Sakta ner traven?

T

Tregly

Hej! Som kanske några andra vet så håller jag på att utbilda en travare. Vi har inte kommit så långt än. Jag kämpar fortfarande med hans trav. AHn är en travarvalack som har tävlat och vunnit nåt travlopp. Jag har jättestora problem att få till en lugn trav. Ärligt talat så går det inte. O.o Så fort jag ber honom trava så skjuter han på med bakbenen, spänner sig och börjar trava jättefort. Det känns jätteläskigt eftersom min ridbana består av ett oinhägnat fyrkantsspår på en stor äng. Det känns som om man ska halka omkull i svängarna eftersom det går så fort och på ängen är det långt, lite halkigt gräs. Tar jag i tyglarna spänner han sej ännu mer och vägrar sakta ner.
Så mina frågor är:

1. Hur får man travaren att trava lugnt och sansat utan att nästan lägga sej ner i hörnen?
2. Hur samlar man en travare? Ska man börja från marken i longeringslina eller från hästryggen?
3. Hur får man hästen att slappna av? dvs inte spänna sig så fort jag tar i tyglarna, styr mot ett hinder och sådant.

Skulle vara väldigt tacksam för svar! Känner att jag inte kommer någon vart om jag inte löser problemen med traven. Då kan jag inte börja lära honom galopp heller om inte dom andra gångarterna är rena.

Sv: Sakta ner traven?

Har tyvärr inga bra svar på dina frågor, men när jag försökte få min travare att börja trava lite mer lungt tempo så hade jag en bromsklos framför :)

Våran gammelgubbe, som mest lunka på fick gå före, så fick hon gå bakom =) I början tyckte hon det var jätte jobbigt, vart ett travsteg, två skritt. Men vartefter så börja hon förstå att om hon travade lite långsammare så kunde hon hålla samma tempo som gubben framför :)

Nu är min häst skogsmulle häst. Men det var mitt tips om hur jag gjorde =)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sakta ner traven?

Hej! Som kanske några andra vet så håller jag på att utbilda en travare. Vi har inte kommit så långt än. Jag kämpar fortfarande med hans trav. AHn är en travarvalack som har tävlat och vunnit nåt travlopp. Jag har jättestora problem att få till en lugn trav. Ärligt talat så går det inte. O.o Så fort jag ber honom trava så skjuter han på med bakbenen, spänner sig och börjar trava jättefort. Det känns jätteläskigt eftersom min ridbana består av ett oinhägnat fyrkantsspår på en stor äng. Det känns som om man ska halka omkull i svängarna eftersom det går så fort och på ängen är det långt, lite halkigt gräs. Tar jag i tyglarna spänner han sej ännu mer och vägrar sakta ner.
Så mina frågor är:

1. Hur får man travaren att trava lugnt och sansat utan att nästan lägga sej ner i hörnen?
2. Hur samlar man en travare? Ska man börja från marken i longeringslina eller från hästryggen?
3. Hur får man hästen att slappna av? dvs inte spänna sig så fort jag tar i tyglarna, styr mot ett hinder och sådant.

Skulle vara väldigt tacksam för svar! Känner att jag inte kommer någon vart om jag inte löser problemen med traven. Då kan jag inte börja lära honom galopp heller om inte dom andra gångarterna är rena.

övergångar övergångar övergångar! och det i oändlighet och länge :)

du måste skulpturera om hästens muskulatur. det tar tid och kräver tålamod och kunskap.De flesta travhästar är lärda att ligga på bettet för att få stöd för att skjuta på med bakbenen. det måste läras om. jag skulle longera mycket med lätt inspänning och kanske även tömköra om du kan det.
ridmässigt borde du egentligen börja från grunden. travare är som unghästar. allt ska läras in från grunden. börja med skritten, lugn och avslappnad skritt ger med större sannolikhet en lugnare och mer avslappnad trav. rid mycket böjda spår, serpentiner, filligran mm, allt du kan komma på. Ha det som mål i en månad eller två, avlsappning och lugn och böjda spår i skritt. kan även göras ute i skogen, runt träd och stenar mm.

när det funkar börjar du i dessa spår och även på rakt spår göra övergångar från skritt till halt, halt till skritt, bestäm antal steg och det ska varken bli mer eller mindre. jag brukar köra med fem steg halt.

när hästen är avslappnad och har en stadig och lugn takt kan du ta med dig uppgiften upp till trav. beroende på din utbildning så bestäm antal steg som ni klarar, men inte för lätt. kanske 15 steg? 15 steg trav halt - trav osv. Var supernoga med att det inte blir fler eller färre. det är där du får igenom uppgiften.

dra aldrig i tyglarna, lirka och experimentera men aldrig dra, då kommer ni skjuta iväg.

Som sagt, det tar tid och tålamod och kunskap. du borde hitta dig en bra instruktör som kan hjälpa dig, det är ingen lätt uppgift och inte lätt att förklara på ett forum utan att se dig och din häst.

gå aldrig vidare om hästen inte är avlsappnad. det är grunden, den nedersta byggstenen som du bygger vidare på.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har efter flera år på ridskola, samt egen ponny, fortfarande vissa problem i min ridning. Rider dressyr & hoppspecial (den...
Svar
6
· Visningar
1 569
Senast: Sar24BB66
·
Dressyr Min nyköpta häst har ganska stora gångarter med mycket tryck i sig, så mitt enorma problem blir att jag inte kan sitta ner på honom i...
2 3
Svar
51
· Visningar
11 492
Senast: Amelia
·
J
Träning Hejsan, jag behöver lite tips och tricks om någon har för att komma loss med min häst som är i en riktig trotsålder just nu. :( Jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 432
Senast: bumbi_608
·
Träning Min nya häst är en pigg och glad dam. Jag vill kunna rida henne utan att behöva ha henne tung i handen och ogillar att hamna i dragkamp...
Svar
7
· Visningar
1 034
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama