Saker ni använt eller ätit utomlands som ni saknar i Sverige

Vill bara vara ordentlig och rapportera att det fungerade perfekt! Åtminstone för mig som inte druckit appletizer på snart ett år. ;) Jag är så lycklig nu!
Så bra! 😁 Hemma hos min moster i södra Tyskland står det alltid en flaska mineralvatten och en kartong äpplejuice framme 😝 Ibland hottar hon till det med druvjuice, ananasjuice eller passionsfruktjuice:
 
Ja Radler och sen finns även något som heter Spezi som är underbart på sommaren :love:
Typ en blandning av apelsinläsk och cola :p
Detta.
Vi var med mamma när hon spelade storbandsjazz i Tyskland när vi var små. Jag trodde att jag mindes fel att vi efter hemkomsten ett tag envisades med att blanda Fanta och Coca Cola och kände oss oerhört världsvana.
Men då var det väl så då.
 
Detta.
Vi var med mamma när hon spelade storbandsjazz i Tyskland när vi var små. Jag trodde att jag mindes fel att vi efter hemkomsten ett tag envisades med att blanda Fanta och Coca Cola och kände oss oerhört världsvana.
Men då var det väl så då.
Ja då :p Den godaste är Paulaner Spezi på glasflaska:



Paulaner-spezi-050-34100.jpg



Men till och med Coca Cola har sin egen variant som heter Mezzo Mix, coca cola blandat med fanta.
 
Caféerna i Pristina hade "hemkörning" vilket jag verkligen kan sakna. Dvs innan ett möte på jobbet börjar så ringer man ner till caféet. Tio minuter senare dyker det upp en servitör i möteslokalen med en bricka kaffe. Då skulle jag slippa den odrickbara vätskan som kommer ur myndighetens kaffemaskiner. Tänk att istället få en rykande varm nybryggd machiato istället...

Några ställen hade tom ett eget café för att säkra tillgången på bra kaffe. Men möjligheten att få kaffet utburet från närmaste café var ovärderlig.
Förekommer i Sverige också. Har periodvis haft det så på flera olika arbetsplatser. På min nuvarande hade vi tills nyligen en restaurang i huset som både levererade luncher och fika till möten. På en tidigare arbetsplats levererade husets restaurang t ex nybakad äppelpaj, fruktsallad eller något annat gott till fredagsfikat. Däremot har de inte levererat annat än bryggkaffe, mest av praktiska/ekonomiska skäl tror jag.
 
Förekommer i Sverige också. Har periodvis haft det så på flera olika arbetsplatser. På min nuvarande hade vi tills nyligen en restaurang i huset som både levererade luncher och fika till möten. På en tidigare arbetsplats levererade husets restaurang t ex nybakad äppelpaj, fruktsallad eller något annat gott till fredagsfikat. Däremot har de inte levererat annat än bryggkaffe, mest av praktiska/ekonomiska skäl tror jag.
Det kan jag tänka mig att det gör. I Pristina var det däremot standardförfarande. Men så fanns det också en infrastruktur som möjliggjorde det. Dvs minst ett café var 100e meter med gott om anställd personal som kunde springa med brickor.

Man kan också sakna att en kopp machiato kostade 1 EUR på de dyra ställena och hälften utanför stan.
 
Måste kolla om nån vet, någonstans utomlands (Rumänien? Grekland? Kroatien?) blandade de typ kolsyrat vatten och så lite honung i och så något annat tror jag det var. Vet någon vad jag menar?
 
Nu kom jag på mer. I Tunisien fick jag alltid nybakat bröd som man skulle doppa i en gudagod harissa innan maten serverades på restaurangen. Att köpa harissa här i Sverige är....näää..inte alls samma sak.
 
Det kan jag tänka mig att det gör. I Pristina var det däremot standardförfarande. Men så fanns det också en infrastruktur som möjliggjorde det. Dvs minst ett café var 100e meter med gott om anställd personal som kunde springa med brickor.

Man kan också sakna att en kopp machiato kostade 1 EUR på de dyra ställena och hälften utanför stan.
Prisnivån - och därmed vad man kan unna sig bygger ju på låga löner i serviceyrken (kanske bara dricks) och att vi (som turister i a f) själva har en jämförelsevis hög inkomst.
En kollega/kund i Spanien berättade att när kaffekapselmaskinerna kom så blev de populära eftersom det sammanföll med ekonomiskt svåra tider, vilket lät konstigt för mig eftersom kapslar är dyra jämfört med svenskt bryggkaffe. Men de jämförde med en euro för en kaffe på kafé.
När euron infördes i Italien så blev det ett väldans liv eftersom många kaféer tyckte att en euro var ett praktiskt pris för un cafè (dvs espresso). De flesta blev snabbt tvungna att gå tillbaka till tidigare prisnivå om cirka 70 cent.
 
Vill bara vara ordentlig och rapportera att det fungerade perfekt! Åtminstone för mig som inte druckit appletizer på snart ett år. ;) Jag är så lycklig nu!
Hmm, nu blev jag sugen på att prova det! Kan köpa en liten loka för att prova iallafall. Är det hälften av varje, dvs inte som saft, som gäller?
 
De stora, söta Vidalia-lökarna från Georgia, som finns att köpa i alla matbutiker i USA men som jag aldrig hittat någon annanstans.....
 
Nä, Gespritzter Apfelsaft heter det ju ;) (ett vanligt skoj disskussionsämne mellan tyskar och österrikare).
Jag brukar blanda ungefär 50/50.

Om jag skulle flytta tillbaka till Sverige skulle jag sakna gott bröd och korv. Fast korven skulle jag nog klara mig utan, äter det inte sa ofta.

Fran Sverige saknar jag framförallt ost, vanlig ost att ha pa mackan som stureost och grevé.
 
Prisnivån - och därmed vad man kan unna sig bygger ju på låga löner i serviceyrken (kanske bara dricks) och att vi (som turister i a f) själva har en jämförelsevis hög inkomst.
En kollega/kund i Spanien berättade att när kaffekapselmaskinerna kom så blev de populära eftersom det sammanföll med ekonomiskt svåra tider, vilket lät konstigt för mig eftersom kapslar är dyra jämfört med svenskt bryggkaffe. Men de jämförde med en euro för en kaffe på kafé.
När euron infördes i Italien så blev det ett väldans liv eftersom många kaféer tyckte att en euro var ett praktiskt pris för un cafè (dvs espresso). De flesta blev snabbt tvungna att gå tillbaka till tidigare prisnivå om cirka 70 cent.

Jo, eftersom jag har bott i Pristina i två år så har jag en rätt hyfsad bild av inkomster och kostnader där. Och självklart var det så att de där 50 centen som jag jag betalade för en kaffe i Nedre Slivovo var en mindre peng för mig än för de som faktiskt bodde där. Men oavsett det så saknar jag det faktum att man kunde få en anständig kaffe för en tia. Här hemma blir man ju skinnad för motsvarande kopp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp