Säkerhets Buffert?

Sv: Säkerhets Buffert?

Lustig att så många har en buffert för att kunna lägga pengar på sina djur.

Tänk om alla med barn kunde ha massa sparade pengar, för att kunna kosta på dom bättre sjukvård än vad som Sverige erbjuder.

Vad är det för sjukvård du saknar? Är det avancerad dyr sjukvård lär ju inte
60 000 kr räcka långt. Det är vad jag har som buffert.

har en bra försäkring men har även en buffert på femsiffrigt belopp, egentligen behövs det kanske inte då mina föräldrar betalar hästarna men tycker ändå det är bra att ha en buffert.

Nä jag har ingen buffert (eller vi) till hästarna. Visst skulle det vara optimalt men det finns ju mycket annat. Skulle vilja ha en buffert till, häst, hund, katter, barnens aktiviteter och utrustning, resekonto, husbuffert osv.

Har tömt alla sparpengar detta året med på bla. ny hästtransport, 2 nya sadlar, nytt grävagregat till mannens grävare. Men våra sparpengar som fylls på var månad, går till det som de för tillfället behövs till. Kan vara allt från barncross till hästrelaterat eller bil. Så vår buffert är en all buffert.

Dock har vi möjlighet att låna upp 600 000:- på huslånet utan att komma upp till topplån så det är vår akut utväg om något väldigt drastiskt skulle hända. Har haft en del skador förra året men försäkringarna har tagit dem, utan självrisken då.

Kan det bero på att djursjukvård i Sverige inte subventioneras via skattemedel, och att djursjukvård bekostas av djurägarna samt deras försäkringar? :grin:

Tänk om alla med barn kunde ha massa sparade pengar, för att kunna kosta på dom bättre sjukvård än vad som Sverige erbjuder.

I sverige betalar man 900 kr innan man får GRATIS vård resten av det året.
Har du tänkt på vad det egentligen kostar med sjukvård, tror du att dessa 900 kr är vad en patient som besöker vården tex 1 gng/vecka kostar sjukvården varje år? Vet du överhuvudtaget vad ett dygn på lassarett kostar landstinget? Eller vad en operation går på?
Sätt dig in i detta och ta sedan reda på hur mkt gratis man har i Sverige, innan du klagar på sjukvården. Att alla här har rätt till sjukvård är något som inte finns i alla länder, och skulle patienterna få betala sin egen vård hade inte kommuner och landsting haft så många miljarder minus på kontot. Tänk vad de kunnat göra för de kronorna istället för att vårda otacksamma medborgare, jag tycker att man ska vara tacksam över denna förmån vi har i vårt land.:mad:

Senast ändrad:

Jag har ett konto med sparpengar som alltid ska finnas tillgängliga om min hund blir dålig. Skaffar jag en häst så vet jag att dessa pengar räcker till det med. Detta är en grundförutsättning innan jag skaffar djur och ska vara i proportion till hur många jag har samt vilken art.
Jag kan inte förstå hur man kan ha fler djur än vad man har råd att vårda om det händer nåt. En infektion sprider sig lätt, ska man bara välja ut sitt favoritdjur då och låta resten av dem dö?

Min hund är försäkrad för dubbelvet.vård 40 000 samt livvärde. Mina hästar har alltid haft hög vet.vårdförsäkring men däremot har jag sänkt livvärdet på en av dem för att minska premien. Skulle inte tveka att göra samma sak med hunden om det knep, men vet.vården ska alltid finnas där.

jag tycker man ska ha en buffert, ELLER en försäkring som täcker det mesta.

jag har enkla försäkringar på mina hästar, gäller mest akuta saker. Ej hältor osv.

Men har skrapat ihop en buffert som jag tror skulle hjälpa till ifall ngt skulle hända, men vill gärna ha mer...

Har till självrisken i princip, kostar det mera inom rimliga gränser så löser det sig också. Har en bra försäkring men får betala en procentuell del av totala priset, och därför, om det skulle det dra iväg hutlöst kostnadsmässigt skulle jag överväga om det var värt det, både för hästens och min skull. Men så har jag "bara" en hobbyhäst och han är inte i pengar värd så mycket...

Senast ändrad:

Bristerna i svensk sjukvård beror till största delen på att det skärs ner skärs ner och skärs ner - det finns inga pengar och personalen som så väl behövs sägs upp. Om vården kostade lika mycket som i vissa länder, kanske det skulle has råd att förbättra det som behövs. Men i många länder finns knappt sjukvård, vi har ett privilegium på det sättet...
Visst finns människor som öht inte skulle jobba inom vården (:mad:), men det finns också ett stort antal människor som verkligen försöker och arbetar halvt ihjäl sig för att få allt att flyta (eloge!).
Men psst..det finns iaf ett privat barnsjukhus, för dem som har råd...

Men ja, det läggs mycket pengar på de underbara djuren! :D

Bristerna i svensk sjukvård beror till största delen på att det skärs ner skärs ner och skärs ner - det finns inga pengar och personalen som så väl behövs sägs upp.

Sedan är det också så att vetenskapen går framåt i takt med nedskärningarna, vilket gör att vården blir allt dyrare och allt mer avancerad. Människor lever längre, äter dyrare mediciner och använder dyrare tekniska instrument än förr.
I samma veva drar man ner på pengarna. Omöjlig ekvation.

Och när en dialysmaskin som kostar några miljoner används av personer som använder den gratis, är det frågan vart folk tror att vården ska gå i vinst? Vård kommer aldrig att gå i vinst, eftersom det alltid kommer kosta mer än det drar in. Något inte minst privata vårdbolag missat att inse (jag jobbar vid ett, och de tror av någon outgrundlig anledning att man ska gå med miljonvinst på att vårda gamla och sjuka). När människor enligt lag har ett kostnadstak så kan man inte dra in pengarna där, så istället får man strama åt någon annanstans: på personalen.

Nu blev det väldigt OT, men detta är en fråga jag inte kan vara tyst om :o

Sedan är det också så att vetenskapen går framåt i takt med nedskärningarna, vilket gör att vården blir allt dyrare och allt mer avancerad. Människor lever längre, äter dyrare mediciner och använder dyrare tekniska instrument än förr.
I samma veva drar man ner på pengarna. Omöjlig ekvation.

Sant.
Dags för nissarna "högst upp" att inse att man inte kan spara en massa och hålla vården på fötter...

Sparar 5000:- varje månad men det är till en "allmänt" sparkonto där jag tar pengar till lite allt möjligt som är nödvändigt, inklusive hästrelaterade grejor. Känns tryggt och bra :)

Vi har en gårdsbuffert... Den buffertern skall täcka oförutsedda utgifter kring det mesta. Det kan vara allt från havererade varmvattenberedare till veterinärräkningar på grund av olycksfall. Den fylls på ständig och idag finns där nog runt en 60-70 tusen....

Samtliga djur är trots detta försäkrade (utom de hundar som passerat 10 år, i dag = inga )

För att man skall få till en rejäl buffert så måste man "glömma bort" att dessa pengar finns och ständigt fylla på. Inte nalla där för att man vill köpa något, eller någon månad lyckats dra på sig saftiga men förutsedda räkningar.

För planerade inköp av hästar, utrustning, bilbyten, resor eller vad det nu kan vara man vill investera i finns ett annat konto..

Vilken otur för dig och din häst. Men det måste väl ändå kännas skönt att veta att hästen har försäkring om ngt. riktigt allvarligt skulle hända. Kan du rekomendera ngn. försäkring som även täcker tex. hovbölder och annat. Och vad kan kostnaden vara för det per månad?

Ts: Buffert är bra!!! ....önskar att jag hade en själv...

Jag sätter undan en del varje månad, pendlar mellan 300-800 beroende på inkomst och andra utgifter. Det finns alltid en buffert på det kontot även om den varierar mycket, sedan har jag ytterligare två konton där jag sparar för andra oförutsedda utgifter som jag kan använda mig av i nödfall.

Jag är en ekonomisk person som sparar för allt, alla djur, fordon, renovering, resor osv. Har även en del i madrassen :D

För ett par år sedan blev min häst dålig och operation krävdes.
Utan min sparade buffert hade jag aldrig fått ihop det, hade i så fall fått låna pengar.

Tycker det är så viktigt att ha en undanstoppad summa pengar för oförutsedda händelser. Gäller inte bara hästarna, utan bilarna, lägenheten, hunden etc.
Nu är jag dessutom student (sambon jobbar), men utan vår buffert hade vi nog inte vågat köpa vår lägenhet eller köpa min andra häst.
Tycker det är så viktigt och förstår inte dem som vågar fortsätta utan buffert. Finns säkert de som inte har möjlighet att stoppa undan pengar, men några hundralappar varje månad borde man väl kunna undvara?
har man råd att ha häst så..

Jag har försäkring och ett eget djurkonto där jag försöker hålla en god och stabil summa som är både till häst och hundar. Av det kontot betalas allt för häst och hundar, sätter in en fast summa varje månad av min lön plus att jag har utvidgat min kredit för ev drastiska olyckshändelser.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur mycket av er buffert har ni direkt åtkomst till? Jag har ett sparkonto som inte är på min vanliga bank och som har bättre ränta... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 907
Senast: monster1
·
V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Jahopp
·
Juridik & Ekonomi Jag har en del pengar - typ buffertpengar - som jag vill få ränta på, men som inte kan vara låsta. Där de ligger nu, i ett flexspar...
Svar
13
· Visningar
472
Senast: Mirtai
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka