Sågning...

W

Wishmaster

Om man är en duktig ryttare borde man väl inte behöva såga hästen till att "gå på tygeln"? Vet många som sågar för att få hästen i form. Bara det att bakbenen inte alls hänger med och hästen inte jobbar på rätt sätt... Någon som överhuvudtaget kan argumentera för sågning kan ju säga sin mening här...

Sv: Sågning...

Jag ska inte argumentera för sågning då jag oxå upplever att många sågar ner sina hästar på tygeln, men ibland undrar jag om dom inte kan skilja på lossa och såga??????

Hästen böjer fint på nacken och ryttare som inte kan så mycket om ridning tycker det ser jättebra ut & att den ryttaren rider jättebra?

Frågan är ungefär likvärdig med "Tycker du att det är okej att hålla så hårt i en graman att hästen går med huvet mellan benen?". Ingen argumenterar för sånt, och inga duktiga ryttare sågar ner hästen "på tygeln".

Hur definerar ni sågning? Sågning för mig ÄR sågning liksom. Nästan bokstavligen talat. Lösgöra hästen? Går ej att förklara med ord för min del. Men vore roligt att se vad ni andra har för åsikter om saken!

Sågning för mig är alltifrån då när hästen rör huvudet i takt med tygeltagen för att slippa undan bettet, till det att munnen börjar blöda. :crazy:
Lösgöra hästen räknar jag som böjning/ställning/rakriktning och har ingenting med sågningen att göra.

Finns många som inte kan rida helt enkelt :smirk:

Sågning för mej är när man tar i tygeln höger,vänster höger, vänster osv.
finns inga duktiga ryttare som sågar sina hästar, för om dom sågade så hade dom inte varit duktiga.

Kram

Om man tar i ena tygeln och sen andra och "ber hästen släppa efter tycker jag inte det är sågning. Då är det värre om man drar i bägge tyglarna samtidigt för att föra huvudet bakåt. Sågning blir det om man tar i en tygel i taget hårdhänt :p
Det bästa tycker jag är om man plockar i innertygeln för avslappning och sen byter varv jätteofta så slipper man sågandet :)

Har varit på många tävlingar i de högre klasserna, De har ridit upp till george (stavas det så?) och bänkat mig framför framridnings banan.
Sorgligt nog förekommer det sågning även där, el ett sten hårt grepp i stången.

Och konstigt nog har inte den kategorin av ryttare placerat sig sist, vilket torde betyda att de inte rider allt för illa? :confused:

nej visst gör dom inte det. Men trots deras sätt att rida så har de ändå tagit sig dit de tagit sig lite konstigt tycker jag.

Och dessutom finns det mer som kan förstöra en ritt än bara allmänt dålig ridning...Men saken är den, att visst man kan fuskrida ibland, på tävling om något inte funkar osv, men fuskridning visar sig i längden.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: tessan.g
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 238
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar