Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag var liten sjöng vi den i skolan eller om det var på lekis.
Eller En byxa två byxor osvJättekonstigt! Det borde ju heta "Ett byxor" egentligen
Det enda jag kommer ihåg från Anita och Televinken är kasettbandet vi hade som små när de åkte Ubåt och Televinken hade packat lunchen.
"Korv, korv, KORV! Du bara tänker på korv!"
Det var min enda behållning. Fail.
Bäst hittills i den här tråden!De hette väl ändå The Fleppards?
Jag med!Åh, den hade jag på LP-skiva
Också i Skåne, Herr går man fattade jag men sången var för långtråkig för min smak.Jag förstod aldrig det där med "Herr Gårman" och "Trygga Räkan" som barn. Alla jag kände pratade skånska, och då är det stor skillnad på E och Ä. Samma sak med rikssvenskan man hörde på radio och TV.
Det här var alltså på 60-talet, får jag väl tillägga.
Inte på söder .Också i Skåne, Herr går man fattade jag men sången var för långtråkig för min smak.
Tryggarekan fattade jag så till vida att jag förstod att jag inte fattade och undrade vad det var man menade, men inte frågade jag någon. Någon räka tänkte jag aldrig på dock, det uttalas ju med "ä" och inte "e".
Jag förstod aldrig det där med "Herr Gårman" och "Trygga Räkan" som barn. Alla jag kände pratade skånska, och då är det stor skillnad på E och Ä. Samma sak med rikssvenskan man hörde på radio och TV.
Det här var alltså på 60-talet, får jag väl tillägga.
Trygga Räkan??
"Tryggare kan ingen vara", vanligen framförd i kyrkan. Uttalas i folkmun "Trygga räkan"
Men... varför? Sen när då?
Men säger folk "räkan"? Aldrig hört. Det etablerade smeknamnet är väl "Trygga rekan""Tryggare kan ingen vara", vanligen framförd i kyrkan. Uttalas i folkmun "Trygga räkan"
För att man uppfattade att det var vad som sjöngs.
Åtminstone sen min mamma var liten, hon är född -41.
"Tryggare kan ingen vara", vanligen framförd i kyrkan. Uttalas i folkmun "Trygga räkan"
Men hur sjunger ni för bövelen?!