Saknar B- och E-vit vad kan man ge????

F

FirstAttempt

Jag har gått över i från Krafft Min Röd till Steel Joint och då saknar jag B- och E-vitamin (lite biotin också men det fixar sig) vad kan jag ge för att få i hästarna bara dessa vitaminer? VSL eller vetegroddsolja men så är det bara B-vit eller?? Snälla hjälp mej :bow:

Sv: Saknar B- och E-vit vad kan man ge????

Många fodermedel innehåller vit E så det beror på vad hästen äter i ö. B-vit tillverkas i hästen och finns dessutom också i många fodermedel. HH

Annars äter han havre kornkross olja salt soja hö och hösilage. Han vägrar äta betfor just nu..han är en periodare, bland är det inget som passar nu är det bara betfor som inte passar.

Jag vet att Emin har dessa vitaminer på flytande form. En flaska med B-Vitamin och en med E-vitamin! De är dessutom prisvärda om man jämför med andra alternativ!

Har också gått över från "vanliga" mineralfoder till Steel Joint. Jag ger B-vit och VSL till hästen utöver Steel Joint. VSL för att få i hästen något med selen också eftersom det ej finns tillsatt i Steel Joint.

//Alice

Om du vill ha både B- och E-vitamin skulle jag testa med foderjäst. Jag testade med det och det verkar fungera bra, behöver inte ge mer än två matskedar har jag hört (kallblodstravare på 500 kg) :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
585
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 072
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Karoliten
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 899
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar