Saint Amour 1125

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Camaro
  • Startdatum Startdatum
Sv: Saint Amour 1125

Mja, han godkändes väl inte direkt "på prestation", utan han godkändes (med automatik) för att han hade varit en av de bästa när han gjorde sitt bruksprov i Holland (har jag för mig att det var).

Man fick verkligen gåshud av att vara på plats i Skandinavium igår.
Är sååå glad att jag fick uppleva det live...

Det jag reagerade på också var att han verkar ha ett kanonpsyke. Så lugn och cool trots att taket nästan lyfte i arenan och inte alls stirrig när flaggan hissades osv. De flesta hästarna bakom kröp ju nästan ur skinnet!

Han är verkligen vacker :love:, tur för dem som har en unghäst i stallet efter honom nu...

Om man satsar på rätt kort är hästar bättre än aktier för tillfället, vad det inte så !? ;)

Direkt vacker tycker jag inte att han är - men vilken häftig häst ! Vilken spänst och vilket hjärta ! Precis my cup of tea !

När han kom in på bruksprovet minns jag att jag tyckte det var kul att de visade ridponnyhingstar också :-) jag fattade först inte att han var ett halvblod.

Mja, han godkändes väl inte direkt "på prestation", utan han godkändes (med automatik) för att han hade varit en av de bästa när han gjorde sitt bruksprov i Holland (har jag för mig att det var).

Ska jag vara ärlig så har jag inte 100 % förstahandskälla :grin:... Jag blev som många andra väldigt förtjust i honom igår och sökte här på buke. Hittade det här (under rubriken prestation):

Saint Amour 1125:
En liten välstammad hingst för hoppning. Förste Stakkato-sonen i Sverige. Han är för sin ålder mycket välmeriterad i tävlingssammanhang, och har visat prov på spektakulär hoppning, med framförallt en mycket bra bakbensteknik.
Bör för målinriktad produktion av hopphästar kunna användas till större, korrekta ston. Framförallt för förbättrande av reaktionsförmåga, lätthet och bakbensteknik.

... när jag kollade på den här länken: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=654792

Tycker också han är en fantastisk hopphäst idag.Det man inte får bortse ifrån är att Svante jobbat stenhårt med honom i 3 år.När han kom till Sverige var han inte rolig i humöret.Har sett honom på ett antal träningar där han var grymt istadig(stannade på en liten oxer säkert 10 ggr bla).Har också varit problem på tävlingar i början.Så att säga att han har "kanonpsyke"känns inte helt rätt.Detta är nog något att tänka på om man vill använda honom i avel.Man bör nog inte använda honom till ston som är lite hårda i psyket.

Detta med psyke får mig att tänka på hur det är på bruksprovet.

Applåderar publiken en hopphingst så gör den typ ingenting, medan de flesta gångartshingstar flyger i luften.

Tycker också han är en fantastisk hopphäst idag.Det man inte får bortse ifrån är att Svante jobbat stenhårt med honom i 3 år.När han kom till Sverige var han inte rolig i humöret.Har sett honom på ett antal träningar där han var grymt istadig(stannade på en liten oxer säkert 10 ggr bla).Har också varit problem på tävlingar i början.Så att säga att han har "kanonpsyke"känns inte helt rätt.Detta är nog något att tänka på om man vill använda honom i avel.Man bör nog inte använda honom till ston som är lite hårda i psyket.

Man får inte glömma att han fick väldigt höga poäng på Bundes.

Helt korrekt, dessutom fick han dispens då han inte nådde upp till exteriörkraven med sina 34 poäng.

Det är en fantastisk gummiboll till hopphäst, men man skall nog vara väldigt noga med exteriören på stona man betäcker med honom, typiskt en sådan som kan bli väldigt farlig i aveln om han blir sk "poppishingst" och får ston av sämre kvalitet.

Visst var det fantastiskt roligt!! en kanon hingst! :love: det har legat i luften ett tag... ;)

någon som vet hur han har fungerat på fryst? hur är kvaliten?

Jag pratade med en av ägarna ifjor då jag hade honom som första val till mitt sto och då stod det ju lite klurigt att han kunde finnas tillgänglig på både TAI och FAI, enligt dem verkade det vara väldigt bra kvalitet på det frysta och hög dräktighetsprocent, tyvärr vågade jag inte chansa på fryst på mitt maidensto efter att ha blivit avrådd av min seminvet, med facit i hand både vad gäller hur lätt hon tog sig trots ganska dålig sperma och med SA s framgångar så känns det rätt retligt att man inte provade.
Hon är väl det enda av mina jag skulle våga använda honom till och tyvärr så blir detta enda fölet hon får här då hon sedan skall igång i sporten och sedan säljas, man kan ju inte spara allt tyvärr :angel:

Man får inte glömma att han fick väldigt höga poäng på Bundes.

Det är ju inte precis en hemlighet att han har en hiskelig massa temperament, och att Svante haft händerna fulla.

Som med alla skarpa hästar så kan det vara positivt när det är rätt riktat i kämparglöd, men mindre kul när det vänds på fel håll.
Det är ju sådana här bitar som är viktiga att de tas hänsyn till i aveln, för det kan bli lite för mkt av det goda med två sådana individer.

Jag ryser tex av att tänka tanken vad som skulle komma ut av en avkomma med mitt CB II sto men hade inte varit ett dugg orolig med Willemoes stoet.

Man får ha i åtanke vad som sagts om hans far i Tyskland - "Hade folk inte sett honom hoppa hade ingen betäckt med honom". Med den exteriören kräver de helt klart sina ston. Saint Amour har dock en fördel av att han kommer från ett starkt möderne som lämnar stora hästar. Hans helbror som också godkändes var närmre 170 cm om jag inte är helt vilsen.

Saint Amour vann 4-årchampionatet i Hannover med 9,3 och kom 5:a i Bundeschampionatet med Eva Bitter som tävlar Stakkato själv.

04saintamour01.jpg

det var verkligen kul att se honom live i G-borg.Har en 2-åring hemma efter honom.En sprallig, nyfiken o gudasnäll tjej.Än så länge ser hon bra ut i benen!:)

Visst har jag ibland undrat hur han skulle klara den yttersta tävlingseliten, men kanske har min magkänsla haft rätt???:crazy:

Till helgen ska hon iväg o löshoppas för första gången, får se hur hon reagerar då:confused:

Tack för Stakkato länken, mycket intressant läsning.

Mitt sto åker snart ner till Stalypso, så nu hoppas jag verkligen att jag får en liten gummiboll nästa år;)

Tack för Stakkato länken, mycket intressant läsning.

Mitt sto åker snart ner till Stalypso, så nu hoppas jag verkligen att jag får en liten gummiboll nästa år;)

Lycka till!!!Stalypso är verkligen fin!!!:bump:

ja det är verkligen jättekul för ägarna :bump::banana: och jag säger som ancan - kul att fler har fått upp ögonen för honom, vi runt trakten här vet ju vilken kapabel häst det är! :laugh:

enda tråkiga tycker jag efter att ha kollat på världscupen på tv är att kommentatorerna blev tagna på sängen typ.. de stapplade sig fram iaf JS.. kunde de inte ha läst på lite om alla ekipagen? antar att de trodde att en annan svensk skulle vinna :angel:

Fast JS är inte alltid så bra eller påläst, tur att han har Lotta bredvid sig som kan stötta upp honom. När de zoomade in Rolf-Görans sambo sa han; detta är Rolf-Görans sambo, de bor ihop i Tyskland, dessförinnan hade han redan sagt att Rolf-Göran bodde i Tyskland, sambos brukar väl bo ihop oavsett var de bor?? När Bo Jenå och Jan Brinks fru zoomades in i förrgår presenterade JS honom som Briars uppfödare Hans-Yngve Göransson med fru...

Lycka till!!!Stalypso är verkligen fin!!!:bump:

Tack, det behövs efter förra årets strulsäsong.
Jag var nere och såg honom i höstas, var ju såld på honom redan innan, och det blev inte sämre av att se honom;) Mitt sto är stort och rejäl och han borde passa henne tycker jag.

Håller tummarna att det går bra i år. En kompis köpte ett sto i Tyskland och betäckte med Stalypso, det var dock inte helt lätt för dem heller trots att de var på plats. (Tog sig först på tredje försöket tror jag hon sa.) Men det är ju inte svårt att hitta andraval där om det skulle strula!

Tack, det behövs efter förra årets strulsäsong.
Jag var nere och såg honom i höstas, var ju såld på honom redan innan, och det blev inte sämre av att se honom;) Mitt sto är stort och rejäl och han borde passa henne tycker jag.

Finns det ingen i Sverige som är spermaimportör iår el har han sämre kvalite på skick?

Liknande trådar

Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 466
Senast: Korven
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 382
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka