Sågspån som strö?

K

Kockan

Någon som använder det?
Vi har alltid haft kutterspån (hyvelspån) och eftersom vi bor granne med en såg och får gratis därifrån, så funderar jag på att ta sågspån i stället, nu när det andra var slut.
Hur är det ur dammsynpunkt? Dammar det mycket mera? Kanske skiljer sig från olika sågar?
Hade det som en nödlösning ett tag förrut och tyckte att det dammade mycket mer än kutterspån, men först efter ett tag?!
Vad har ni för erfarenhet?

Sv: Sågspån som strö?

Såg spån är inget bra alternativ, det dammar otroligt mycket, rå spån , däremot har lite grövre korn å dammar mindre än kutterspån, dessutom lättmockat.

Jag har använt sågspån och tyckte det var jättebra. Inte dammigt och mycket lättmockat :)

Som sakt var!!! Vi har spån från en såg men vi tar bara det som är lite större för det fina dammar och sätter sig i hästarnas luftvägar och irriterar!!! Jag skulle ta från sågen spara en kostnad på det sättet!!! Det är inget farligt
:banana:

Ok men det är säkert mer råspånsliknande för sågspån är verkligen fina, fina smulor som man får efter man tex sågat en bräda å det dammar himla mkt(för mkt för ´mig iaf).
På sågar kan man hitta sågspån som kallas råspån, inte lika fint som vanligt sågspån, sånt brukar jag använda å det dammar inte.

Råspån?
Jag fattar att det är grövre, men beror det på vad man har för sågklinga då eller?
Den här gubben sågar upp plank direkt från stock, så det är inget finsnickeri. Är det sånt du menar, eller?

Ok, det måste ha varit riktigt fint spån vi fick tag i sist, för det blev helt OLIDLIGT att mocka!!! Behövde nästan munskydd och brillor!
Tack och lov så hann det lägga sig innan hästarna kom in om man mockade på morgonen. Inte kul...
Behöver jag säga att vi fick blåsa ur stallet med högtryck så fort hästarna gick ut på bete?
Ridskolan har ett slags grövre spån som inte dammar alls! Kanske vågar prova ändå, fast jag sa "ALDRIG MER" sist?

Kutterspån är ju faktiskt inte helt dammfritt heller...

Ja, det var säkert det du kallar råspån, har bara inte hört den benämningen förut. Det var lite grövre smulor och dammade inte.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 127
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
600
Senast: MJLee
·
R
Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
2 475
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka