Säkerhetsväst

N

NearlyBrainlessAmie

Har tänkt att skaffa mig en ny säkerhetsväst och funderar nu på vad det är för regler som gäller för säkerhetsvästar i amatörlöpningar.. Får man använda vilken väst som helst, om inte, vad krävs för att en väst ska vara godkänd?

Jag kollade på feednraces hemsida (http://www.feednrace.se), de har två olika typer, en "Beta klass 3" och en "jockeyväst". Är båda godkända i löp? Kikade också på en på ridsportsshopen (http://www.ridsportshopen.com), som också är klass 3 men är lite billigare. Såhär ser den ut: http://www.ridsportshopen.com/bilder/images/D8600.gif.
Vilken tror ni är bäst? eller är det nån som vet någon annan stans man kan köpa "jockeyväst"?

Kram :bow:

Sv: Säkerhetsväst

Hej.
Jag har en sån från ridsportshopen. Jag tycker den är jättebra och skönare än den från feed n race. Rekomenderar verkligen den från ridsportshopen.
Därimot är den kortare över ryggen än vad den från feed n race är så eftersom jag inte är så lång, spec över ryggen, så passar den mig bättre.
På min vän passar den inte alls eftersom hon är lång över ryggen.
Det är nog den största skillnaden på dom jag kan komma på... :)

Satsa på en väst som är gdk i england(= gdk överallt) typ "Racesafe", dock räcker det med klass 1 (den tunnaste). Klass 3 västarna är obligatoriska i fälttävlan och Monté(!). Norge har krav på säkerhetsvästar och hjälmar enligt de engelska kraven och om de inför regler i Sverige så tror jag att de följer efter. I dagsläget står det bara att ryttaren skall bra hjälm och säkerhetsväst, ingenting om vilken...

Finta*k-västen som det ser ut att vara från ridhästshoppen är inte betaklassad alls över huvud taget. Den har genomgått ungefär samma tester men är inte betagodkänd.

Okej! Så om man har svensk licens men ska rida löp i norge, måste man ha en väst som är godkänd enligt deras regler?

Hur vet man om den är godkänd? Är det vissa speciella märken eller nått?

:bow:

Helt rätt!

Det finns märkning i västarna men jag har inte full koll på exakt vad det ska stå. Racesafes klass 1 västar är gdk och det är den som de flesta använder. Vad gäller hjälmarna så ska de vara märkta med ett speciellt serienr.

Liknande trådar

J
Utrustning Hej! Jag startade en ny tråd om detta men den verkar ha försvunnit så jag startar en ny för och se om detta går bättre! Det är så...
Svar
4
· Visningar
5 058
Senast: justride
·
S
Utrustning Jo jag såg ett test på säkerhetsvästar och det var så många som inte blev godkända. Jag har tänkt köpa en men nu blev jag lite...
Svar
3
· Visningar
976
Senast: Havregryn
·
Fälttävlan Skulle bara in i hästbutiken och glo lite, kanske köpa en borste till man o svans. Gissa vad jag kommer ut med. Jo, en...
2
Svar
21
· Visningar
3 015
Senast: amandatuffe
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 178
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar