Säkerhetsstigbyglar???

Iris71

Trådstartare
Var och tittade på ponnytävling idag då en tjej ramlade av och fastnade med foten i stigbygeln TROTS att det var en stigbygel med gummisnodd......

Hur göra för att undvika detta?? Tänker i första hand på mina barn....

Är det stigbygeln det handlar om? Eller att tyngden på ryttaren inte är tillräcklig för att lösa ut snodden? Eller för stora skor och för små stigbyglar? Ska jag ta bort snodden helt och hållet?

Självklart inser jag att det inte går att ta bort alla olyckor till 100%, men jag vill ju ändå minimera olycksrisken så långt det går framför allt för mina barn.....

Naturligtvis har mina barn (och denna flickan) bra skor. Jag påtalar för dem vikten av att foten är rätt placerad i stigbygeln! Tror dessutom vi har har damstorlekar på alla stigbyglar.... Tips????

Sv: Säkerhetsstigbyglar???

Se till så att stigbygeln varken är för liten eller för stor.
Byta ut gummibandet till ett jättetunt och elastiskt (dom som följer med är oftast jättehårda och tjocka)
Ingen snörning på skorna, annars alltid chaps/leggins.
Se till så att stigläderkrampan är lätt att öppna och stänga, olja in om det behövs. Sen finns det väl nån säkerhetsgrej nu som går att sätta dit så den löser ut lättare.

Du har fått bra tips redan, finns även t-lockfastners/fasters eller vad dom heter att köpa, att ha uppe vid stigläderkrampan. Finns ju olika former av säkerhetsstigbyglar också, de bästa enligt mig är klart Kwick Out stigbyglarna, visserligen rätt dyra men Bra ur säkerhetssynpunkt, testa själv genom att hålla i dom.. dom löser ju ut plätt lätt! Samtidigt så har jag aldrig varit med om att de nån gång löst ut när de inte ska. Vi har sådana till alla ridskolehästarna.

Håller också med om Kwick Out, de är underbara och de har räddat mig ett par gånger!

Haha :D

Nåväl , funderar faktiskt på att köpa t-lock att komplettera med. Men sedan har man ju givetvis alltid rätt skor osv. men man Kan ju i värsta fall blir släpandes efter häst i alla fall.. Det stod ju när man köpte sprenger stigbyglar , förutom att de är ledade även att de skulle vara säkra men jag undrar på vilket sätt de skiljer sig gentemot ett par vanliga stigbyglar på den fronten?

Risken med en gummisnoddsstigbygel är också att de ibland kan åka bort bara sådär, fast de inte alls ska lossna. Och hur kul är det då om man galopperar eller hoppar osv? :crazy: eller om man rider ut i skogen och bara tappar gummisnodden och inte hittar den igen och har två mil hem :smirk:

Vet inte vad det berodde på att inte snodden försvann så foten skulle släppas från stigbygeln och då fylla sin funktion, i det här fallet dock.

Men på så vis så är K.O stigbyglarna mkt bättre, ingen snodd att tänka på!

Jag har faktiskt lyckats fastna i en K.O stigbygel :o :angel:

jag var banpersonal på en ponnytävling en gång och flera ryttare ramlade av när de fick vägringar, och satt sedan fast m ena foten i stigbygeln, samtliga hade stigbyglar m gummisnodd (som tur var stod ponnyerna still medan ryttarna tog sig loss)......så jag tvivlar iaf på om de är så mkt säkrare än vanliga stigbyglar...

Vek sig foten in åt hästen då eller? Alltså den "fasta" delan av stigbygeln.

Risken med en gummisnoddsstigbygel är också att de ibland kan åka bort bara sådär, fast de inte alls ska lossna. Och hur kul är det då om man galopperar eller hoppar osv? :crazy: eller om man rider ut i skogen och bara tappar gummisnodden och inte hittar den igen och har två mil hem :smirk:

Vet inte vad det berodde på att inte snodden försvann så foten skulle släppas från stigbygeln och då fylla sin funktion, i det här fallet dock.

Men på så vis så är K.O stigbyglarna mkt bättre, ingen snodd att tänka på!

Men är ju inte hela världen om snodden försvinner, bara att rida ändå ju. Du är ju inte beroende av snodden för att kunna ha foten i stigbygeln.. ;)

Hmm jag vet inte men plötsligt satt jag med huvudet vid hästens framben och en omvriden fot kvar i stigbygeln :angel: Dränkte stigbyglarna i någon sorts smörjolja och öppnar/stänger dom varje dag för säkerhets skull :p

Jag har också åkt av och fastnat med ena fotens sporrem i den krok där man sätter läderfästet... aldrig mer sådana stigbyglar för mej.

Dessutom är dom inte speciellt "säkra" då den platta delen som man ska ha foten på är så pass försvagad att den efter lite användning ger med sej, och fortsätter med det tills foten helt enkelt inte kan vara kvar i stigbygeln... det gäller även dom dyraste och kraftigaste modellerna av denna typ.

Har aldrig mer säkerhetsbyglar med gummiband för jag har fastnat 2 gånger varav en gång släppades jag med en 100 meter efter en grusväg. Som tur var stanna hästen men fick lov att få hjälp för att komma loss. Det verkar alltid vara den lilla plutten gummit sitter i på nersidan som gör att man fastnar.

*knapplån*

Hua vilka läskigheter ni pratar om. Ska dock erkänna att jag hört talas om detta tidigare.

Jag är INTE någon älskare av gummisnodds-stigbyglar då jag både hört talas om folk som fastnat och gummisnoddar som hoppat av bara sådär. (Det går dock att rida utan den).

Men också, som någon sa, så är den sida som INTE har gummisnodd grovt försvagad (säger sig ju självt att stigbygeln blir svagare med bara en "arm" att bära i istället för två) och då kan stigbygeln helt sonika gå av eller böja sig. (Därför får dessa stigbyglar inte användas inom montén).

Har stigbyglar med gummisnodd på på hästen jag rider men ska byta. Hoppas ju såklart på k.o.-stigbyglar i julklapp...:d

//Lillan

Jag har stigbyglar med kåpor. Det finns kåpor på t ex Hööks som man kan skruva fast på vanliga stigbyglar.

*Knapplån*
Någon med erfarenhet av australiensiska säkerhetsstigbyglar..? Bra erfarenheter hoppas jag:angel: , annars blir det till att byta för min del..:D;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja... 2 3
Svar
47
· Visningar
15 999
Senast: BobberiBoo
·
Kropp & Själ Hej Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag...
Svar
8
· Visningar
2 195
Senast: Zaga
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 494
Senast: pulkaskurk
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
14 087
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka