Säkerhetsväst

Sv: Säkerhetsväst

Jag red med väst förut men då jag är en dressyrryttare blev detta alldeles för klumpigt och stelt när man började bli lite bättre. Nu använder jag endast väst vid terrängritt eller under hoppning med okända hästar (typ ridläger). På hemmaplan rider jag inte ens med väst när vi hoppar ute..

Jag är 33 år och rider alltid med väst när jag rider ut eller hoppar. När man har vant sig blir det lika självklart som att ha hjälm. Det känns nästan lite olustigt att rida utan västen i dressyr till och med. Den enda gången som västen stör mig är när det är varmt ute, då blir det rejält svettigt. Men då brukar jag påminna mig om att det faktiskt skulle kunna hända att jag gör en dundervurpa just denna dag - och hur mycket hade man inte ångrat sig då i efterhand om man skippat västen bara för att det är varmt?

Med åldern kommer förhoppningsvis en bättre självkänsla som gör att man struntar fullkomligt i att man mest ser barn som rider med säkerhetsväst. Det är ungefär som när man gick på högstadiet och inte ville ha mössa trots att det var 10 minusgrader. Man blir smartare och resonerar mer förnuftigt. På med västen, säger jag. Om det är något som är töntigt så är det att riskera sin egen säkerhet bara för att inte sticka ut ur mängden!

Skaffa dig en bekväm väst. Jag har gått från en av den äldre varianten till en ledad Rider's Company - det gör en enorm skillnad och dessutom kan man fälla upp "ryggflärpen" om man vill bli mer rörlig.

Jag rider alltid med väst! Har gjor det sedan 7-8 års åldern (nu är jag 16) när min mamma tvingade mig. Jag hatade henne föst henne för att hon tvingade mig (eftersom ingen annan hade det), men nu är jag mest tacksam :D.

*kl*

Kan börja med att jag är 18 nu, och hela mitt liv, sen jag var 4 har jag varit tvingad att använda väst. All heder åt mina kloka, icke hästkunniga föräldrar :bow: som lagt de tusenlapparna som västarna kostat på mig. Jag ramlat av mycket, och ofta under min ponnytid och antagligen varit halvt sönderslagen utan västen.

MEN på senare år så har det varit just när västen användts som jag flugit av, och då pga att min balans försämras markant med väst, det blir otympligare och stelare. Jag använder väst väldigt sällan numera, dels för att den inte passar och att jag inte har råd att lägga pengar på en ny själv, dels för att jag vantrivs något otrolitg i den.
Finputsningen (om man får kalla det så på hobbynivå ;) ) i dressyren blir mycket sämre med västen och jag upplever mig mest irritera mig på den och tappa fokus på ridningen.

Hoppning i skogen, uteritter när jag vet att det blir mycket fart och hoppträning på banan - då brukar västen åka på. Men det har hänt att jag glömt eller av någon mindre smart anledning inte använt den då heller.

JA, man kan ramla av i skritt och på långa tyglar, det har hänt mig också och jag har slagit mig ordentligt trots väst (den har ju skyddat det den ska sas) men jag ser egentligen ingen anledning att "bry" sig om hur andra gör eller lägga sig i varför folk gör si eller så.

Däremot tycker jag att man borde gör med ridning som med cykling - Under 15 ska det vara krav på åtminstone hjälm och gärna väst.

Det är en billig livförsäkring! Från en oförsiktig Vimzis som ändå anser att hon har sig själv att skylla om hon skulle bli mosad under häst. :D

Jag ska köpa en ny, min nuvarande är för sto och heljobbig att ha på sig. Så nu rider jag utan, och ja, nu sitter jag här med sprickor och blåmärken överallt. :angel:

ja, jag använder väst, men detta enbart för att min sambo tvingar mig. (han vägrar lunchfodra annars och jag är beroende av hans hjälp). intelektuellt sett förstår jag att det är smart att använda väst, men det känns så sjukt obekvämt och instängt. Har provat många märken och modeller men inte hittat nån riktigt skön. och idag tjuvred :angel: jag faktiskt utan och det var otroligt skönt. helt plötsligt kunde jag ha en bra hållning utan att få skav

maria

Jag rider med väst sedan jag skaffade min unghäst. Hon är coolare än de flesta äldre hästar, men hon är dock unghäst. Jag är också "gammal" :D nu, och har lärt mig att jag inte är odödlig. Tycker faktiskt inte att västen stör mig mycket, förutom att jag känner mig klumpig vid avsittning (fast det finns säkert smidigare västar än min) och att västen kan vara väl varm ibland.

Hur det ser ut, det bryr jag mig inte ett endaste dugg om. Det har jag också åldern att tacka för, tror jag. Jag har börjat strunta mer och mer i vad andra tycker om hur jag ser ut och vad jag gör.

Senast ändrad:

Bryr mig inte heller om hur det ser ut, och folk är smarta som använder väst..men själv står jag inte ut med det..

Jag köpte säkerhetsväst första gången när jag skulle rida in min busponny. Och nu skulle jag aldrig tänka mig att rida utan någon gång. Jag har den även när jag rider dressyr. Även om där inte finns något hårt så har jag trillat av några gånger och dels kommit under hästens ben :crazy: sen sist så flög jag genom/under staketet och då dämpade västen lite :) Jag är 30 år och köpte väst när jag var 17, men har nu köpt en ny och lite snitsigare än den första :)

kl

Nu har jag fortsatt och gett min väst eller jouicepressen som jag kallar den (hade ingen aning om hur mycket svett jag kunde alstra innan jag red med väst) och jag måste säga att det går riktigt bra. Fick beröm av min tränare att jag tagit mitt förnuft tillfånga. Det enda problemet är värmen. Jag svettas floder under min väst! Kan man inte göra lite ventilationshål i den?

Men av åker den inte i vart fall. Efter alla mina skador så känner jag att jag bara har en sista chans på mig. Åker jag av igen så vet jag inte vad som händer...

Är 40+ och rider ALLTID medsäkerhetsväst. Finns smidiga västar som inte känns så klumpiga. Köpte en Race Safe för ca 900kr. När man väl vant sig så blir det en vana. Visst är det jobbigt att ta på sig västen en mycket varm sommardag, men jag skulle ALDRIG förlåta mig själv om jag åkte av just den gången.
Hästar är levande djur med ett flyktbeteende och kan i alla situationer (hopp, dressyr, uteritt) bli skrämda. Tänk om det just där du trillar skulle vara en stubbe, sten, en staketstolpe el.dyl.

När jag gick i 6 eller 7:an (hmm, 12-13 år nånting) tvingade min mamma mig att köpa en säkerhetsväst för mina födelsedagspengar :smirk:
Annars fick jag inte rida på den där 'galna ponnyn' :D som jag skötte då.

Den är jättebra! Har den alltid när jag hoppar och rider ut! Känner inte ens att jag har den. Lätt att ändra i storlek, är nu 21 och den passar utmärkt.

Men i övrigt använder två andra vuxna i stallet säkerhetsväst när de rider. (av typ 6 personer).

(hade ingen aning om hur mycket svett jag kunde alstra innan jag red med väst) jag svettas floder under min väst! Kan man inte göra lite ventilationshål i den?
:) Känner igen det där, speciellt när det är så varmt som det var i förrgår! *pust* Men jag rider inte utan väst då jag har skadat ryggen ett par gånger och vill verkligen inte råka illa ut igen! En olycka sker så lätt, och både kiropraktor och sjukgymnast frågar varje gång jag är där om jag använder säkerhetsvästen. Känner det dock som att jag är den enda vuxna (33) i omgivningen som rider med säkerhetsväst. :o :smirk:

Efter dressyrträningen i början på veckan så hade jag allvarliga funderingar på ventilationshål.

Inte törs man öppna och fläkta lite, med min vanliga tur så åker jag garanterat av i just den sekunden!

I stallet där jag står andvänder 2 av 3 säkerhetsväst, och vi är alla vuxna. Personligen använder jag alltid väst och skulle aldrig drömma om att rida utan (utom på tävling då...)

Förstår inte riktigt resonomanget med att det är så dyrt. För mig så är min rygg värd mer än ett par tusenlappar! :bump: Vill ju kunna gå och rida även i fortsättningen...

Tips till er som blir varma. Använd en tröja i funktionsmaterial som andas mellan kropp och väst. Ska ju inte säga att man inte blir varm ändå, men det hjälper lite iaf.

Jag rider alltid med väst, spelar ingen roll om jag rider dressyr på banan, hoppar eller rider ut den är alltid på. Har man varit med om en olycka så skyddar man sig efter det :)

Tips till er som blir varma. Använd en tröja i funktionsmaterial som andas mellan kropp och väst. Ska ju inte säga att man inte blir varm ändå, men det hjälper lite iaf.
Jag använder alltid tröjor i funktionsmaterial under säkerhetsvästen. Det blir lika varmt, tycker jag, men de torkar i alla fall snabbt så man slipper gå med en dyngsur tröja på sig när man tagit av sig västen!

Jag är 21 år och rider alltid med säkerhetsväst. Har gjort det sedan jag var kanske... 9 eller nånt sådant. Det kan kännas lite klumpigt vid dressyrpass men å andra sidan har man vant sig vid det. Och om inte annat kan man se den som den stadigaste sportbh:n ever, som ger ett suveränt stöd till tuttarna :idea:

kl

Slarvar tyvärr bara mer och mer med västen, tycker den är väldigt klumpig och obekväm. ( Zippa ).
Det började med att jag inte hade den i dressyr pga att man då inte fick tävla dressyr med väst. Sen började jag rida utan väst när jag red ut, och även nu i hoppningen. Så den åker i princip bara fram i terrängen, där skulle jag aldrig få för mig att inte ha väst!:eek:
Så man kan säga att jag inte använder väst pga min lathet...:o

Så tyvärr, inte så mycket västanvändning för mig, visserligen är min häst väldigt stadig och skulle aldrig göra nått dumt, men man vet ju aldrig med hästar, dom är djur och har en egen vilja ibland.

Men jag har alltid hjälm iaf!:angel::banana:

Jag använder alltid väst när jag rider ut eller hoppar. Investerade i en Race Safe 2000 i vintras och det är en enorm skillnad mot de gamla västarna, så mycket smidigare! :love: När jag rider dressyr åker den däremot av, eftersom jag vill vara så smidig som möjligt. Vår nye häst är lite som en unghäst fortfarande så det känns tryggt att ha västen på när jag är ute i skog och mark och han hoppar till för diverse "spöken". :cool:

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
831
Senast: Takire
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka