Säkning av hinder på framridning!

Sv: Säkning av hinder på framridning!

Får man hoppa högre än vad man ska starta i?
Undrar eftersom många gör det, fast jag har för mig att man inte får... ?

jag tycker att det värre med alla dom som sitter och hoppar på högre höjder. eftersom jag rider unghäst + en äldre som är lite spänd vill jag ge dem lugna lätta språng. men det finns många som bara höjer och höjer, ofta för högt. de kan hoppa samma hinder flera ggr utan att någon annan får lov att sänka. säger man till får man till svar att de snart ska in på banan och de ska bara ta något språng till.
Fattar egentligen inte varför folk hoppar så mkt på framhoppningen och så många ggr på höga höjder. i senaste ridsport finns en artikel om hur några av proffsryttarna värmer upp. Läs och lär!!!

Jag har för mig att det (iaf på den tiden jag tävlade ponny) är tilllåtet att höja upp till 5 cm högre men inte mer, men jag är inte säker.

ahaaa... det är detta som är så bra med Buke...
alltid lär man sig nå´t... :bow: :bow:

Choklad skrev:
Du kanske skulle prova med att säga till dem istället för bara sura.

Vilken nivå gäller det här eftersom du tydligen råkar ut för det väldigt ofta?, Klubb, lokal, regional, nationell eller elitnivå?
Det handlar om lokal och inte så höga klasser, det är därför jag tycker det är så onödigt att hålla på att sänka. Om man hoppar på 1,20 eller högre kan jag förstå att man som första språng inte vill ha den höjden.
Och om man sänker,som någon skrev, för att genast höja igen så ser jag inte det som något problem. Problemet blir när en häst stannar gång på gång och ockuperar ett hinder under lång tid genom att sänka ner till väldigt lågt och inte ger andra chansen att hoppa.

Klart att man ska få sänka, men är det så att du eller din dotter då i det här fallet behöver hoppa på banans aktuella höjd så går det faktiskt bra att be dom om att få hoppa hindret på en högre höjd om typ din dotter snart ska in på banan.

Likaså är det när det gäller höjningar. Red MSVB på en nationell tävling på min ponny förut och flertalet ryttare hoppade fram på 130 hinder (c-ponny), men vi bad dem helt enkelt att sänka hindrena eftersom jag verkligen inte ville hoppa högre än max 5-10 cm än banans höjd. Alla mammor och pappor godtog detta utan några som helst protester.

Det handlar om kommunication mellan föräldrar/medhjälpare. Man brukar få möjlighet att förberedda sig på bästa sätt bara man lyssnar och hjälps åt.

Cyllene skrev:
Jag hoppar också alltid lägre på framridning än på tävling.

Förutsättningarna på framhoppningen är sällan densamma som inne på banan. Tränar hoppning gör jag som sagt var hema, på tävling vill jag bara ha sprången som uppvärmning och för att testa kontrollen - och då spelar inte höjden så stor roll om dte handlar om +-30 cm...

Kan inte hästen hoppa tillräckligt högt så fixar jag inte det på tävling.

Däremot så håller jag med om att om man ändrar på höjder på hindren så ska man göra det så det inte stör de andra. Men är man lite snabb och smidig så är det inga problem!

Mkt bra svar :bow: :bow:

Mig gör det inget att man sänker så hästen kommer över, man måste ju känna empati för andra o inte vara så satans egocenterad, det finns ju två hinder kvar iaf, du kan väl be dina medhjälpare slänga upp krysset åt dig???
Sen håller jag med om att man inte kan hålla på i en evighetet med samma hinder.

Min ponny är en sån häst som lätt stannar, eller den som jag tävlade . Men när han stannade så bad jag några personer stå på sidan helt enkelt, sen när han kom över så gick de som smort, man ska inte stoppa folk. om man märker att man tar "plats" så låter man dom helt enkelt hoppa före.

Självklart måste man få både höja och sänka hindren på framhoppningen. Alla hästar och ponnyer är olika och när man tävlat dem några gånger lär man sig vad som passar den hästen bäst :angel: . Det måste var och en få bestämma och känna !! :cool:

Man måste ändå göra det med stor hänsyn och smidigt. Om man har lite koll på startordnigen så kan man alltid be att få hoppa före (om man nu ska starta före den som krånglar) så får de fortsätta igen. Man kan ju hoppa det andra hindret istället så länge också ! Har inte upplevt att detta är något stort problem om man bara inte är så "taggad" själv :devil:

Men som många sagt redan så hoppas det väldigt mycket på framridningen ibland . En del hoppar 10 till 20 språng och då kan man ju tänka sig att de har hoppat en bana på framridningen också :confused: . Hästen ska ju ha orken kvar till på banan är vår tanke. Vi hoppar i snitt fram 2 ggr på räcket och 2 ggr på oxern och då första språnget på varje lite lägre. Om allt då känns bra är vi klara eller om man möjligen provar att vända upp lite på något av dem straxt innan man ska in för att känna att man har "hästen med sig " På det sättet brukar det bli gott om tid på framhoppningen.

Bison skrev:

Mig gör det inget att man sänker så hästen kommer över, man måste ju känna empati för andra o inte vara så satans egocenterad, det finns ju två hinder kvar iaf, du kan väl be dina medhjälpare slänga upp krysset åt dig???
Sen håller jag med om att man inte kan hålla på i en evighetet med samma hinder.

Krysset får man inte röra, men det finns ju ett hinder till !!

Bison skrev:

Visst ska man ha förståelse för andra men när det bara finns två hinder på framridningen då har man inte så där jätte mycke att välja på. Och varför är jag så "satans egocentrerad"? Då är väl dom som tar ett hinder i besittning lika "satans egocentrerad" dom med?
Sen kanske man inte alltid har ett helt koppel med männsikor med sig som kan höja och sänka hinder?¨
Och på den här tävlingen fanns det bara två hinder, en oxer och ett rätt uppstående. Man kan ju faktiskt vilja hoppa båda hinder typerna...

corzette skrev:
Nu tycker jag du (och de andra) som klagar på sänkningar av framhoppningen e lite kinkiga... För samtidigt säger du "Du kan inte lära en häst att hoppa på framhoppnignen, det får man göra hemma" men dåså då är det ju inget problem att nån sänker för era hästar/ponnier kan ju redan hoppa :idea: .
Var själv på hopptävling med min häst som hästskötare och vi hoppade nog inte ett enda språng på tävlingshöjden, det behövs liksom inte, hon skulle bara värmas upp. Kan åxå meddela att det är inte många av "storfräsarna" som sitter å hoppar fram på de höga höjderna, utan även de tar bara ett par språng och gärna på lägre höjder än klassen e på. Kolla senaste ridsport där de står just om hur många landslagsryttare hoppar fram !

:bow: :bow: Håller med dig helt och hållet.
Själv blir jag irriterad på alla som höjer hindrerna på framhoppningen så att framhoppningshindrena är högre än banans höjd.

shampiz skrev:
:bow: :bow: Håller med dig helt och hållet.
Själv blir jag irriterad på alla som höjer hindrerna på framhoppningen så att framhoppningshindrena är högre än banans höjd.
Det håller jag också med om.
Men om man kan göra det smidigt så det inte stör de som vill hoppa på tävlnings höjden så är det väl ok, det gäller ju även dom som sänker. Det jag hela tiden sagt är att det jag blir irreterad över är när någon ockuperar ett hinder under en längre period så andra inte hinner hoppa det dom vill!

På lokaltävling är större delen av ryttarna tämligen orutinerade och det blir ofta kaos på framridningen, bla för att de inte kommer över hinder, inte kan regler för "hur man rider" mm, en stor del av detta hänger ihop med nervositet, men är dock ändå störande för "den som kan", dock är det lite vad man för ta om man åker på lokaltävlingar för någonstans måste även "blåbären" få börja komma ut på "riktiga tävlingar".

Hoppa på fram på det andra hindret då som inte är ockuperat, det är som du själv skriver bara uppvärmning och om du bara fått hoppa rätt upp så tror jag inte att eran häst skadar sig inne på banan för det, de kan ju redan hoppa och oxer har den ju sett tidigare liksom.

Jag tycker Corzett och Cyllene har skriver mycket tänkvärda saker, själv hoppar jag aldrig "fullhöjd" på framridningen (och mycket sällan att jag gör det hemma på träning heller).

tio-i-tre skrev:
... eller dom som envist skrittar på spåret i stället för innanför

DET är något av det värsta! Jag kan inte hjälpa det men visst , hästar sparkar surar på varandra, länker hinder osv. men att dom som skrittar skrittar PÅ spåret när man ska hoppa fram , det är d mest irriterande:mad:

Ponny1 skrev:
Men som många sagt redan så hoppas det väldigt mycket på framridningen ibland . En del hoppar 10 till 20 språng och då kan man ju tänka sig att de har hoppat en bana på framridningen också :confused: .

Bara 10-20 språng de va snålt..;) På en nationell tävling jag var var det en tjej som startade 4 klasser med sin häst (på två dagar) I framhoppningen till 125 klassen första dagen hoppade hon över 40 språng på framhoppningen. Jag var första som skulle in på framhoppningen efter henne. Det fick vara 9 ryttare inne om jag inte minns fel. Hon red rakt in på framhoppningen tog lilla ca 4 gånger sedan började dom på räcket. Innan jag hunnit in på framhoppningen hade hästen (+ lilla) hoppar ca 10 språng.
Huga.. Kan säga att dom alltid hoppar lika mkt och alltid är placerade så tja det verkar ju funka iaf.
Själv är jag en sånn där som mest bara rider o försöker att inte vara ivägen och hoppar kanske 6-8 språng som mest. Det beror ju givetvis på hästen..

foxtrot skrev:
DET är något av det värsta! Jag kan inte hjälpa det men visst , hästar sparkar surar på varandra, länker hinder osv. men att dom som skrittar skrittar PÅ spåret när man ska hoppa fram , det är d mest irriterande:mad:

Håller med! På tävlingarna idag var det folk som skrittade kors och tvärs FRAMFÖR framhoppningshindrena, irriterande!

Håller fullständigt med!
Det är vansinne att komma till tävling om man inte har tränat på den höjden!
Hoppar själv gärna framlågt och lätt,men det är inte lätt att komma till hindrena som ofta ligger både 15-20cm över klassens höjd!
Löjligt tycker jag!
Har vissa gånger hänt att jag bara kommit åt att hoppa fram på det lilla hindret,då folk tokhöjt.Men det har gått bra ändå (vi har ju tränat höjden hemma)!
Uppmanar också till läsning av Ridsports artikel!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar