Säkerhets Buffert?

Koltinna

Trådstartare
Hur många av er har en buffert sparat för om något skulle hända hästen?
Hur resonerar ni kring detta och hur mycket har ni sparat?

Sv: Säkerhets Buffert?

Jag försöker hålla 10 000 på ett konto som är till för oförutsedda hästkostnader som till exempel veterinärvård.

Sedan har jag ett visakort med 20 000 i kredit på - för att alltid kunna betala vid till exempel en distriktsveterinärs besök mitt i natten och för att snabbt kunna betala på djursjukhus etc.

Avslutningsvis har jag sett till att inte låna upp på villan eller i övrigt så att jag inte skulle kunna få ett lån vid behov. Skulle det bli frågan om en åtgärd som inte täcktes av försäkringen men som ändå var försvarbar ur andra perspektiv (hästens chanser jämfört med lidande samt i viss mån förstås ekonomiska aspekter) så kan jag få ett lån relativt snabbt med andra ord.

Så min buffert består egentligen av tre steg. Samt givetvis kombinerade med en så omfattande försäkring som möjligt med 120 000 i veterinärvård.

Inte nått...(ja 600kr på sparkontot) så min buffert heter Pappa....kanske inte optimalt men fungerar.

jag har 20 000kr liggandes på ett konto jag inte rör för att kunna ha vid nödfall. Hästen är även välförsäkrad med en bra veterinärvårdsförsäkring.

Vid nyköp av häst vill jag gärna ha 20 000kr rent över på den sparade bufferten som var tänkt till hästköp. Dessa pengar går då till inköp av bra sadel och övrig utrustning.

Har egentligen för lite men mina 4000:- täcker självrisken vid en skada.
Har den bästa vet försäkring jag hittade, enbart 4000:- i självrisk sen tar dom det mesta.
Har ett kreditkort med 10 000:- om i fall att och i värsta fall så har mina föräldrar medel att låna ut.

jag har 30.000kr sparade, då är det tänkt att jag ska kunna ta körkort i sommar men jag räknar med att det blir en slant över som jag ska kunna ha sparat för ev. veterinärräkningar och liknande.

Hela mitt sparkonto står till mitt förfogande om något skulle hända hästen.
Nu har jag en utökad vetrinärvårdsförsäkring som har en fast självrisk så det lär inte bli så dyrt.
Jag har medvetet avstått från högre livbelopp än 5.000 på försäkringen trots att hästen är värd mycket mer.

Vi har en A1´ad häst, och en oförsäkrad. Två oförsäkrade hundar. Det djur som hittills kostat mest ur vår egen ficka är den A1´ade hästen...

Har ett rejält tilltaget konto för veterinärvård som motsvarar en bra bit över enkla veterinärvårdsförsäkringen.

Någon form av buffert bör man ha, men det är inte säkert att alla har möjligheten. Man kan ju börja med att försöka lägga undan 100,00 i månaden, efter ett år har det ju blivit 1200,00, bättre än inget. Men som sagt, alla har inte de ekonomiska resurserna. Viktigast är väl egentligen att ha en bra försäkring.

Jag borde verkligen ha en buffert, har dåligt samvete över att jag inte har det. I april ska jag börja (fyller 18, har internetbank och lättare att fixa med flera konton) spara ihop så mycket som möjligt på ett enskillt konto (flytta dit så mycket jag har råd med varje månad). Det är ju ganska bra ränta också, om pengarna ligger på ett konto helt orörda under lång tid.

Hästen A1-försäkrad, 100.000kr i vet.vård.
I akuta fall kan mamma tillfälligt hjälpa.

Jag har precis börjat spara :o. Pinsamt men sant, trots det faktum att jag och min "tro tjänare" har hängt ihop i ett par år redan. Men bättre sent än aldrig antar jag.

Jag har inget högavlönat arbete och ej heller, pga av finanskrisen, särskilt mycket timmar att tillgå men varje månad görs en automatisk överföring från mitt lönekonto på 500 kr till ett sparkonto som ej finns tillgängligt via min internet bank (dvs jag måste gå ner på banken för att kunna komma åt det kontot).

Det är pengar som endast ska stå där utifall att. Det är i allafall en början. Har även hästen försäkrad givetvis. Veterinär vård upp till 120.000

Du som berättade att det djur som kostat mest var den försäkrade hästen - berätta gärna mer! Själv har jag ännu ingen häst, men jag håller på att ställa olika för- och nackdelar med försäkring mot varandra. (Sedan skulle det säkert sluta med att jag hade försäkring ändå, utifallomatt :P )

Försäkringen har hittills inte täckt mycket av det han råkat ut för. Hovbölder (många och utdragna), halkat i boxen när han rest sig (konvalcens 4 månader), sårskador med lymfangit, bocksprång i paddocken som skadade hasen. Inga stora saker, men nog har det som försäkringen INTE täcker vida överstigit de futtiga hundralappar vi fått tillbaka. Bara förra månaden (lymfangit, utlöst medicin) gick på närmare 2000 kr. Den här månadens hovböld med gips och sjukbeslag åter 2000 kr.

Det behövs bra mycket mer pengar i kassan än bara självrisken. Mycket täcks inte av försäkringen.

Det behövs bra mycket mer pengar i kassan än bara självrisken. Mycket täcks inte av försäkringen.

Men blä! Vad täcker försäkringen då kan man ju börja undra, typ få pengar tillbaka vid en livshotande sjukdom. Man kan väl ha nån form av extraförsäkringar som täcker "mindre" skador/sjukdommar. Vist? Är de dyra? Förmodligen.

Ja, ja...

Till TS: Har ingen buffert, försöker få vardagen att gå runt. :cry::(:cry::(:cry::(:cry: Det är ett evigt gnatande och kämpande!

Jag är nog lite extrem, men jag har en säkerhetsbuffert på 20,000 dollar. Det är lika mycket vad fuxen kostade i inköp... Jag har inte riktigt tänkt över varför jag har satt så mycket pengar åt sidan men det känns bra: tryggt och säkert. Om det skulle hända något med lägenheten skulle jag självklart ta av bufferten, men den är först och främst vikt åt fuxrelaterade ting. (Och ja, varenda häst/sadel/transport i stallet är försäkrade.)

Kom på en sak jag faktiskt gör :idea:
Jag har en burk i mitt rum, med hål i locket (ala sparbössa), där jag lägger pengar som blir över när jag tar ut pengar i bankomaten för att handla eller helt enkelt får växel nånstanns ifrån. Började i januari med det, nu ligger där 400kr när jag räknade igår :banana: Det är mycket lite, men det är en start.

Större undersökningar och olycksfall täcker den, med är sällan man råkar ut för dem. Nu har vi haft något med hästen nästan varje månad (hovbölder etc) som kostat extra, och då krävs att man har pengar att ta av.

Hur många av er har en buffert sparat för om något skulle hända hästen?
Hur resonerar ni kring detta och hur mycket har ni sparat?

Jag har ingen häst, men en hund... Har en buffert som varierar (eftersom jag pluggar och ffa på sommaren räcker inte pengarna innan lönen kommer) mellan 20.000 och 35.000. Allt för att jag inte ska behöva tänka på pengar utan bara på hundens bästa om något händer. Utöver det har jag mina föräldrar att tillgå.

Jag är lite elak och krass, men jag förstår inte attt man vågar ha djur utan en rejäl buffert... Jag förstår att man VILL ha djur, men anser inte att det ska vara liktydigt med att skaffa ett.

Man kan ju kallt lägga undan till nödslakten. Om något händer tar man bort istället för att vårdar. Det är också att ta sitt ansvar som djurägare.

illgå.

Jag är lite elak och krass, men jag förstår inte attt man vågar ha djur utan en rejäl buffert... Jag förstår att man VILL ha djur, men anser inte att det ska vara liktydigt med att skaffa ett.

Lustig att så många har en buffert för att kunna lägga pengar på sina djur.

Tänk om alla med barn kunde ha massa sparade pengar, för att kunna kosta på dom bättre sjukvård än vad som Sverige erbjuder.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur mycket av er buffert har ni direkt åtkomst till? Jag har ett sparkonto som inte är på min vanliga bank och som har bättre ränta... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 907
Senast: monster1
·
V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Jahopp
·
Juridik & Ekonomi Jag har en del pengar - typ buffertpengar - som jag vill få ränta på, men som inte kan vara låsta. Där de ligger nu, i ett flexspar...
Svar
13
· Visningar
472
Senast: Mirtai
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka