F

Fjunet

Har en fråga angående uttrycket sågning; vad räknas egentligen som sågning? Min tränare ber mig krama tyglarna mjukt (höger, vänster, höger, vänster etc...) - sågar jag? :eek:

Sv: Sågning

Fjunet skrev:
Har en fråga angående uttrycket sågning; vad räknas egentligen som sågning? Min tränare ber mig krama tyglarna mjukt (höger, vänster, höger, vänster etc...) - sågar jag? :eek:

Gränsen kan vara hårfin. Sågning anses ju destruktivt för att man gör hästen illa i munnen - om du kramar mjukt så borde det ju principiellt inte räknas som sågning, även om rörelsen påminner om det.

om du har en mjuk hand som inte "drar" ihop hästen eller att hästen går o vickar huvudet åt häger vänster höger vänster o.s.v. så är det vell ok. även om jag tycker att man skall ha en omvexlande hand. alltså hästen skall inte inte veta att "jaha då går jag här med huvet så kan ryttaren få dra i min mun fram o tillbaka"

en omvexlande mjuk hand tycker ja... eller har jag helt fel??

vad är syftet med det enligt din tränare? Röra lite på bettet och känna att hästen inte biter fast? konstant rörelse?

Min tränare ska i första hand hjälpa mig med min ridrädsla och inte min ridning, och jag rider på hennes hästar så jag rider dem mest som hon vill att de ska bli ridna helt enkelt.

ja, men du kan ju fråga henne om en förklaring till varför just hon gör så. Du undrar ju.

Om man sågar DRAR man ömsom i höger och vänster tygel med bakåtriktning.
Det är inte samma sak som att krama tygeln, tycker iaf inte jag.
Sen undrar jag också vad din tränare vill ha utav denna metod?

Jag ville i första hand veta om det är det hon lär mig att göra eller inte.

Kramar du aldrig tyglarna växelvis? När man läser inlägg här, så kan man lätt tro att folk sitter på rena OS-hästarna som tydligen fungerar utan förhållningar, skänklingar och någon som helst insats från ryttaren.

Krama mjukt växelvis, skrev trådskaparen och genast börjar experter hojta om "vad vill din tränare uppnå?". Hur rider ni själva om ni tycker det är så förfärligt. Åker ni häst?

Krama växelvis mjukt kan man göra i jättemånga situationer. För att bromsa in bakbenen något, för att be om mer samling (om man har en skolad häst), för att "väcka" hästen, för att påminna hästen om att ryttaren sitter på, som en halvhalt osv osv.

Hur rider ni andra? Sitter ni som avslappnade hösäckar och glider runt? Ja, man kan ju undra ibland.

jag skrev :

vad är syftet med det enligt din tränare? Röra lite på bettet och känna att hästen inte biter fast? konstant rörelse?

Det var inte riktat som nån kritik, tar själv halvhalter osv. Men eftersom trådskaparen undrade om hon sågade så undrade jag om en lite mer utförlig förklaring.
Det är ju skillnad på att krama i tyglarna för att påminna/väcka/osv och att sitta och krama höger, vänster, höger, vänster hela tiden. Det gäller ju att kunna röra på bettet i rätt ögonblick och likaså vara stilla i rätt stund.

Jodå, jag förstår varför folk frågar, men håll med om att man kan få konstiga uppfattningar om folks ridstilar när man läser "expertutlåtanden"... Sen vill jag förespråka att man ber sin lärare om hjälp att skola hästens mun först. Det är på ett fåtal hobbyhästar kramningar verkligen går igenom bak till bakhoven...

jo, förstår vad du menar. På vissa låter det som man knappt får röra tyglarna alls. Visst så ska man sträva efter att rida så lite som möjligt med handen men vägen innan jag klarar det är väldigt lång.

Sågning är väl egentligen när man tar oregelbundna tygeltag - sedan varierar ju graden av det hela, hur mycket man drar osv.

Växlande tygeltag är något som iaf jag Måste ta till för att få min häst att böja igenom sig, lossa i en sida, korrigera bara ena sidan osv - jag har uppenbarligen inte uppnått det Nirvana som många här måste ha gjort, där en helt stilla hand och skänkel ändå får hästen att trampa under sig, böja sig, rakrikta sig, lossa i en stel sida osv. Någon dag hoppas jag komma dithän, men vägen är lååång dit.

Nu vet jag ju iofs med mig att jag rider rätt "hårt" i vissa lägen, och använder handen mer än man bör för att leda loss min häst när han hugger fast osv - och många skulle nog göra det betydligt bättre, så jag sågar nog dagligen när jag rider. Jag "duttar"/"sågar" med en hand för att flytta över tryck till yttersidan exempelvis, tar omväxlande kramande tygeltag i insidan för att lyfta innerbogen osv.

Förutom dessa skäl finns det rätt många hästar som behöver omväxlande tygeltag för att inte bara fastna i ett statiskt läge på bettet där de hänger sig fast.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hundträning Allmänna frågor om hundträning * Vad räknas som hundträning, enligt er? * När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 101
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka