Säkra bakluckan

Bison

Trådstartare
När jag är och tränar eller tävlar brukar jag alltid ha med mig hundarna. Lämnar dem i buren med bakluckan öppen, brukar vara betydligt svalare inne i bilen än ute i skuggan, även riktigt varma dagar.

Men så slog det mig, tänk om någon stänger luckan :eek:
Vad kan man göra för att förhindra det?
När jag låser bilen med luckan öppen går den inte att stänga men att ha den nerfälld en timme känns illa nog.

När jag är och tränar eller tävlar brukar jag alltid ha med mig hundarna. Lämnar dem i buren med bakluckan öppen, brukar vara betydligt svalare inne i bilen än ute i skuggan, även riktigt varma dagar.

När jag låser bilen med luckan öppen går den inte att stänga men att ha den nerfälld en timme känns illa nog.
Krok? Det finns ganska långa krokar att köpa, eller så kanske du känner någon som kan böja till en till dig?

Har aldrig provat, men det ska ju finnas en friskluftskrok som går att sätta i bakluckan - som en pinne med krok i vardera änden.

Krok? Det finns ganska långa krokar att köpa, eller så kanske du känner någon som kan böja till en till dig?

Förstår inte riktigt hur den ska sättas?

Vill ha något så luckan kan stå helt öppen, som är enkelt för mig men som för utomstående tydligt visar att jag inte glömt stänga och som är tillräckligt krångligt för att inte bara dra igen och stänga.

Förstår inte riktigt hur den ska sättas?

Här visar en bild hur den ska sättas - i låset på bilen och i låset på bakluckan: * Länk raderad av moderatorn*

Det kommer visserligen inte gå att ha bakluckan helt öppen, men nog går det fixa en krok så den är väldigt mycket öppen :)

Senast ändrad av en moderator:
Här visar en bild hur den ska sättas - i låset på bilen och i låset på bakluckan: * Länk raderad av moderatorn*

Det kommer visserligen inte gå att ha bakluckan helt öppen, men nog går det fixa en krok så den är väldigt mycket öppen :)

Aha, en sån kort krok har vi. Fick med när vi köpte buren och jag har aldrig förstått vad den är till.
Men då ska jag be mannen att hjälpa mig göra en likande fast längre.

Senast ändrad av en moderator:
Jag har både en sån där kort krok och en lång jag köpte på en mässa, den långa tycker jag är perfekt soliga dagar för då kan baklucka skugga men ändå rejält öppet och släpper in luft.

Snubblar in lite här med en liten fråga :), den korta friskluft intag kroken, hur öppet lämnar den för hunden? Och vågar man ha under lös i bakluckan och ha luckan på glänt?
Har ofta hunden med då jag handlar lite snabbt och brukar ha bak fönstren halv öppna och passagerar sidans fönster på glänt ( så det blir någon form av cirkulation i bilen.) Men det känns inte tillräckligt om solen står på, även om det bara är en 10-15+ ute.
Att ha bur då man högst kör en 20 min med hund en gång i månaden, känns lite att ta i. Kör sadel och foder oftare än vad jag kör hund. Så hade bara varit mer jobb med att plocka i och ur hela tiden. Kör ofta 2 stora hundar också så hade behövts 2 burar i så fall...

Snubblar in lite här med en liten fråga :), den korta friskluft intag kroken, hur öppet lämnar den för hunden? Och vågar man ha under lös i bakluckan och ha luckan på glänt?
Har ofta hunden med då jag handlar lite snabbt och brukar ha bak fönstren halv öppna och passagerar sidans fönster på glänt ( så det blir någon form av cirkulation i bilen.) Men det känns inte tillräckligt om solen står på, även om det bara är en 10-15+ ute.
Att ha bur då man högst kör en 20 min med hund en gång i månaden, känns lite att ta i. Kör sadel och foder oftare än vad jag kör hund. Så hade bara varit mer jobb med att plocka i och ur hela tiden. Kör ofta 2 stora hundar också så hade behövts 2 burar i så fall...
Den tar sig inte ut om det är den korta kroken som används, den är ca 10 - 15 cm lång om jag minns rätt och eftersom den sitter i låsöglan till luckan + i luckan blir det inte mer än kanske 5 cm glipa mellan stötfångare och lucka? Osäker på måtten, länge sedan jag använde någon nu då den försvunnit och jag inte köpt ngn ny, men inte ens en chihuahua skulle kunna smita ut.

Den tar sig inte ut om det är den korta kroken som används, den är ca 10 - 15 cm lång om jag minns rätt och eftersom den sitter i låsöglan till luckan + i luckan blir det inte mer än kanske 5 cm glipa mellan stötfångare och lucka? Osäker på måtten, länge sedan jag använde någon nu då den försvunnit och jag inte köpt ngn ny, men inte ens en chihuahua skulle kunna smita ut.
Men gör 5cm ngn större skillnad då?

Men gör 5cm ngn större skillnad då?
Som sagt, jag är osäker på måtten, men med nedvevade fönster och öppnad lucka får du bättre cirkulation på luften. Jag tycker det gjorde stor skillnad + ingen utomstående kan öppna bilen via bakluckan.

Jag har med en kort och en lång, den långa var från början en kort som vi delade på och svetsade på en bit till på så att den blev längre. Nu när jag bytte bil insåg jag en annan sak, i V70n upplevde jag den korta som för kort och den långa lagom. I den nya bilen, en audi, blev den långa jättelång och luckan blev för mkt öppen tyckte jag (var i våras när jag inte behövde ha så mkt öppet). Så lutningen på luckan gör helt klart skillnad.

Jag har köpt en lång krok som egentligen är avsedd för att hänga upp typ krukor med eller nåt tror jag och böjt till ena änden så att den går att kroka i låset :)
Tycker det blir bättre än att ha luckan helt öppen, iom att det blir att luckan skuggar och solar plexusen tar ev sol :)
(
19779371-origpic-9fe723.jpg

Senast ändrad:
Jag är förvånad över hur stor skillnad det gör, min bil har idag stått drygt 2 timmar med sol från sidan, framrutorna öppna några cm och en ca 2dm lång krok i bakluckan. Det var faktiskt inte särskilt mycket varmare i bilen än utanför.

Men jag har en kortare, ställbar krok också, den är stabilare så jag använder den när jag parkerar i köpcentrum etc Den är inte riktigt lika effektiv, är man borta länge blir det rätt varmt i alla fall. Kanske ska tillägga att det är parkering utan djur i bilen, använder även krok ibland när jag parkerar på jobbet t ex.

Ingen av krokarna har släppt in regn om det kommit en skur, det gör däremot även små springor på rutorna på min bil.

Jag använder både kort och lång. Om jag lyckas hitta en parkeringsplats i skugga vid ex. stormarknader när jag skall göra ett kort ärende använder jag den korta. Om jag står på en "säkrare" plats använder jag den långa. Nackdelen med den långa är att folk kan plocka åt sig saker som ligger i bakluckan eller stoppa in något i hundburen. Är vi ett träningsgäng ute i skogen så får luckan vara öppen. Det är alltid någon som skall hämta eller lämna hund och då samtidigt kollar de hundar som är i bilarna.

Vad sägs om en lång metallpinne med öglor i båda ändar som man sätter diagonalt med ett hänglås i var ände. På det sättet går det dels inte att stänga luckan och dels inte att öppna burarna.

På tal om ungefär samma sak - någon som vet vad sådan där galler man kan låsa fast i öppna bakrutor heter och vad man hittar det?

Jag köpte mina på Biltema, de kallar dem luftventilation.

MEN har du elektriska fönsterhissar med inbyggd säkerhetsspärr som stoppar och öppnar lite om du tex har ett finger emellan är det lite tålamodsprövande att sätta fast dem! Det går, men man får försöka köra upp fönstret i ministeg, så ganska ofta blir det bara galler i Max ett fönster.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 152
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
633
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Hoppas jag lagt tråden rätt nu. Jag ska tävla i helgen och det ska bli uppåt 30 grader varmt. Vi har nånstans runt 1-1,5 timme enkel...
2
Svar
26
· Visningar
3 215
Senast: Angel
·
Övr. Hund Jag blir galen. Vet inte vad jag ska ta mig till. Känns som jag har testat allt. Min dalmatiner gnäller/piper/ylar/skriker i bilen. Den...
2
Svar
29
· Visningar
12 401
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar