Säkerhetsväst

Piffpuffen

Trådstartare
För att få lite mera uppdaterad info än den jag fick genom att söka på trådarna gör jag en ny tråd.

Vilka märken av säkerhetsvästar är godkända för galoppen?
Vill ha en väst som jag kan använda både till fälttävlan och galoppen (om jag skulle få för mig att jag vill rida lopp:D ).

Så tips på en BEKVÄM och bra väst vill jag ha, och gärna vart jag kan hitta den.

Sv: Säkerhetsväst

Är det inte så att säkerhetsvästarna inom fältävlan måste vara klass 3 medans inom galoppen bara klass 1? Har för mig att det var en stor skillnad.

hm jag har ingen aning. Men då kan jag ju lika gärna köpa en som är klass 3 så den verkligen fungerar över allt.
Och rätt som det är så kommer dom på att dom ska ha en högre klass även i galopp.

Det står så här i reglementet:
"Skyddsvästen ska ha en standard som håller lägst EN 13158.2000 Level 1 enligt EU-standard. Det finns inga krav på CE-märkning av västen. "

Har aldrig tänkt på att köpa en annan väst, då det var axelklaffar på klass 3 ( vill ha fri rörelse med armarna ) och vill ha en lätt väst som inte väger allt för mycket.
Jag köper helt enkelt det som är anpassat för galoppen och har inte reflekterat över den här frågan alls innan. Alla rider ju med klass 1 såvitt jag vet och har sett.

Fälttävlansvästarna är betydligt tyngre och otympligare men ska man bara ha den i träning och inte behöver tänka på vikten etc i löp så fungerar en klass 3 alldeles utmärkt. Många inom galoppen har än så länge svårt att vänja sig vid klass 1 västarna då kraven var betydligt lägre tidigare och allt är ju en vanesak!

Köp en RaceSafe, är jättenöjd med min!

Den sitter väldigt bra på framsidan, särskilt vid midjan och revbenen eftersom att det är blixtlås samt en "övergång" mellan skyddet och tyget vilket kan kännas skönt när man står i extremt lätt sits så att man slipper ha något som skär in i midjan.

Har dock aldrig testat jockeysits och ska således inte uttala mig om det, men i övrig användning av Racesafe så är jag mer än nöjd! (klass 3 väst och är godkänd för FT)

Har också en Racesafe och är jättenöjd, väldigt bekväm även i kortare läder. Den är något tjockare och tyngre än jockeyvästarna men inget som stör mig i alla fall. Axelklaffar har den inte. Tyvärr är det snörning på sidan som lätt går upp, vilket är lite irriterande.

Jadu, så många gånger man knutit trippelknutar på den där västen :angel:

Axelskydd finns att köpa separat har jag hört (kolla västtråden på ft-forumet).

Nej precis, det var lite så jag tänkte. Men är det egentligen ett "krav" på att använda klass1 inom galoppen? Får man använda klass 3 om man nu vill det? Inte för att jag kommer byta, men jag kunde inte hitta någonstans i reglementet där det stod något om det.

Ok då vet jag. Ska inte (vad jag vet) rida några lopp utan bara träna så det får bli en Racesafe i klass 3. Då funkar den ju i fälttävlan också. Plus att jag vill ha axelskydd, har smällt i en axeln för 4 år sedan och har fortfarande ont av det:(

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
743
Senast: iNHALE
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
878
Senast: Takire
·
Utrustning Jag behöver tips på bra säkerhetsvästar, vill gärna ha en bekväm väst men jag vet inte riktigt vilka västar som ändå är någorlunda...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: __sofia__
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka