Säkning av hinder på framridning!

Sv: Säkning av hinder på framridning!

MoQ skrev:
ofta ligger både 15-20cm över klassens höjd!
Löjligt tycker jag!

Kontakta funktionärer/överdommare 15-20 cm över klasens höjd är inte tillåtet på framridningen.

MoQ skrev:
Håller fullständigt med!
Det är vansinne att komma till tävling om man inte har tränat på den höjden!
Hoppar själv gärna framlågt och lätt,men det är inte lätt att komma till hindrena som ofta ligger både 15-20cm över klassens höjd!
Löjligt tycker jag!
Har vissa gånger hänt att jag bara kommit åt att hoppa fram på det lilla hindret,då folk tokhöjt.Men det har gått bra ändå (vi har ju tränat höjden hemma)!
Uppmanar också till läsning av Ridsports artikel!

nya ridsport? vilken artikel är det du menar?

corzette skrev:
Nu tycker jag du (och de andra) som klagar på sänkningar av framhoppningen e lite kinkiga... För samtidigt säger du "Du kan inte lära en häst att hoppa på framhoppnignen, det får man göra hemma" men dåså då är det ju inget problem att nån sänker för era hästar/ponnier kan ju redan hoppa :idea: .
QUOTE]

Jo men åker man på tävling så skall man inte lära hästen att hoppa ! Man värmer upp hästen ! Det handlar lixom inte om att kunna hoppa utan att hoppa fram !

Är det inte +-10 som gäller för sänking/höjning på framhoppnigen?
Sen ang. dem som hoppar 10-20 språng på framhoppning, läste en artikal där dom intervjuvat två kändra ryttare o frågat hur dem red fram. Båda sa att dom vanligtvis hoppade 15-20 språng. Det beror ju på häst/ryttare hur mkt eller lite man vill hoppa fram och det finns väl inget som är för mkt eller för lite.

corzette skrev:
Nu tycker jag du (och de andra) som klagar på sänkningar av framhoppningen e lite kinkiga... För samtidigt säger du "Du kan inte lära en häst att hoppa på framhoppnignen, det får man göra hemma" men dåså då är det ju inget problem att nån sänker för era hästar/ponnier kan ju redan hoppa :idea: .

Det handlar ju inte om att lära eller inte lära sin häst/ponny att hoppa på framridningen, det handlar om uppvärmning, men om du ska hoppa en 90 klass exempelvis o hästen stannar o stannar så man får sänka ner till 50 cm för att få hästen att hoppa kanske det är ngt som inte är riktigt som det ska. Och även om min häst kan hoppa 90 cm så vill jag ju endå värma upp för både min o hästens skull och då är det ju inte så roligt om det är en häst som stannar o stannar så man får sänka hur mkt som helst.

*Delvis knapplån*

Jag har inget större problem med ryttare som får problem på framhoppningen, de tycker nog inte heller att det är så kul! Ska jag in före dem så ber jag om att få hoppa hindret ett tag och ska jag in efter dem så hoppar jag när de är färdiga. Sen är det ju också så, att bara för att jag tycker att hindren är låga behöver inte någon annan tycka det, eller tvärtom. För att det ska vara trevligt på framhoppning krävs det att man visar hänsyn för varandra och det gäller både de som har problem och de som allting flyter för.

*delvis knapplån*

Visst tusan ska man få sänka om det behövs! Och som sagt - om hästen inte kan hoppa hemma så kan den inte heller hoppa på tävling. Personligen så värmer jag bara min häst på marken och tar två-tre språng på lågt hinder (sockerbitsmodell) innan tävling. Då sparar jag på hästen och minskar risken att mina nerver ska ställa till det på framhoppningen och få som följd att man är osäker inne på banan. Nu hoppar jag sällan tävling men den metoden har alltid funkat för mig. Både med unghäst och rutinerad häst. Han kan läsa av hinderhöjden såpass bra att jag inte behöver ligga och hoppa den höjden för att han ska veta hur mkt han behöver lyfta...

Om du hoppar en liten högre klass då? Eller om du har en stel häst som behöver värma mer?
Man hoppar ju oftast inte fram på högre höjder för att hästen ska lära sig hoppa si och så högt, det gör man självklart hemma, man värmer upp hästen så att den ska kunna hoppa banan utan problem orsakade av att den är stel och inte tillräckligt mjuk och smidig. Alla muskler kan inte värmas från marken, helt enkelt.

På en framhoppning där någon får problem och hindrar min hoppning frågar jag helt enkelt efter deras startnummer. Är de framför mig så får de fortsätta trassla, e de efter så ber jag artigt att på den motiveringen få tillträde till hindret, sen är det oftast inte mera med det.
Folk i lilla sverige är ofta väldigt duktiga att tycka en himla massa men har svårare att säga något till den det berör.
Räkna med att åka på moppo om jag får höra att någon tycker o tänker en massa om mig men inte törs stå för det.;)

Kommunicera mera!!!:bump: :bump:

Håller fullständigt med om att man inte kan lära ponnyn/hästen att hoppa på framhoppningen... Det få man göra hemma!!!

gamila - bra skrivet!! Folk lägger ned så mycket energi på att gnälla å klaga, ta tag i problemet istället, prata med den stackars ryttare vars häst blåvägrar.
Tänk tillbaka på er "blåbärstid" - alla är vi nybörjare! Man måste få göra fel, vara nervös osv. Tala lugnt om för den ryttare som skrittar framför hinder/på spåret att "det är inte så lämpligt att du står där" men gör det på ett snällt sätt å ge ett leende. Fattar inte varför svenska ryttare måste vara så snorkiga å snäsande :(
Man kan faktiskt göra fel/glömma bort sig å förtjänar för den skull inte en mördande blick, eller att bli nästan omkullriden eller nån som fräser/skriker ilsket. Kan inte tänka mig att elitryttare fräser åt varandra! alla kan vi göra misstag. Nästa gång är det din häst som vägrar.

Nä, fram för fler ödmjuka ryttare med leenden på läpparna *fniss*
Visst, det är tävling, men lite hänsyn å respekt måste vi väl kunna visa?

anni0301 skrev:
Visst, det är tävling, men lite hänsyn å respekt måste vi väl kunna visa?
Jag skulle vilja säga så här:

Visst, det är tävling, men vi gör väl det för att det är roligt och lite hänsyn och respekt måste vi väl kunna visa?

Polly_Mulle skrev:
Visst tusan ska man få sänka om det behövs! Och som sagt - om hästen inte kan hoppa hemma så kan den inte heller hoppa på tävling. Personligen så värmer jag bara min häst på marken och tar två-tre språng på lågt hinder (sockerbitsmodell) innan tävling. Då sparar jag på hästen och minskar risken att mina nerver ska ställa till det på framhoppningen och få som följd att man är osäker inne på banan. Nu hoppar jag sällan tävling men den metoden har alltid funkat för mig. Både med unghäst och rutinerad häst. Han kan läsa av hinderhöjden såpass bra att jag inte behöver ligga och hoppa den höjden för att han ska veta hur mkt han behöver lyfta...
Du låter som jag :) jag är nämligen "höjdrädd" men har alltid haft en bra hopphäst om jag tävlat och därmed kunnat lita på att även om jag hoppar fram på 80 cm vid en 110/120 klass så hoppade min häst fullt godkänt (ofta med placering) så visst kan man hoppa fram enbart lågt ! (på träning hoppade vi högre men hur ofta står ens tränare på tävling och hjälper en ?)

De flesta har ett litet cavallettihinder i mitten på framridningsbanan som är ca 20 cm och håller hästen på och vägrar och man ska ockupera kan man väl lika gärna hoppa det tills det funkar och låta de andra hoppa ett par gånger var på de stora hindren. Jag hoppar ca 4 språng på framridningen och jag behöver de där sprången. Blir också förbannad när folk ska ockupera.

Observera:
När jag säger ockupera menar jag stå framför hindret och låta hästen kika en minut etc.. Sådant är slöseri då framhoppningshindren oftast inte är titthinder ..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar