SÄKERHET vid KÖRNING

a_c72

Trådstartare
Istället för att förstöra den andra tråden så startar jag en ny..

Seriöst alltså..
SÄKERHETEN är A och O
-92 va jag med om min första körolycka. Då välte jag med trilla och kom ikläm och släpades med . När hästen spändes loss från vagnen så var mitt huvud 1 dm från hästens bakben.
Jag var vid olyckstillfället ENSAM i trillan tack o lov. Körde "folk"på en marknad var således finklädd. och INGEN hjälm..
De va min beskärda del av änglavakt det.. Ambulanspersonal som bevittnade min olycka han var där i annat ärende var övertygad om att jag inte skulle vara vid liv har han berättat för mig efteråt.

DET var sista gången jag körde häst utan hjälm! TACK och lov så håller jag stenhårt på den prinicipen.
Oktober -05 va det ju kraschdags igen.. återigen utan hjälmen hade jag inte suttit och skrivit här idag.. Min fd svarta hjälm var GRÖN vilket innebär att den slagit emot vagnen och dess hjärnrör ett antal gånger.. Brutna rebenen de hade jag kanske klarat med säkerhetsväst men de hade jag inte då..
Jag i maj -06 och juni -06 hade jag TUREN? att det bara var vagnarna som blev totalkraschade.. Jag klarade mig undan med skaaakiga knän och fick gå och spy efteråt..

NU väntar jag på min nya maratonvagn som då anländer måndag eller tisdag.
Har "hämtat mig" eller tror i allafall det så pass att jag nu ska så smått börja tävla..

Traditioner i ALL ära.. MEN jag tycker personligen att det är FÖRDJÄVLIGT att jag som då är mån om säkerheten skall bestraffas för detta.

Jag har i och för sig inga förväntningar om placeringar eller så utan ska tävla för utmaningens skull. Ska jag behöva tumma på MIN säkerhet för att tillgodose dommare??

Hjälm är en billig livförsäkring.. Säkerhetsväst lika så. VARFÖR lämna dessa hemma när ni bara kör hemma? En olycka är oftast en sekunds verk...

Anna-Carin

Sv: SÄKERHET vid KÖRNING

Jag skäms och jag SKA bättra mig. Jag tänker ofta att min ponny är idiotsäker och jag tycker faktiskt att han är det (jag klarar ju att köra honom :angel: ) , men med min unghäst så kommer jag alltid att ha hjälm. Säkerhetsväst vete tusan, men garanterat hjälm.

:bow: :bow:

bra att ngn berättar om hemska olyckor som kan hända.. de e megaviktigt me säkerheten.. jag har gått naturbruksgymnasium me inriktning körning och där tjatade läraren hela tiden om säkerheten,, vilket jag tycker är bra.. :bow: jag är evigt tacksam för att han har tjatat så om de..

Jag har alltid hjälm när jag kör, det är ju lika "farligt" om inte farligare än att rida faktiskt.

:bow: :bow: :bow:

I paddoken har jag inte hjälm! Men jag ska lova jag ska fortsätta använda hjälmen när jag kör utanför!

Mvh
Eran Emma

:bow: :bow: :bow:

I paddoken har jag inte hjälm! Men jag ska lova jag ska fortsätta använda hjälmen när jag kör utanför!

Mvh
Eran Emma

Krashen okt -05 och den i maj och juni 06 var med samma häst.

I oktober var vi ute och körde efter vägen. Å den i maj var vi på ridbanan!! De bara smällde till liksom...

OM oturen är framme så kan det lika gärna ske hemma på gårdsplan som ute på en tävlingsplats.
Jag TRODDE också att jag hade en supersnäll häst och att inget skulle kunna hända.

Hästen som jag förövrigt kommer att ta bort nu i veckan :cry:

Anna-Carin

Vilken otur du har haft med dina hästar, men vilken tur att du inte blev illa skadad.
Jag antar att alla hästarna var travinkörda :eek:

Vilken otur du har haft med dina hästar, men vilken tur att du inte blev illa skadad.
Jag antar att alla hästarna var travinkörda :eek:

Första olyckan.. -92 var alltså med en fjording
övriga med ett korsningssto tinker och?

Min NUVARANDE körhäst och KLIPPA är däremot travhäst!

Anna-Carin

Appropå mina skador..
Brytet lårben och sönderskrapad rygg och trasiga ländkotor och utskott -92

okt 05 bröt jag revben, blev allmänt gul och blå slagen och fick hjärnskakning

Anna-Carin

Jag har inte kört med hjälm tidigare, men nu har vi en liten shettis som ungarna, 4 och 7 år, älskar att följa med ut å köra. Som säkerhetstänkande å överbeskyddande mamma :angel: så är det obligatoriskt med hjälm å väst när dom åker med i rockarden. Å då måste ju jag föregå med gott exempel. Annars blir jag ju inte trovärdig! Nu har jag vant mej, men från början så kändes det så "skämsigt" att sitt bakom en liten häst på 96 cm å ha hjälm! :D

Maria

Hur många av er har hjälm på er när ni hämtar era hästar ur hagen? En tjej på ridskolan här i stan snubblade och slog huvudet i en sten och dog i hagen innan hon ens kommit fram till hästen. Min tränare rider alltid med hjälm och säkerhetsväst när hon hoppar och ändå slutade det med 3 månader på sjukhuset i Lund med slangar ur alla möjliga (och omöjliga hål) och det var inte långt ifrån att hon inte klarade sig. Man kan bli påkörd på trotoaren utanför eller smittad av en dödlig sjukdom utan att veta om det. Man kan inte skydda sig mot allt, speciellt inte när man håller på med hästar. En stor eloge till alla som har hjälm i alla lägen, men se inte ner på folk som inte har det, är det meningen att jag ska ramla av vagnen och slå huvudet i en sten och dö när vi är ute och "myskör", ja då ser väl helt enkelt mitt öde ut så. Visst är säkerheten A och O, men som sagt, ska man vara helt säker ja då får man stänga in både sig själv och hästen med tvångströja i ett madrasserat rum.

Visst har du rätt..
Olyckor kan hända på de mest oväntade ställena. Å hur mycket man än skyddar sig så KAN olyckan vara framme..

På jobbet har jag hjälm på mig när jag tar in och hästarna! Hemma har jag inte det.
Har dock haft hjälm på mig det senaste året när jag hållit på med min ena häst.
Jag har ALLTID stålhätta skor också.. MEN ibland så trampar hästarna högre upp än vad stålhättan går .. så man kan INTE skydda sig mot allt..

Anna-Carin

Jag skulle gärna vilja läsa den andra tråden om säkerhet innan jag uttalar mig. Men jag hittar ingen

Körning > Använder du skydd?
Där är EN av diskussionerna. Vet inte om det är den du efterlyste

Anna-Carin

Ganska konstigt resonerat tycker jag. Varför inte använda de skydd som finns? Typ bilbälte (åker aldrig utan efter bilolycka som turligt nog slutade gott för alla säkerligen på grund av bältet. Man kan ju tänka att man ska hinna reagera när det händer, men det gör man inte!) Hjälmen är ju så otroligt lätt att sätta på sig. Jag har alltid hjälm vid körning och tömkörning. Måste dock erkänna att jag inte alltid får på den när jag åker med och när jag tömkört shettisar. Men när jag tävlade shettis hade jag alltid hjälm även när jag tömkörde. Sen brukar min hjälm hänga kvar på huvudet långt efter passet... Skulle heller aldrig rida utan hjälm. Av samma anledning sätter jag på hästen skydd, det är så lätt att sätta dit men kan skydda så mycket när det väl händer. Jag hade inte stått ut med mig själv om jag skadade mig själv eller andra ordentligt av att ha varit oförsiktig, kan jag slippa dö imorgon så gör jag gärna det!

Körning > Använder du skydd?
Där är EN av diskussionerna. Vet inte om det är den du efterlyste

Anna-Carin

Ja det kanske det var. Men det lät lite som om den gamla tråden hade spårat ut.
Men nej, jag använder aldrig hjälm när jag kör. Eftersom jag kör både bröllopspar och turister. Och det skulle kännas lite dumt att komma körandes till kyrkan med hjälm på huvudet. Om dem skulle se det skulle dem tro att mina hästar är galna eller nått eftersom ägaren känner att hon måste ha hjälm på sig.
Men jag gör andra saker som jag tycker är lika viktigt.
Jag kör väldigt, väldigt sällan själv utan har en medhjälpare med mig.
Jag spänner aldrig för eller loss ensam, eftersom många olyckor sker just då.
Jag kör bara vagnar med bromsar (undantag förra sommaren i estland när jag körde en timmervagn när Toristuteriet firde 150 år. Men då hade jag en ledare istället)
0801Img_4435.jpg

Och jag har ändå varit med om en svår olycka när vagnen gick sönder. Fick svår hjärnskakning, men jag kunde rabbla mitt personnummer men kom inte ihåg vilken dag, månad eller år det var. Och så upprepade jag hela tiden att jag var vegetarian och att jag åt p-piller. :o Tur att man kan lita på sig själv även fast hjärnan inte är helt ok.:D

jag kan både förstå folk och ändå inte... hjälm kan rädda ditt liv, använd den när det ges tillfälle. Tillfället är kanske inte när ni kör bröllop eller studenter, men i all annan körning är det så lätt att ta på de idag så lätta och ventilerade hjälmarna. Man kör inte moppe utan hjälm, fast att det är ett fordon du kan styra oavsett om det flyger upp en fasan ur diket.

Jag är som Nora, jag går omkring i min hjälm även efter att körturen eller ridturen är över, ibland går jag hem med den på. Jag bor 100 meter från stallet :)

Efter att jag kört omkull och sett hacken i hjälmen är det hjälm på vid tömkörning och vid körning. Ibland blir det en tömkörning utan, med en häst jag känner tex. Man ska inte gå till överdrift, men ändå vara rädd om det man har. Man har bara en hjärna.

Liknande trådar

Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025