Sv: Säkerhetsväst
*kl*
Kan börja med att jag är 18 nu, och hela mitt liv, sen jag var 4 har jag varit tvingad att använda väst. All heder åt mina kloka, icke hästkunniga föräldrar
som lagt de tusenlapparna som västarna kostat på mig. Jag ramlat av mycket, och ofta under min ponnytid och antagligen varit halvt sönderslagen utan västen.
MEN på senare år så har det varit just när västen användts som jag flugit av, och då pga att min balans försämras markant med väst, det blir otympligare och stelare. Jag använder väst väldigt sällan numera, dels för att den inte passar och att jag inte har råd att lägga pengar på en ny själv, dels för att jag vantrivs något otrolitg i den.
Finputsningen (om man får kalla det så på hobbynivå
) i dressyren blir mycket sämre med västen och jag upplever mig mest irritera mig på den och tappa fokus på ridningen.
Hoppning i skogen, uteritter när jag vet att det blir mycket fart och hoppträning på banan - då brukar västen åka på. Men det har hänt att jag glömt eller av någon mindre smart anledning inte använt den då heller.
JA, man kan ramla av i skritt och på långa tyglar, det har hänt mig också och jag har slagit mig ordentligt trots väst (den har ju skyddat det den ska sas) men jag ser egentligen ingen anledning att "bry" sig om hur andra gör eller lägga sig i varför folk gör si eller så.
Däremot tycker jag att man borde gör med ridning som med cykling - Under 15 ska det vara krav på åtminstone hjälm och gärna väst.
Det är en billig livförsäkring! Från en oförsiktig Vimzis som ändå anser att hon har sig själv att skylla om hon skulle bli mosad under häst.