Säkerhetsväst????????????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nicken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 506
N

nicken

Jag tycker inte om säkerhetsvästar alls. De skyddar ju inte armbågarna och axlarna så bra. Jag gick till en MC affär och köpte mig en MC jacka istället. Skyddar bättre dessutom. :bump:

Jag gjorde samma sak som du.. tröttnade på att prova dessa stela klumpiga skyddsvästar för ryttarfolk och begav mig till en MC-butik och köpte ett ryggskydd för crossåkare.. en armbåge läker ganska lätt men ryggen gör det inte, därför köpte jag inte en sån dät tröja med inbyggda skydd..

men så bör man ha skydd efter vad man håller på med för gren.. inom fälttävlan måste´man vara skyddad till tänderna.. medans man inom dressyr inte behöver ha t.ex lårskydd..

Jag minns sist jag provade en vanlig skyddsväst och den satt inte bra kan jag lova och det va garanterat INTE skönt att klämma sönder tuttarna :eek: (jag provade alla modeller den ridsportaffären hade hemma) jag förstår inte varför skyddsvästarna är utvecklade för killar? ska det vara svårt att tillverka två veck frampå så att man får ha sina bröst ifred? :smirk:

jag köpte en sånhär väst häromdagen.

den är otroligt bekväm att ha på sig faktiskt! sitter perfekt! :)

och mer skydd vill jag inte ha, måste ha min rörlighet!

jag tror att säkerhetsvästar är nånting man "lär" sej rida med... precis som när man går ut ett par nya, ngt trånga skor :)

jag tror att säkerhetsvästar är nånting man "lär" sej rida med...

mm håller med. Minns när Jofa-hjälmen kom. Hujeda mej så hemsk den var. Numera finns en massa andra klumpiga varianter men inte den gamla, lätta, tunna "kasken". :) men man vänjer sej. Då var det nästan ingen som använde hjälm när jag började på ridskola. Det kom någon regel när jag var i 10-årsåldern att man var tvungen på lektion. Oj vad vi protesterade.
Idag (kanske något klokare) undrar jag istället: - Varför inte ha krav på säkerhetsväst?

Jag tycker att det klämmer lite på bröstena men jag kan ju knapppt något om all utrustning. Jag tror jag behöver få veta lite mer om sådant heh

jo...men d gäller att hitta en som passar ordentligt...
tyvärr så ser man många som rider med västar som inte passar alls...och då blir d obekvämt och folk använder inte den däför..
eller så använder d en väst som inte passar och därför inte skyddar..

Prova med MH:s säkerhetsjacka (Body Guard).
Den har skydd för axlar, armbågar, ryggrad, revben, höfter och ländrygg.
Den kostar bara obetydligt mer än en väst.
Dessutom går det att ta bort skydden.

Sv: Re: Säkerhetsväst????????????

Du har så fruktansvärt rätt! Även om jag har förhållandevis små, så är det fruktansvärt obehagligt när de kläms ihop till ingenting :crazy: Därav anledningen till att jag inte använder nån säkerhetsväst, även om jag i vissa lägen (iaf med förra hästen) verkligen behövde det.

Sv: Säkerhetsväst????????????

Jag red med säkerhetsväst idag (första ridturen efter att han kastade av mig..) och ushc vad obekvämt det är!
inte det att den trycker om tuttarna (vilka tuttar :angel:) utan den alldelles för tjocka del som sitter på ryggen :eek:.
Jag fick naturligt en framåtlutad sits.. :o och det fick mig att se ut som en hoppryttare med alldelles för långa läder, men som försöker sig på någonsorts lättsits :confused:.

Min häst blev helt förvissad och erhört seg, han visste inte vad denna mycket okända hjälp betydde. Men han fick det som "bromsa" tydligen, och det gfick mig bara att luta mig ännu mer framåt..

Som ni säkert förstår så andvänder jag endast västen i nödfall som denna. Hade inte satt på mig västen om de inte var för att jag har hiskerligt rädd för min häst idag (så fort det blåste i gräset tog jag ett krampaktigt tag i tyglarna, om han skulle få för sig att bralla). Helt i onödan dessutom, för han har aldirg varit så lugnt förut.

Men jag antar att den tjcoka ryggsaken ska vara extra skydd :idea:, men jag har en väldigt billig säkerhetsväst från Pro-rider, som e klass 3 på. Men jag förstår varför den var så billig, eftersom att den e väldigt otymplig!!

Sv: Re: Säkerhetsväst????????????

horsemaniac skrev:
jag tror att säkerhetsvästar är nånting man "lär" sej rida med... precis som när man går ut ett par nya, ngt trånga skor :)
Man får prova många västar och köpa den som sitter bäst, och inte bara se till prislappen. Det finns ju både herr- och dammodeller...

Dock kommer jag nog aldrig att vänja mig vid att man blir sjöblöt under västen... :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
863
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 150
Senast: Capybara
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder