Såga ner annans träd?

cutty

Trådstartare
Grannen har stora träd på sin sida av gränsen. Grenarna från dessa sträcker sig flera meter in över min mark. Resulterar i att det ej går att plöja de yttersta 3 metrarna av marken då grenarna tar emot.
Grannen vill inte såga ner sina träd. Ej heller ta bort grenarna åt mitt håll.

Kan jag såga ner allt som sträcker sig över min mark? Vem skall bekosta avverkningen/nedsågningen?
 
Sv: Såga ner annans träd?

Jordabaleken 3 kap 2§

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

Om en fastighet är upplåten med tomträtt, skall vad som i första stycket sägs om fastighetens eller områdets ägare i stället gälla tomträttshavaren. Lag (1992:1209).

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ngssamling/Jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K3

Det verkar ju helt klart att grenarna medför olägenhet, så om inte tex grannsämjan motiverar att stå ut med obehaget ger du förslagsvis grannen ett datum när du kommer att såga om h*n inte själv fixat det då. OBS att det inte är säkert att du får göra det vid valfri tidpunkt på året, är det känsliga träd som tar skada om det sågas i dem vid fel årstid är det förmodligen inte OK att såga då.
 
Sv: Såga ner annans träd?

:bow:
Jordabaleken 3 kap 2§

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

Om en fastighet är upplåten med tomträtt, skall vad som i första stycket sägs om fastighetens eller områdets ägare i stället gälla tomträttshavaren. Lag (1992:1209).

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ngssamling/Jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K3

Det verkar ju helt klart att grenarna medför olägenhet, så om inte tex grannsämjan motiverar att stå ut med obehaget ger du förslagsvis grannen ett datum när du kommer att såga om h*n inte själv fixat det då. OBS att det inte är säkert att du får göra det vid valfri tidpunkt på året, är det känsliga träd som tar skada om det sågas i dem vid fel årstid är det förmodligen inte OK att såga då.



Tack!
 
Sv: Såga ner annans träd?

Glömde en sak. Kan jag anlita någon som sågar ner och transporterar bort grenarna, och kräva ersättning från ägaren till träden?
Rör sig om ca 100 meter med stora träd så det blir ju en del jobb.
 
Sv: Såga ner annans träd?

Nej, du får själv betala för kalaset. Men jag tycker du ska kontakta den andra markägaren och diskutera med denne först, grannen kanske är rädd om träden och vill hellre såga i dem själv.
 
Sv: Såga ner annans träd?

Mm sen kan ju ovilja att såga ner grenarna från trädägarens sida bero på annat också.

Ett exempel.

Jag har själv några höga träd som sticker ut lite mot vår grusväg ( Men sopbilen går fri under grenarna och den är HÖG, det är möjligen när grannen kör en tröska som det kan vara lite knävligt- men å andra sidan kan han ju köra ut lite på åkern som EGENTLIGEN är vägmark), MEN om grannbonden inte hela tiden hade plöjt närmare och närmare vägbanan för varje år från andra sidan så hade grusvägen fortfarande varit de 5-6 meter bred som den ska vara enligt kartorna.

Rent tekniskt så är det så att ca 2 meter brett av åkern på andra sidan grusvägen är vägföreningens mark. ( Och som den här lantbrukaren varje år brukar och tar skörd på och 2 x flera hundra meter blir ju en del kvadratmeter liksom).

Så de få gånger som bonden undrat om vi kan kapa ordentligt så säger jag att ja det ska vi göra OM han slutar att nagga på vägen från andra sidan och återställer det överplöjda med bärlager och grus...

( Självklart så har vi ansat granar så att personbilar och sopbilen kan passera utan minsta problem). Men som sagt grannbonden kan köra tröskan ca en meter åt öster för då är inte våra grenar i vägen.- och normalt sett så passerar han med tröskan inte ens varje år eftersom han inte alltid har säd på lilla marksnutten mellan grusvägen och stora vägen...

( Och JA på baksidan av vår tomt som gränsar direkt mot åkermark så har vi redan sedan flera år avverkar den yttersta raden träd eftersom vi ville komma åt att underhålla staketet utan att få ögonen utpetade av grankvistar- och det innebär att det går för lantbrukaren att komma till och bruka sin mark helt och hållet. Men vi är lite rädda för att han kommer plöja närmare och närmare där också för det har han gjort i andra tomtgränser hos andra grannar tom så att gränsmarkeringar rubbats. Så vi ska se till att bygga ett nytt och TYDLIGARE staket.).

Och NÄ det är ingen pågående grannfejd och ingen under uppsegling heller, utan bara ett bestämt nedsättande av foten att var och en leker på sin mark om inte annat överenskommits.
 
Senast ändrad:
Sv: Såga ner annans träd?

Glömde en sak. Kan jag anlita någon som sågar ner och transporterar bort grenarna, och kräva ersättning från ägaren till träden?
Rör sig om ca 100 meter med stora träd så det blir ju en del jobb.

En lösning kan ju vara att du räknar ut hur mycket mark du inte kan bruka pga grenarna och räknar ut hur mycket pengar som du förlorar på att inte kunna bruka den biten och så säger du till grannen att OM han/hon betalar dig för din inkomstförlust så kan dennes träd vara kvar intakta.

För 100 meter och kanske 3-5 meter är ju inte mer än max 500 kvadratmeter så det kan ju knappast röra sig om väldigt mycket pengar. På den ytan får man ju knappt ens en rundbal hösilage om det ligger som vall.
 
Sv: Såga ner annans träd?

kl

Vår häck ställer ibland till det för grannen när han ska köra på sitt fält, om vi inte har hållt efter den sas. Då ber han oss att fixa det och det gör vi såklart så han kan utföra sitt arbete på sin mark, varför ska man klydda till det?
 
Sv: Såga ner annans träd?

Egentligen kan vi inte heller svara på frågan utan att veta vad det är för träd och var de står. Ek är t.ex. fridlyst på många platser i landet.
 
Sv: Såga ner annans träd?

Trädbeskärning är känsligt beroende på träd. Juli, Augusti, september är väl säkra oavsett trädsort men annars är det olika för olika träd.

Alltså jag tror väl inte att du får inte förstöra träden. Diskutera med grannen. Läs jordabalken , du måste kunna ta bort träden, så gör de här.

Lycka till..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 196
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 578
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 893
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp