Saknar något?

Limelight

Trådstartare
Jag har en lånehäst hemma över sommaren och har upptäckt en mycket iriiterande sak hon gör. Hon tuggar på impregnerade stolpar och så har jag även en telestolpe i hagen ( som ägs av eon :o ) som hon gnager på.
Mina tankar går först till att hon är uttråkad, men har börjat funderat på ifall hon kanske kan sakna någon vitamin/mineral ja något.. Någon som har någon fundering på varför hon gör såhär??. Jag blir galen!.:confused:
Jag rider henne ungefär varannan dag så ut kommer hon..

Sv: Saknar något?

Först och främst måste du stängsla in telestolpen, de är impregnerade med dödligt gift!!!

Sedan löser du probemet med gnagandet, har hon tillräcklig tuggtid?och finns det annat trä hon kan gnaga på?

Hästar behöver äta 16-18 timmar/dygn vilket du säkert vet, vad många inte tänker på är att hästar har ett behov av att gnaga på trä, det går utmärkt att ta ner sly och lägga in i hagen om man inte har träd i hagen eller vill skydda dem.

Får hon några mineraler alls nu? går hon på bete eller äter hon hö?

Biträder TinyWiny här. Har hon tillräckligt att tugga på? Otillräckligt med grovfoder är en stor orsak till tuggande. Vi har ett stall i närheten där samtliga stolpar blir uppätna snabbt. Hästarna får inte tillräckligt med hö. Våra hästar gnager aldrig på någonting. Men så serveras det också ordentliga höportioner.

Åh helskotta, då ska jag ut direkt och stängsla in stolpen!!!!.
men staketstolpen som är impregnerade, är det också dödligt gift på?

Hon går i dagens läge på bete där det finns väldigt mycket gräs att äta och finns även träd och sly att äta. Finns björk, ask och asp i hagen.
Hon får inga mineraler alls. Tror ni hon skulle behöva det??. Vad för sorts mineraler?.

Hörde med ägarna till henne idag och hon biter tydligen för fullt på stolparna hemma också, men vet inte hur de fodrar osv osv ...

Det är svårt att veta om hon behöver mineraler men helt klart så är hennes gnagande en ovana precis som krubbitning, vävning eller annat som hästen gör för att den blir stressad.
Det kan ju vara så att hon numera får tillräckligt med foder men att hon tidigare inte fick det och då lade sig till med den här ovanan/olaten.

(Jag vet en häst som började krubbita på betet som ett åring, hon tog stöd på den enda pinnen som fanns att ta stöd på, en pinne som saltstenen satt på. De övriga pinnarna hade isolatorer på ovansidan och ström i tråden så en enda pinne, på ett stort sommarbete:crazy: hon var uttråkad och de fick ta henne därifrån eftersom hon bara stod och bet istället för att äta, så det behöver inte vara brist på mat utan kan vara att de inte trivs med sina kompisar)

Om din häst har allt hon behöver, dvs kompis, mat i tillräcklig mängd och sly/träd att gnaga på och saltsten då är det läge att stryka på tjära eller annat medel som smakar illa på stolparna eller sätta distans isolatorer så att hon inte kommer åt dem alls.

Normalt sett är inte impregneringen på stolpar farlig om de kommer emot eller kliar sig (som det är på telestolpar, det kan räcka att hästen kliar sig så kan den med tiden få förgiftningssymptom) men att gnaga/äta på impregnerade stolpar är ju givetvis inte bra.
Jag har hört talas om hästar där man funderat på om de har blivit beroende av medlet man impregnerar med, men hur stor sanning det är i det vet jag inte.

Jag hade provat att ställa in en mineralbalja brevid salstenen, då har hon mineraler om hon behöver.

De kan alltså få ovana att bita på stolpar mm likadant som du skrev vävning mm. Suck!. Enligt ägarna så bet hon redan när hon kom till dem för ca 5år sedan och har även fått med sig de andra 2 hästarna de har. Så de har tydligen 3 hästar som biter på stolp :(.

Hon är väldigt stressad av sig som häst, kan inte direkt lugna ner sig. Kanske är ett stressbeteende då om jag fattar dig rätt.

Men ska iväg imorgon och köpa mineraler så får vi se. Min sambo funderar på om det kan vara koppar hon kan sakna, för impregnering innehåller väldigt mycket koppar säger han.
Och det är helst de impr. stolparna hon går på. Fick byta en gammal rutten stolp idag och bytte då till impr. stolpe, och vad gör hon?? Jo hon går direkt fram och börjar bita. Beroende?!.

Ganska jobbigt att kladda på tjära på varenda stolp för hon biter inte bara högst uppe utan även mitt på och nere vid backen...

Hoppas mineralerna hjälper :idea:

En annan fråga i det hela... Hur märker man förgiftningssymptomerna??. Tänkte om hon nu har blivit förgiftad eftersom hon redan bitit på telestolpen..

Jag har flera stolpar i hagen så ska näta in dem alla :(.

Tyvärr tror jag att det är en olat. Och den börjar med att dom haft tråkigt eller hungrigt.

Men prova med mineraler. Det kan ju inte bli sämre;)

En annan fråga i det hela... Hur märker man förgiftningssymptomerna??. Tänkte om hon nu har blivit förgiftad eftersom hon redan bitit på telestolpen..

Jag har flera stolpar i hagen så ska näta in dem alla :(.

Jag vet inte hur det yttrar sig på häst men på människa kan det bli som brännskador om jag inte minns helt fel.
Vid längre tids exponering vet jag faktiskt inte vad som kan hända.

Tänk på att "elgubbarna" måste kunna klättra upp i stolparna så att du sätter staketet en bit ifrån så att de kan stå emellan staket och stolpe.

Om det nu är en olat hon har, så har hon haft det i minst 6år, då min mor ägt henne i 6år och hon alltid hållt på såhär.
Jag vet inte, tror mera på att det är ett stressbeteende nu när man tänker efter, på henne alltså för finns säkert olika orsaker för alla hästar. Hon är mycket stressad inombords, riktigt synd om henne, man undrar verkligen vad hon vart med om innan min mor köpt henne, ( hon är 14år ).

Har vart iväg idag och köpt mineraler iaf, hoppas att det kommer hjälpa. =).

Klantiga jag, tänkte ju inte på att elgubbarna måste kunna klättra i stolparna :o.
Jag näta ju in stolpen, inte stängsla runt utan verkligen vira nät runt och satte fast, undra när man får skäll för det :p :D

Jag tror att de flesta udda beteende kan hänföras till stress, fast olika sorters stress.
Det är ju enormt stressande för en häst att inte få tillräckligt att äta, precis som det är stressande att vara ensam.
Vissa hästar utvecklar ju ovanor som krubbitning, vävning, bitning osv. medans andra blir sura, hugger och sparkar, blir nonchalanta eller annat som inte hör till hästens naturliga beteende.

Det är ju därför man inte bör förhindra dem att utföra ovanan utan bara erbjuda minst farliga alternativ, just eftersom det lugnar hästen, det är som att sätta en plåster lapp över munnen och bakbinda händerna på en rökare, beroendet lär inte försvinna och inte heller stressen som gjorde att de började utan förhindrar man ett beteende så kommer snart ett annat istället.

Ja det lär ju bli kul att få veta vad elgubbarna säger om nätet:p men de kanske kan klättra i stolparna ändå:)

Hoppas på att beteendet på min lånehäst kan dämpa sig iaf, har sagt till ägarna att sätta distans isolatorer och att alltid se till att hon har något att gnaga på i hagen ( träd ). Här har hon det utan problem, men vet inte riktigt hur det ser ut hemma hos ägarna.
Hon äter mineralerna som jag stallt ut i hagen, undra om hon saknade något sådant, för den andra märren hon kollar inte ens åt baljan :crazy:.
Och så har jag tagit åt mig hårt om telestolpar, så det ska ut och nätas eller stängslas in. Har flera stycken i andra hagar också..

Jadu, hopaps de kan klättra i stolpen med nätet, annars lär de kanske klippa dän det och skriva en lapp till mig att aldrig göra om det :D

Men kreosot är väl förbjudet numera? Som din sambo säger tror jag att det mest är koppar som används nuförtiden. Det finns olika typer av imprgnering också en massa klasser, som innehåller olika mängd impregnering.

Men kreosot är väl förbjudet numera? Som din sambo säger tror jag att det mest är koppar som används nuförtiden. Det finns olika typer av imprgnering också en massa klasser, som innehåller olika mängd impregnering.

Jag har också hört att kreasot är förbjudet, men de äldre telestolparna innehåller det fortfarande för de byter liksom inte ut de äldre stolparna utan det är mera att nya stolpar inte får ha det i sig :).
Impregnering innehåller koppar, därför han tror att hästen saknar det :)

Gamla stolpar innehåller arsenik som är narkotiskt.
Hästen är antagligen arsenik-knarkare.
Det är mycket svårt att komma tillrätta med.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 053
Hundhälsa Min Mini har ju lagt på sig lite över ett halvkilo kortisonfetma och behöver gå ner det för att få lättare med sina taskiga lungor och... 2
Svar
26
· Visningar
1 743
Hästmänniskan Jag är en hästtjej ut i fungertopparna. Jag var en sån där liten flicka som cyklade 1mil till närmsta stall. Mockade alla boxarna och...
Svar
6
· Visningar
1 583
Senast: Ämelie
·
Foder & Strö Vill ha lite tips, har tyvärr dålig koll på olika foder. Ska göra en analys på hö´et för i år och utgå från det. Men som sagt ge lite... 2
Svar
26
· Visningar
2 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V