Jag lånade förra sommaren en häst för att ta föl på, ägaren ville från början skänka hästen men ändrade sig och det bestämdes att jag istället skulle låna den. Vi har skrivit ett mycket enkelt kontrakt på bestämd tid och med 3 månaders uppsägningstid. Vi skrev kontraktet på 2 år fram till juni 2022. Jag har av olika anledningar kommit fram till att jag inte vill ha kvar hästen så länge, och skrev därmed till ägaren för några månader sedan att jag säger upp kontraktet from oktober, så att det då löper ut vid årsskiftet 21/22. Ägaren hävdar att jag inte har rätt att säga upp kontraktet innan det datum som är skrivet i kontraktet, men det står inget i kontraktet om att jag inte får göra det.
Hur ser det ut? Har jag rätt att säga upp kontraktet tidigare?
Muntligt sade vi att kontraktet inte får sägas upp innan fölet är avvant, vilket blir i november/december, ägaren säger att vi sade att kontraktet inte fick sägas upp innan datumet vi skrev.
Hur ser det ut? Har jag rätt att säga upp kontraktet tidigare?
Muntligt sade vi att kontraktet inte får sägas upp innan fölet är avvant, vilket blir i november/december, ägaren säger att vi sade att kontraktet inte fick sägas upp innan datumet vi skrev.