
2 902
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 284
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar