Saint Amour 1125

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Camaro
  • Startdatum Startdatum
Sv: Saint Amour 1125

Stuteriet har looovat bra kvalitet på hemmaplan, speciellt om jag kommer tidigt på säsongen när inte så många ston betäcks.

Brist på kandidater har de ju inte där, tvärtom, åker jag ner nu i mars med ett sto som tagit sig på första brunsten de tre gånger hon varit dräktig så borde det väl fungera med någon. Stakkato Gold är en annan Stakkatoson, annars har jag också tänkt på Hickstead, men i det senare fallet vill jag ha ett säkert bevis på att hans kvalitet är bra på hans frysta, det kan ju bli ganska kostsamt annars. Usch ja, bästa att vara förberedd på att allt kan hända, men det blir svårt att välja bland alla deras kandidater om det nu skulle bli svårt med den jag helst vill ha...

Jätteintressant!

Lite spekulation: Saint Amour är ju linjeavlad på Senator, som också via Sender och Sendernixe ligger bakom World Cup I och Weltmeyer - som ju inte heller ger helt enkla hästar för hobbyryttaren. Finns ett samband, eller är det slump? Vad brukar sägas om Senators temperamentsnedärvning annars?

Har inte hört eller läst någon om att Senators avkommor varit extra svåra. Har kanske inte hundra koll på honom men har läst rätt mycket om Sender.

Å andra sidan så har jag bara intresserat mig om dem som toppförärvare och där förekommer inte så ofta diskussioner om dem ur hobbysynpunkt...

Har inte hört eller läst någon om att Senators avkommor varit extra svåra. Har kanske inte hundra koll på honom men har läst rätt mycket om Sender.

Å andra sidan så har jag bara intresserat mig om dem som toppförärvare och där förekommer inte så ofta diskussioner om dem ur hobbysynpunkt...

"Inte vet jag, jag bryr mig inte om lumpna hobbyryttare och vad de kan tänkas ha för åsikter om saker och ting. Alla mina hästar utan undantag, och alla mina hingstars avkommor, träffar bara på proffs hela livet." *snork*

Där får man för att man försöker vara lite finkänslig i sitt sätt att uttrycka sig... *suck*

Rätt ut då: även skickliga proffs tycker att psyket kan bli lite svårhanterligt ibland, vilket också framgår av artikeln du länkade till. Är det månne Senators arv som spökar?

läst artiklen o den är intressant.Visst kan det vara så att Stakkato kan ge skarpt, men vi kanske ska se hur Saint Amour nedärver?

Sj tycker jag att en häst ska vara lugn att hantera, men när den är på tävlingsbanan måste gnistan finnas:).Just så tycker jag Saint Amour verkar vara av det jag sett;)

Men jag gör ett nytt försök i år här hemma.......vi får väl höras under våren igen då!!;) Lycka till och håll tumme för mig!

Ja, hoppas att vi båda slipper förra årets scenario, jag håller en tumme för dig så får du hålla en för mig.

Hur upplever ni storleken på honom. När man ser honom upllever man ungefär 155cm men har för mig att måtten är strax över 160cm Tänkte om det finns en möjlighet i framtiden med TAI eller AI så skulle han vara högintressant som kandidat till vårt ridponnysto. Hon är 130cm men har föl med ARtist 765 (Naturlig betäckning)

Hur upplever ni storleken på honom. När man ser honom upllever man ungefär 155cm men har för mig att måtten är strax över 160cm Tänkte om det finns en möjlighet i framtiden med TAI eller AI så skulle han vara högintressant som kandidat till vårt ridponnysto. Hon är 130cm men har föl med ARtist 765 (Naturlig betäckning)

SA verkar inte nedärva sin "litenhet" (det är enbart han som är liten i syskonskaran (alla helsyskon) troligen pga att han är första fölet) efter vad jag har hört verkar de flesta tvärtom bli ganska stora (hans syskon är runt 170), så att använda honom i ponnyavel är nog ganska chansartat om man vill att de skall hålla ponnymått.

Jag upplever det också som om hans avkommor är normalstora, MEN det kan ju bero på att han tillförts STORA ston pga av hans mankhöjd...

Dock stämmer det att i hans stamtavla är det många normalstora/stora hästar.
Jag hade inte chansat på ett litet ridponnysto och han, det finns betydligt mer passande hingstar att använda om man vill korsa in bra hopphingstar av halvblodstyp i ponnyraserna.

Vad vet man mer om Sender och nedärvning av svårt temperament? Jag har i mitt sto Sender både på fädernet (W-blod, 5 gen) och mödernet där Sender finns i ett sto med okänt möderne (4 gen).

Intressant ämne! Jag kan ingenting om dessa blodsinjer och vill veta mer!

Liknande trådar

Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 466
Senast: Korven
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 382
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka