Sågspån som fastnar

C

Cornet

Jag har nyss köpt häst, en valack, och jag har hört att om man har en valack och den står på spån så kan det fastna spånflisor på underlivet deras. Och det har det har det nu gjort på min häst men jag vet inte hur man tvättar bort det! Jag brukar försöka "ta chansen" när den är ute men då tar han in den igen så jag hinner aldrig göra nåt... Hur gör man egentligen???
Och vad använder man?? Vanligt vatten och en svamp eller???
Tacksam för svar
//Elin

Sv: Sågspån som fastnar

Cornet skrev:
Jag har nyss köpt häst, en valack, och jag har hört att om man har en valack och den står på spån så kan det fastna spånflisor på underlivet deras. Och det har det har det nu gjort på min häst men jag vet inte hur man tvättar bort det! Jag brukar försöka "ta chansen" när den är ute men då tar han in den igen så jag hinner aldrig göra nåt... Hur gör man egentligen???
Och vad använder man?? Vanligt vatten och en svamp eller???
Tacksam för svar
//Elin

Först en fråga: är du säker på att det är SPÅN du ser? När valacker hänger ut apparaten är det inte alltid en så vacker syn utan den ska se väldigt 'flagig' och ful ut. Detta är dock naturligt sekret etc och ska få vara där, det faller bort och blir nytt kontinuerligt. Dessa naturliga avlagringar är gulvita till färgen, och flagigt som sagt. Och HELT NORMALT och skall inte göras något åt!

Om du ser det sitter spån så plocka bara försiktig bort det. Om det är så att det inte går att komma åt så låt det vara. Med största sannolikhet försvinner det av sig själv nästa gång de 'hänger ut' apparaten.

OM ett spån skulle fastna så himla olyckligt att det ligger och skaver kan det såklart skapa problem, men du märker om det blir irriterat. Och med alla år med valacker jag haft har det aldrig hänt att det blivit problem. Och jag tar bara bort ev spån som 'sticker ut' lite som jag ser när jag borstar.

Sen kommer du npg behöva tvätta skapet förr eller senare (jag gör det två ggr/år) och då är det gummihandskar, MILD tvål (lactacyd brukar jag använda) och ljummet vatten som gäller. Och man får ge upp att försöka äfå utä de ädlare delarna utan tvätta själva skapet. Det är å andra sidan där det mesta gojset är. hjälm på om hästen inte gillar det, och så bara att tvätta och pilla försiktigt (de kommer dra upp själva apparaturen lååångt, så man kan gräva runt rätt bra inne i skapet).

Min perverterade valack tycker det är jättemysigt när matte tvättar, och om jag så gräver runt med hela handen i skapet så står han med huvudet vid knäna och ser salig ut. Andra valackar jag har haft har tyckt det varit MYCKET otrevligt att matte ens är där, men de har inte heller fått så mycket gojs.

Men du ska INTE springa och tvätta i tid och otid, det sker en naturlig smörjning och en naturlig rening där.

Jo, men vi har stora spånflisor som sitter där och jag har lyckats pilla bort nån men de sitter jättehårt och verkar inte lossna av sig själv.

Får man ställa en lite dum fråga :o

Min häst har haft lite problem med kisseriet (vilket nu har löst sig) och då upptäckte jag att det ser lite konstigt ut på själva slutet av snoppen..
Hur ser era hästar ut vid urinröret (valacker) Min har som en torr "knöl" alldeles framför urinröret. Är det normalt?

Min häst vill inte alls att man är där och pillar. men när han hade problem så lyckades jag torka av med lite saltlösning och sen har han kissat som han ska. Vet inte om det är därför eller om det var något annat som spökade.

Smurfmodesty skrev:
Får man ställa en lite dum fråga :o

Min häst har haft lite problem med kisseriet (vilket nu har löst sig) och då upptäckte jag att det ser lite konstigt ut på själva slutet av snoppen..
Hur ser era hästar ut vid urinröret (valacker) Min har som en torr "knöl" alldeles framför urinröret. Är det normalt?

Min häst vill inte alls att man är där och pillar. men när han hade problem så lyckades jag torka av med lite saltlösning och sen har han kissat som han ska. Vet inte om det är därför eller om det var något annat som spökade.
Om du är osäker låt en veterinär kolla på hästen, en kompis häst fick problem med kisseriet och det visade sig vara en inkliknande tumör precis framför urinröret som spökade, inte ovanligt enligt kliniken hon var till.
Hästen blev opererad och är ok men ägaren måste nu hålla koll så det ej kommer tillbaka ..
vill inte skrämmas men som sagt bättre fråga en gång för mkt än för lite, även om det är en pinsam del på hästen o fråga om he he.. :o

Usch då... det lät inte bra...
Det låter ju som han ser ut...

I vanliga fall, har dom ingen knöl alls där?
Har bara 3 valackar till i stallet, och dom är ganska blyga med att visa den ;) så jag har inte kunnat kolla på dom.

Ska ta och ringa veterinären...

Hej igen.
Har pratat med ATG-kliniken och hon rådde mig att försöka göra rent hålrummet (som jag inte ens visste fanns :o ) runt urinröret om hästen tillät mig göra det.
Så jag och en kompis har stått och grävt och grejjat nu... Snäll häst har jag iallafall!! Har fått loss endel, och det luktade verkligen kadaver... :crazy:
Så jag är lugn igen iallafall. vi har inte fått bort allt, men jag ska fortsätta imorgon.
Men hädanefter ska jag absolut hålla bättre koll på hans snopp.

Smurfmodesty skrev:
Så jag och en kompis har stått och grävt och grejjat nu... Snäll häst har jag iallafall!! Har fått loss endel, och det luktade verkligen kadaver... :crazy:
Så jag är lugn igen iallafall. vi har inte fått bort allt, men jag ska fortsätta imorgon.
Men hädanefter ska jag absolut hålla bättre koll på hans snopp.

Det är skönt att man har ett sto :D !

Ja jag önskar för stunden att jag hade ett sto oxå :D

Men äh... jag får hålla för näsan och låta bli att kräkas så ska det nog gå bra att fortsätta imorgon :eek:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 514
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 500
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
472
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit