Säkerhetsväst

Sv: Säkerhetsväst

nu är jag visserligen bara 15 men jag hoppas ändå det är ok att jag slänger in lite ord här:D Vill bara säga att jag tycker det är dumt när man bara andvänder väst vid uteritt och hoppning.. kan hända precis lika mycket vid ett dressyr pass!!! Skulle bara skritta av min häst en gång i padocken å vips så flög man in i en stolpe!!å tack å lov hade jag väst annars hade nog min ryggrad varit av idag,så jag har ALLTId väst vad jag än ska göra på häst ryggen ! Så mer säkerhetsvästar åt folket!!:banana:

kl.

Är bara 17 men svarar ändå.
Har lärt mig rida med väst. Min farmor (hästkunnig) köpte en åt mig så fort jag visade att ridningen var något jag tänkte fortsätta med. Under de 7 år jag ridit har jag varit utan ett halvår (västen stals och pengarna fanns inte till en ny). Nu har jag en saferider (?) som jag verkligen älskar, sitter inte upp utan den.

Jag är snart 42 och har väst när jag rider ut. Men den är gammal och otymplig (har fått låna den) så jag funderar på att köpa en egen men de är ju så dyra.

I mitt stall är det två vuxenryttare till som använder väst.

Blir lite konfunderad när en vuxen ryttare säger att en väst är dyr? Den kostar mellan 1000 och 2000,- Är det dyrt för en livförsäkring? Det tycker inte jag.

Själv har jag två västar men trivs inget vidare i någon av dem. Den ena är för lång i ryggen och gör att man sitter som en eldgaffel (Ransome Jockey Association), den andra sitter alldeles för hårt runt kroppen och känns stel (Equi Comfort Beta 3).

Vill gärna ha tips på någon som känns bra och bekväm. Pris spelar inte så stor roll.

Jag tycker man ska ha några olika hjälmar till olika tillfällen och likaså säkerhetsvästar. Hade jag haft en bra och passande väst hade jag säkert haft den på jämt.

Mvh QP

nu är jag visserligen bara 15 men jag hoppas ändå det är ok att jag slänger in lite ord här:D Vill bara säga att jag tycker det är dumt när man bara andvänder väst vid uteritt och hoppning.. kan hända precis lika mycket vid ett dressyr pass!!! Skulle bara skritta av min häst en gång i padocken å vips så flög man in i en stolpe!!å tack å lov hade jag väst annars hade nog min ryggrad varit av idag,så jag har ALLTId väst vad jag än ska göra på häst ryggen ! Så mer säkerhetsvästar åt folket!!:banana:

Det är just så det är!

En vän till mej påstod att hon inte behövde hjälm eftersom hon aldrig ramlade av:eek: Hon ändrade sej den dagen hennes häst reste sej under en trädgren och hon slog huvudet i. Hon skadade sej inte men fick sej en tankeställare.

Hästar kan gå omkull så man far med huvudet före i asfalt, man kan få en spark när man leder unghästar o s v. Allt kan hända och gör det också.

Jättebra att du som är så ung är rädd om dej:banana:

Mvh QP

Jag rider alltid med väst, även på sommaren när det är jättevarmt. Säkerhet framför allt.

Är 32 år och har alltid min väst på mig. Fast att jag har en supper snäll häst så vet man aldrig , även den lungnaste kan bli rädd.

Rider ALLTID med väst.Om jag rider utan känns det som om jag inte får samma stöd som om jag rider med väst.Jag har vant mej vid det och tycker nästan att det är obekvämt att rida utan. Förässten tycker jag att det är onödigt att inte ha det, i vilket fall så hjälper det ju mot skador.Förstår inte varför man ska rida utan??

Blir lite konfunderad när en vuxen ryttare säger att en väst är dyr? Den kostar mellan 1000 och 2000,- Är det dyrt för en livförsäkring? Det tycker inte jag.

Eftersom jag har en väst även om den är gammal så är jag ju inte utan livskydd men den är stel och otymplig. Jag är alltså för snål för att köpa en ny bara för att få en bekvämare.

Hade jag inte haft någon väst alls hade det varit en annan femma.

Men jag kan ju alltid önska mig en när jag fyllr år :idea:

:bow: Och sen kan man ju faktiskt bli trampad på, få en häst över sig eller få massa sparkar om man t.ex fastnar i stigbygeln även när man rider dressyr inne i ridhus.

Eftersom jag har en väst även om den är gammal så är jag ju inte utan livskydd men den är stel och otymplig. Jag är alltså för snål för att köpa en ny bara för att få en bekvämare.

Hade jag inte haft någon väst alls hade det varit en annan femma.

Men jag kan ju alltid önska mig en när jag fyllr år :idea:

Bra idé:banana:

Nu är det ju inte helt lätt att hitta någon bekväm och välsittande väst enligt min uppfattning. En som känns bra i affären känns på ett helt annat sätt när man kommer upp på hästryggen, det är i alla fall min erfarenhet.

Tips mottages gärna:bump:

Mvh QP

bra av dig att använda väst! den har verkligen hjälpt mig vid ofrivilliga avsittningar :)

Min dotter får inte rida utan väst, alltså blev jag också tvungen att göra det. Men nu efter ett par år och en del ordentliga vurpor skulle jag ALDRIG sätta mig på min snälla häst utan väst. Hon är ju ändå ett djur som man aldrig kan vara 100% säker på, kan räcka att en fågel far upp framför henne. Jag är 45 år och älskar min väst.:rofl:

Efter min senaste vurpa (inslagen svanskota +tidigare skador på ryggen) så har jag bestämt mig för att händan efter sker all min ridning med säkerhetsväst! Jag har insett att jag är ganska ensam som vuxen ryttare med att använda väst. Hur gör ni andra bukefalister? Rider ni med väst?

Sedan jag trillade rakt ner på köksstolen och bröt revbenet när jag skulle hänga gardiner, så rider jag med säkerhetsväst. Insikten om hur jä-la ont det gör fick mig att förstå att jag aldrig skulle kunna ta hand om hästen om så skulle ske. Så ensamma uteritter och hoppning så finns den alltid på och nästan alltid annars med. Köpte en med små brickor i, nu finns även billigare varianter. Mycket bekväm och inget jag tänker på att jag har på mig, en vanesak.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Jag (30år) har blivit så osäker och rädd vid all hantering/ridning av hästarna efter att mina två senaste barn (11mån och 2,5år) kommit till världen,
så jag känner mig mkt tryggare om jag har väst när jag rider ut eller rider själv på banan ( i alla fall när jag rider en häst som jag inte tycker att jag känner riktigt, den kan bocka och bralla ibland).

Har jag inte västen när jag rider ut är jag jätterädd och stel som en pinne. Sitter och trycker mig upp ur sadeln + att jag "kurar ihop mig" har jag märkt så jag har ont i hela kroppen efter en längre tur... :crazy:

Hoppas att jag ska bli mig själv igen någon dag och kunna rida som förut, men väst är smart att ha vare sig man är rädd eller inte för olyckor kan alltid hända.

Eftersom jag kräver att min dotter ska ha på sig sin är jag tvungen att ha på mig min väst också! OK, vanesak - men bekväm - nä! Värst är det när man ska sitta av! Snyggt avhopp med klackspark funkar inte för mig längre......

förr red jag alltid med det... speciellt när ja red en hingst, kändes som det var dags att ha den då liksom. nu när ja börja rida min häst hade ja väst från början, men nu känner ja honom och vet hur han funkar, så vid dressyrpass och under varma dar blir dte ingen väst. men självklart under uteritter, speciellt om jag är ensam !

Har ramlat av på ett osannolikt sätt i ridhus med mjukt underlag men hamnade på rumpan med ryggen rak och fick en kotfraktur. 4 mån sjukskrivning och då var det inte på min egen häst som jag alltid rider i skogen med. Nu har jag investerat i en ridväst ca 1400:-och ska börja använda den även om den typ av skada inte hade klarat sig med västen. Jag har börjat rida min egen häst igen och även om jag känner mig tryggare med henne så kan det ju alltid komma nån älg eller så. Jag har lärt mig den hårda vägen att säkerhet är viktigt så en säkerhetsväst är en bra investering.:idea:

Jag är 20 snart och har aldrig ägt en ridväst. Fick dock en tankeställare häromdagen när kompisen hamna under en av våra hästar när hästen gick omkull. Så nu SKA ja och hon köpa oss säkerhetsvästar. Även den snällaste hästen kan ju snubbla o gå omkull väldigt ila..

Men vilka skador borde västen skydda för exakt har jag funderat på?för jag läste på hööks sida att det inte va ett säkert skydd för ryggraden. Dessutom om västen är det minsta för stor (lång)och åker uppåt lite när olyckan är frame så kan ju västan slå upp i en av nackkotorna så man kan bli förlamad för resten av livet..Så för mig som är kort o lite bred dessutom kan kanske få lite problem med att hitta en som pasar riktigt bra..

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
831
Senast: Takire
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka