Säkerhet vid betäckning

Sv: Säkerhet vid betäckning

Jag använder inte språnglinor på stona till vår hingst, jag vet en hingst här som har tack vare språnglinorna penetrerat två ston. Små ston som betäcks av större hingstar t.ex D ponny hingst som betäcker B ponny ston. 2stackare har fått sätta livet till för denna hingst har betäckt ston som inte kan röra sig utan sitter fast i språnglinor. Ett sto måste kunna rätta sig.
Är man så jäkla rädd om sin hingst att man äventyrar stoets säkerhet tycker jag man ska sätta hingsten på semin.
Behövs det 2 personer som håller hingsten med kjedjor tycker jag kanske att man ska kastrera hingsten i stället!

Jag använder inte språnglinor på stona till vår hingst, jag vet en hingst här som har tack vare språnglinorna penetrerat två ston. Små ston som betäcks av större hingstar t.ex D ponny hingst som betäcker B ponny ston. 2stackare har fått sätta livet till för denna hingst har betäckt ston som inte kan röra sig utan sitter fast i språnglinor. Ett sto måste kunna rätta sig.
Är man så jäkla rädd om sin hingst att man äventyrar stoets säkerhet tycker jag man ska sätta hingsten på semin.
Behövs det 2 personer som håller hingsten med kjedjor tycker jag kanske att man ska kastrera hingsten i stället!

inte menat till mig väl?

nu vet jag ju inget om avel, men antar att språnglinor ska användas med samma vett som allt annat!

Ck skriver förstås precis innan att stoet kan röra sig som vanligt men inte sparka. Någon av er måste ju ha fel, och tänker man logiskt hur de sitter (har bara sett dem på bild inte i verkligheten) så borde det inte vara några som helst problem för ett sto att gå undan ? Påverkar de bara sparkandet så har det ju ingen som hellst betydelse i utfallet som du skriver om när hingsten väl är uppe (ännu mer när det är en så mkt större hingst än stoet som du skrev om) så klarar de ju ändå inte att sparka med den tyngden ovanpå.

Har du tittat på videon ? Det verkar inte så när du skriver att det "behövs" två man för att hålla den, väldigt enkel hingst enligt mitt tycke och just detta att vara två man kan ju tvärtom just påverka att en verkligen kan hålla koll på att "den" hamnar rätt medans den andra fortfarande har full koll på hingsten (man ser ju för övrigt också på filmen att en just får ge lite "assistans")

Säkerheten kan aldrig bli för hög så länge det inte går ut över hästarna, det enda jag faktiskt reagerar på är bremsen, men samtidigt har vi ju inte en aning om historien bakom att den används.

Damen på filmen säjer väl att de använder bremsen regelmässigt, om jag fattade rätt.

Jag tycker också att det inte finns ngt att anmärka på vid betäckningen på filmen.

Sen undrar jag ju hur språnglinorna är fästa på stona, i de fall som Rodde nämner. Det måste ju vara fel ditsatt om stona inte kunnat röra sig alls.

Första gången jag själv betäckte ett sto (hon blev inte dräktig men det är en annan historia) så användes språnglinor och jag tyckte inte att det var ett dugg konstigt. Detta var hos en gammal erfaren hingsthållare.

jag har ju bara min uppfattning, och som sagt så förstår jag verkligen avsikten med linorna. Men jag tycker inte det känns som att stot har något val när man står och håller fast henne (eventuellt upptryckt mot en eller två väggar :eek: ) med en påkbrems :S (nu inte sagt att det är vanligt, men så var det ju på filmen, förutom väggarna då, det var nog en annan film)
jag tycker att hingsten i filmen verkar vara en gentleman.

Jag fattar inte varför stona inte skulle kunna röra sig?
De språnglinor som jag sett i bruk är ju löpande, så stona har inga som helst svårighetar att gå med ett ben i taget. Det är när de ska slå bakåt de stoppar upp smällen.

Att två personer håller hingsten är väl inget att hetsa upp sig för? Antagligen vill de bara kunna styra hingsten på det viset, eller eventuellt stötta honom i sidled när han betäcker.

Jag fattar inte varför stona inte skulle kunna röra sig?
De språnglinor som jag sett i bruk är ju löpande, så stona har inga som helst svårighetar att gå med ett ben i taget. Det är när de ska slå bakåt de stoppar upp smällen.

Att två personer håller hingsten är väl inget att hetsa upp sig för? Antagligen vill de bara kunna styra hingsten på det viset, eller eventuellt stötta honom i sidled när han betäcker.

Då kan de alltså logiskt sparka med ett ben även om de har de på eller tänker jag fel nu ?

Nej, det kan de inte.
Eftersom linan löper från ena hasen, fram under bröstkorgen där den sitter i en talja, och sen till andra hasen så räcker inte linan till för sånt, om man nu inte spänt för löst.

Försöker de sparka baqkåt med ett ben så håller de ju själva emot med sitt andra ben.

Svårt att förklara, men stona har inga problem att ta steg framåt eller i sidled när de betäcks.

men de kan ju/väl(?) höja benet för att varna...

jag hade nog personligen velat se hästarna vid ett plank först... men jag kan ju inget om betäckningar så jag kanske ska vara tyst :o

Jag skulle tro att de flesta hingsthållare testar stoet på något sätt där hingsten och stoet inte kan komma åt att skada varandra, innan de tar ut och tänker betäcka. Jag har hittills inte mött någon som inte gjort så i alla fall....

Vi kan använda brems på ungstona då de kan bli så stressade och rädda om det är en hingst som är lite på...
Det är då svårt att få dem att hålla lugnet även om de har hälsat på varandra innan och stoet är brunstig.

I övrigt tycker jag filmen är helt ok!!
Och med tanke på våldtäckt, vad är då inte inseminering?? där kan de inte välja överhuvud taget.
Hästen kan tycka det är minst sagt lika obehagligt och där stoppar vi in dem i en liten box där de inte kan röra sig! Sedan är skaderisken mycket mindre så jag förstår att man hellre använder sig utav seminering, det gör jag själv.

Stoet har väl inget val när hon blir seminerad heller:grin:

Jag tycker det ser hur fint ut som helst, hingsten såg ju lugn och hanterbar ut.

Sen hade dom ju kollat att hon var brunstig.

Kanske finns skillnad hos olika hingsthållare hur det kollas om stona är klara eller ej, skulle hon inte vara brunstig så skulle det ju vara våldtäkt.

inte bara till hingsthållaren, vår vet la på hästen språnglinor när hon hade fått kolik för ett tag sen och skulle undersökas rektalt. en så enkel sak, som kan förhindra så mycket!

Min vet tog språnglina med första gången han skulle undersöka med UL på mitt sto, ingen av oss visste hur hon skulle reagera. Hon skötte sig dock utmärkt så resterande ggr användes inget hjälpmedel.

Tycker det är bra att det finns hjälpmedel som stärker säkerheten, men då ska man kunna använda det rätt med.

kl

Jag menade absolut inte att filmen uppvisade dålig betäckning, förstår att man vill skydda sin hingst, men det satte bara igång tankeverksamheten hos mig. Har planer på att betäcka mitt sto så fort det bara går, så man vill ju veta innan hur det går till!

Nu förstår jag bättre hur språnglinorna fungerar, så visst, om folk vill tycker jag att man ska få använda dessa, det skadar ju inte om det sköts rätt.

Däremot skulle jag aldrig låta bremsa min häst. Men det behöver vi ju inte disskutera närmare kanske. Det är min åsikt. Jag hoppas att mitt sto ska gå att betäcka så naturligt som möjligt, utan massa linor och kedjor, men givetvis vill man inte äventyra hingsten och människorna.!

Liknande trådar

Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 362
Senast: token
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 674
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka