Saker som är bra att veta

Q

Qwuaz

Jag hade vart tacksam om ni/du hade kunnat skriva några råd om valp, tex ;

1foder?,
2"grund"träning (sitt,ligg,fot,inte dra i koppel osv ) tekniker ang grund träningen?
3I vilken ålder ska man börja träna ?
4Bra kurser man kan gå?
5Annat som kan vara bra att veta?

Har kanske tänkt skaffa mig en rottis lite längre fram.
Tack på förhand :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Saker som är bra att veta

Först och främst kan du kolla in SKK's hemsida.

Sedan kan du kolla rasklubbens hemsida. Rottweiler då om det nu är det du vill skaffa.

Först och främst kan du kolla in SKK's hemsida.

Sedan kan du kolla rasklubbens hemsida. Rottweiler då om det nu är det du vill skaffa.

jo men jag tänkte mer på om någon med erfarenhet vill ge mig några bra råd , har haft rottis förut men ska skaffa mig en egen längre fram.

foder?,
Rimligtvis använder du det foder du får med från uppfödaren.

"grund"träning (sitt,ligg,fot,inte dra i koppel osv )
Håll träningen rolig. Se det som en lek att låta valpen lära sig trix. Träna gärna så att valpen själv får klura ut vad det är du vill. Med eller utan klicker. Bra mental träning.

I vilken ålder ska man börja träna ?
Om du med träna menar lära hunden sitta, blir rumsren, följa med på promenader m.m så från dag ett. Du kan även börja med söktränigar o liknande i princip på en gång. Dock skulle jag råda att ta det lite lugnt i början och ta sig tid att lära känna sin ny valp i lugn och ro.
Konditionsträning av hårdare slag, ex cykling bör vänta tills hunden är färsigväxt samt röntgad.

Bra kurser man kan gå?
Det beror helt på vad du vill ha för typ av träning. Men en kursledare som kan rottis är ett plus

Annat bra att veta..Det finns så mycket.
Vänd dig alltid till en seiös uppfödare och kontrollera att föräldradjuren är friska både mentalt och fysiskt.

Kontakta Rottweilerklubben för info om kennlar.

jo men jag tänkte mer på om någon med erfarenhet vill ge mig några bra råd , har haft rottis förut men ska skaffa mig en egen längre fram.

Fast det är ju liksom ingen som orkar skriva en uppsats till en främmande person på internet. :crazy:

Bästa är ju att du tar kontakt med någon (uppfödare) irl!

Fast det är ju liksom ingen som orkar skriva en uppsats till en främmande person på internet. :crazy:

Bästa är ju att du tar kontakt med någon (uppfödare) irl!

jorå, nån var det alltid : )

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 703
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 093
Senast: Liran
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 603
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix