T
Tregly
Hej! Som kanske några andra vet så håller jag på att utbilda en travare. Vi har inte kommit så långt än. Jag kämpar fortfarande med hans trav. AHn är en travarvalack som har tävlat och vunnit nåt travlopp. Jag har jättestora problem att få till en lugn trav. Ärligt talat så går det inte. O.o Så fort jag ber honom trava så skjuter han på med bakbenen, spänner sig och börjar trava jättefort. Det känns jätteläskigt eftersom min ridbana består av ett oinhägnat fyrkantsspår på en stor äng. Det känns som om man ska halka omkull i svängarna eftersom det går så fort och på ängen är det långt, lite halkigt gräs. Tar jag i tyglarna spänner han sej ännu mer och vägrar sakta ner.
Så mina frågor är:
1. Hur får man travaren att trava lugnt och sansat utan att nästan lägga sej ner i hörnen?
2. Hur samlar man en travare? Ska man börja från marken i longeringslina eller från hästryggen?
3. Hur får man hästen att slappna av? dvs inte spänna sig så fort jag tar i tyglarna, styr mot ett hinder och sådant.
Skulle vara väldigt tacksam för svar! Känner att jag inte kommer någon vart om jag inte löser problemen med traven. Då kan jag inte börja lära honom galopp heller om inte dom andra gångarterna är rena.
Så mina frågor är:
1. Hur får man travaren att trava lugnt och sansat utan att nästan lägga sej ner i hörnen?
2. Hur samlar man en travare? Ska man börja från marken i longeringslina eller från hästryggen?
3. Hur får man hästen att slappna av? dvs inte spänna sig så fort jag tar i tyglarna, styr mot ett hinder och sådant.
Skulle vara väldigt tacksam för svar! Känner att jag inte kommer någon vart om jag inte löser problemen med traven. Då kan jag inte börja lära honom galopp heller om inte dom andra gångarterna är rena.